Svar på frågestund

Nu kommer svaren på era frågor:

okej det här är ju ingen fråga men det är ett påstående, visste du att du är bäst? :D
okej en fråga också: när ska vi träffas nästa gång? :D

Svar: Haha älskade Kristin, visste du att DU är bäst? ;) Jag vet inte när vi ska träffas, men det måste bli snart! Sportlovet kanske? :D

 

-Hur många unika besökare har du per dag?
-Hinner du med att vara med dina vänner?
-Festar du ofta?

Svar: - Jag har mellan 150 och 200, men på typ topblogarea står det att jag har mellan 400-500. Hehe har ingen aning men det är inte så viktigt för mig :)

- Jag har inte så mycket tid utanför hästarna, så det blir ju inte jättemycket tid med kompisarna. Men alla mina vänner är medvetna om att jag satsar allt på hästarna, de tycker om mig ändå såklart. Vi brukar försöka ha middagar, gå på bio och fika så ofta vi kan men det är ju såklart svårt att hitta en tid som passar alla. Konstigt nog, trots min brist på tid, har jag en väldigt stor kompiskrets. Men mina närmaste är faktiskt de som har hästarna som första prioitering precis som mig, och det som är mer jobbigt att de jag är mest kompis med bor i Uppsala haha. Kristin, Marika och alla andra på Säva betyder mest för mig :) Sen så har jag ju massor med "hästkompisar" här i Stockholm också, men som sagt; tiden är inte så stor och det blir nästan svårare när båda har häst.

- Jag festar aldrig, har aldrig druckit alkohol heller. Nu låter jag väl som någon skittråkig tjej som bara sitter hemma men sanningen är att jag orkar helt enkelt inte, plus att jag inte har lust eller tycker sånt är roligt. Jag går oftast upp väldigt tidigt och då kan jag inte vara ute hela nätterna. Och jag går mycket hellre på bio och käkar middag med några kompisar än festar. Nej, det är inget för mig. Sen så tillbringar jag ju i stort sett alla mina kvällar i stallet med Saga, så det handlar väl om vad man prioiterar i slutändan. Som ni har märkt är Saga mitt prio ett :)

 

Var Ronda din egen häst eller var det någon du red? :)

Svar: Ronda var min egna, för att läsa mer om henne rekomenderar jag att gå in i det här och det här inlägget jag skrivit tidigare :)

 

Hej Sabina.

Kan inte du berätta lite hur Ronda har de? Hur de går för henne och hennes fodervärd? Kanske några nya bilder på henne(och fodervärden)? :D

Julkramar<3
Josse

Svar: Jag tror att jag har skrivit tidigare, men jag kan berätta lite igen ;) Ronda har det jättebra på Säva och alla tycker om henne. Eftersom att jag hann utbilda henne rätt så mycket i både hoppning och dressyr så är hon en populär häst att ha på lektion då man lär sig väldigt mycket. För Ronda och Johanna (fodervärden) går det jättebra, de hann med en lokal förra året tror jag som de placerade sig i! Johanna är jätteduktig och jag är glad att Ronda fick en så bra fodervärd, det känns väldigt tryggt för mig. Jag har tyvär inga bilder på Ronda och Johanna, men som ni såg i inlägget tidigare så la jag upp två nya bilder när jag red henne samt att jag la upp flera bilder när jag red henne i snön förra veckan på julafton :)

 

Vad har du för mål att starta för klasser nästa år med Saga? Vad har du tävlat för klasser?

Svar: Jag har satt ett realtivt högt mål (tycker jag) men målet är att försöka debutera 1.20- klasser. Detta beror såklart helt på hur det går, men vi håller tummarna. Jag själv har endast tävlat upp till L:B, då med Ronda. Anledningen är väl att Ronda var i stort sett oridbar när jag fick henne och den mesta tiden med henne gick åt att utbilda samt bygga upp hennes självförtroende igen. Det var mest de sista månaderna som vi verkligen kunde åka ut och tävla på riktigt. Med Saga satsar jag ju som sagt mycket högre, hur högt får vi se hur det blir :)

 

Vad är dina positiva / negativa sidor som ryttare ?

Svar: Mina positiva sidor är nog att jag har världens tålamod, och jag ger väldigt, väldigt sällan upp. Därav får jag oftast hjälpa till med problemhästar och liknande. Sen så har jag en relativit bra sits, sitter väldigt stilla och har ett bra skänkelläge. Jag är rätt så bra på att se avstånd också, men det är något som tog jättelång tid att träna upp och det var förra året som det släppte på riktigt. Mina negativa är att jag ofta glömmer att vrida om handen så att tummen pekar uppåt, det är något jag försöka träna på varje dag. Jag har lyckas också få hästar att gå väldigt snabbt, något som inte alltid är bra. Speciellt inte på Saga. Det blir lätt att jag inte tar tillbaka henne mellan hindrena och då går det bara snabbare och snabbare plus att anridningen mot hindret inte bir så bra. Men jag jobbar vidare bara!

 

När ska du och saga debutera tillsammans lokalt (om ni inte har gjort det än)? :)
Hur kan du ha råd att betala allt åt saga i och med att du är 16 år och bara får 1000 kr från kommunen (studiebidrag) typ stallhyra, utrustning osv. ? (:

Svar: Jag och Saga ska nog debutera lokalt ibörjan av mars :)

Jag jobbar i en butik några dagar i veckan samt varannan helg, det är det som är min inkomst och anlednigen till att jag kan betala allt för Saga. Sen sitter jag också barnvakt ibland till min granne och då får jag lite pengar där också. Mitt studiebidrag får jag inte, så de pengarna räknas inte med i min budget. Utan mitt jobb hade jag aldrig kunnat betala allt, är inte ens säker på att jag hade kunna ha häst. Hade tänkt göra en ekonomikalkyl för er så att ni kan se och få tips hur man lägger upp sin ekonomi varje månad :)

 

- Vad har du för meriter?
- När du skriver att ditt mål är sm, är det som junior eller senior?
- Tycker du att du själv är duktig på att rida positiva/negativa sidor?
- Tror du att du kommer att starta sm i framtiden?

Svar: - Om du menar tävlingsmässigt så har jag tävlat upp till L:B på ponny med placering. Men som sagt, jag köpte aldrig en färdig ponny utan en problemhäst så jag har mer erfarenhet av problemhästar än tävlingsmässigt. Detta ska dock ändras på nu när jag har Saga! :)

- Mitt mål är SM som junior.

- Har svarat på positiva/negativa sidor lite längre upp. Att säga att jag är duktig eller inte på att rida är väldigt svårt eftersom att du aldrig blir fullärd. Men jag tycker väl att jag är helt okej, bättre på vissa saker och behöver träna mer på andra :)

- Ja, eller jag hoppas det. Eftersom att jag satt upp det som ett mål så tänker jag ju satsa allt för att nå det, så min plan är att starta SM i framtiden.

 

Hur många hästar har du haft? :)

Svar: Jag har bara haft Ronda innan, alltså en häst. Väldigt lite, men jag lärde mig otroligt mycket :)

 

Vilka bloggar läser du? (kanske kan få några bra bloggtips;))
Hur länge har du bloggat, och har du haft någon blogg innan denna?
Hur ser din drömhäst ut, om du inte får säga "som saga"

Svar: Jag läser väldigt många bloggar, men den som jag alltid kollar in först är Karin Warnmarks. Den är den bästa! Sen så läser jag Mikaelas och även Johanna, Astrid, Joelle, Freja och några till :) De vanliga typ. Förutom hästbloggar är det några kompisar samt de stora; Kenza, Kissie, Foki mf.

Jag har bloggat seriöst sen juni -09. Innan hade jag den här fast jag skrev inte så ofta och det var inte speciellt planerat. Tycker det är jätteroligt, kommer nog aldrig sluta haha :P

Hm, min drömhäst (förlåt Saga, men jag är tvungen haha) är nog ett kolsvart sto, cirka 170 cm i mankhöjd som hoppar hus. Mycket temperament och typiskt stoig. Eller en mörkbrun valack, eller ett brunt sto. Som Ronda fast i större format :P Fast håller nog mest på ett kolsvart sto, de är underbara!

 

- Tjänar du nått på att blogga? Jag tänkte eftersom din blogg är rätt så stor? Hur många läsare har du ungefär per dag? :)

Svar: Nej jag tjänar absolut inget på att blogga, förutom en otroligt fin respons från er läsare som gör mitt självförtroende bättre varje dag, och jag blir gladare :) Jag ser inte min blogg som stor, inte i jämförelse med andra hehe :P Som jag skrev innan, mellan 150-200.

 

- lizza stog inte i ridskole stallet väll?

Svar: Jo det gör hon, hon är tillhör ridskolan och går lektioner :)

 

Har du ridit på ridskola? Isåfall vilken? :)

Svar: Jag har ridit på Farsta Ridskola, Ågesta Ridskola, Rastaborgs Ridskola samt Tyresö Ryttarförening där jag också träffade Ronda. :)

 

Hur har du råd med allt? Läste att du betalade allt, och med tanke på din utrustning, den är ju inte billig precis! Du kan väl skriva ett inlägg hur du gör med pengarna? Själv så köper jag upp allt första dagen när jag får pengar...

Svar: Hehe, som jag sa tidigare så jobbar jag ju väldigt mycket för att kunna ha råd med allt. Jag ska absolut skriva ett inlägg om ekonomin, vet själv att det är jättesvårt att hålla i pengarna när man väl får dem..

 

Men har du köpt Lizette från Mikaela Zimdahl?

Svar: Nope inte jag, men min moster och kusin som äger Säva har gjort det :) Och min bästa kompis Kristin är just nu fodervärd på henne. Och jag tror att det är meningen att hon ska köpa henne i framtiden, det hoppas vi alla på iallafall... ;) Men jag har ju ridit Lizza, förra veckan när jag var på Säva och hon är underbar! Kan bara säga att Mikaela har gjort ett grymt bra jobb med henne, vet själv hur hon var innan de köpte henne.

 

Har nygligen börjat ridit en dressyrhäst som verkligen superduktig.
Får han att gå superfint i skritten, men när vi travar tappar jag han direkt, (kan bero på att jag tappar balansen och kontakten med munnen hans kanske med..) men har du nå förslag på vad jag ska träna på? eller göra för att han ska fortsätta hålla sig i form och jag inte ska tappa balansen.

Svar: Eftersom att jag inte har sett er i verkligheten är det lite svårt, men jag skulle börja med att trava med syfte att bara hitta balansen och inte fokusera främst på formen, iallafall tills du har hittat din balans. Om du har dålig balans och tappar kontakten med hans mun är det bara naturligt att du inte har kvar honom i form. Är det någon speciell anledning till att du har dålig balans eller behöver du bara träna mer? Ta hjälp av en duktig instruktör och berätta ditt problem för henne/honom. Visa också vad det är som händer så att hon kan hjälpa dig på rätt sätt. Din balans är bara att fortsätta träna på, så länge du inte har den kommer han inte kunna gå i form. Prova att börja göra några balansövningar när du inte är på hästryggen, t.ex hemma. Ett tips är också att någon longerar honom samtidigt som du sitter på fast utan att ha någon kontakt med hans mun. Fokusera på att känna hans takt och att verkligen försöka slappna av så att du följer med i hans rörelser. Det är jättebra att bara sitta på och inte behöva tänka på styrning m.m och man behöver träna på sin balans! Hoppas det går bra ;)

 

Var står du nånstans? :)

Svar: Jag står i ett privatstall i Lissma, Huddinge. Har skrivit ett längre inlägg om det här förut, länk här :)

 

Så, tror att det var alla! Kul att det blev så många, dubbelt från förra gången :) Säg till om jag glömt något eller om ni kommit på något mer.


Kommentarer
Postat av: sandra

Läste att du ridit på Ågesta Ridskola. Då kanske du vet/har sett en ponny som hette Zandora? Ett surt litet mörkbrunt c-ponny sto.

Gott Nytt År!

2010-01-01 @ 20:09:52
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: kristin

sabina det är fult att ljuga det är ju du som 'r bäst :D! och ja ser att lizza är kändis här (H) bara för hon äger :D hihihi, SPORTLOVET!<3

2010-01-01 @ 21:39:11
Postat av: Johanna

Naw, tack för de du skrev om mig. Blev jätte glad :D <3

2010-01-02 @ 11:17:01
Postat av: josefin

Hola! asså det är knäppt att vi båda har gått på Rasta men inte träffats innan isommras :O anyway, jag saknar dig <3

2010-01-02 @ 19:46:14
URL: http://thelifeashope.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0