Svar;

Hejhej :) Bara undrar en sak, du behöver inte svara om du inte vill. Vad hade hänt med Ronda innan hon kom till Säva? Hon kan u inte bli uppbunden när man sadlar henne, och ingen frå hålla i henne när man sitter upp. Jag hörde bara att det var något med förra ägaren , men jag tror knappast att du har gjort något..
Svar;
Hej! Jag har absolut inget imot att svara på din fråga, tyvär har jag inte det exakta svaret men jag ska försöka så gott som möjligt :) Första gången jag träffade Ronda så stog hon på min ridskola som jag red på då, Tyresö Ryttarförening och de hade hyrt henne från ett försäljningsstall nere på Visingsö. Hon kom i augusti 2005 och jag blev skötare på henne i september. Ronda hade precis kommit till Sverige från Tyskland, så hon åkte från Tyskland till försäljningsstallet för att sedan åka direkt till Tyresö. Jag vet inte vad som har hänt i Tyskland med henne men det är inte trevliga saker. Precis som du säger så kunde man inte sadla henne, fast när hon kom kunde man inte ens sadla henne även fast hon inte var uppbunden. Man kunde inte sko henne, hålla i vid uppsittning och flera andra saker.

Detta var ett problem som bara växte och växte när hon stog på ridskolan och efter några månader kunde ingen göra något med henne. De var i december fem personer när hon skulle sadlas. Till slut fick hon inte gå lektioner längre för att hon var så jobbig.

Men hon gjorde aldrig något mot mig, och jag fick sadla henne fast ingen annan kunde. Jag var skötare på henne tre-fyra dagar i veckan. Som jag har berättat tidigare så slutade allt som i en av alla tonårs hästböcker som finns; jag kämpade för att få köpa henne, vi hittade som ett mirakel ett litet stall tio min från oss, mamma hyrde henne som sommarhäst men till slut köpte vi henne för att vi inte hade hjärta att skicka tillbaka henne. Och jag älskade henne. Och älskar fortfarande. Jag kan inte förklara för er hur mycket vi har varit med om, hur mycket hon har hjälpt mig, vad hon betyder eller alla drömmar. Det skulle aldrig gå.

Men det har verkligen varit en saga(nej inte min Saga nu hehe) och jag kan fortfarande inte förstå att det är sant. Jag levde i en drömvärld under de tre åren jag hade henne. Det som hände oss, sånt borde inte hända i verkligheten för det är så otroligt.

Under hela tiden vi hade henne hade hon problem med sadlingen, men jag gav aldrig upp. Det är tack vare det här jag har fått mitt otroligt stora tålamod. Alla andra sa hela tiden att jag borde ge upp, hon var inte värd något, det skulle aldrig bli en normal häst och att det var slöseri med tid för mig.

Men se vart allt ledde till idag? Från hästen som ingen kunde rida, hon kunde inte hoppa sa de och hon var hatad av alla förutom mig till en häst som hoppar banor utan problem på MsvB-höjd, folk kommer fram och berömmer för hur vacker hon är och till en häst som alla kan sadla. Så länge man inte blir arg på henne eller är stressad. Tro mig, jag har varit stressad flera gånger och bara slängt upp sadeln men det ledde bara till att hon slängde sig eller la sig ner. Så man lär sig att man får göra på hennes sätt, för att man får så himla mycket tillbaka.

Jag har tyvär inget direkt svar på din fråga eftersom jag inte vet vad som har hänt henne innan Sverige, men de har inte varit snälla mot henne. De har inte behandlat henne väl. Men jag kan säga att under tiden det var vi, det blev en ny häst. Jag har gjort allt för att få henne till en "normal" häst och även om hon fortfarande har problem så är det inget av vad som var förut. Jag vill inte ens veta vad de har gjort mot henne, för det måste har varit riktigt hemsk.

Jag älskar Ronda mer än någon annan. Kommer alltid att göra det. Och om jag får den möjlighet att köpa tilbaka henne igen så tvekar jag inte en sekund.



Kommentarer
Postat av: Josefin

Det funkar jätte bra att sadla henne nu, hon är bara lite sur ;)

2009-12-06 @ 18:25:59
Postat av: josefin

hon påminer om ponnyn jag red förra terminen =) jättesöööt!

2009-12-07 @ 16:27:27
URL: http://josefinz.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0