Jobba mer med bommar

Ju mer jag jobbar Saga med bommar, ju mer lösgjord blir hon. I somras när vi var på Säva red jag och Kristin markarbete minst två gånger i veckan, vilket gjorde skillnad på hästarna. Markarbete kan träna upp:
- kontroll
- lydnad
- smidighet
- styrka
- koordination

Man tränar även upp sin egen förmåga att se avstånd vilket du får tillbaka sen i hoppningen. Jag vill försöka lägga in bomjobb minst två gånger i veckan. Med bomjobb menas inte hinder utan det kan se ut såhär:


Det här var en övning jag gjorde häromdagen, sju bommar som ligger på en båge med cirka 1,3m mellan, vilket kräver att man byter ställning efter halva. Det här är jättenyttigt för hästarna, och du tränar upp många av dem punkterna jag nämnde här ovanför. Viktigast att tänka på (det här gäller egentligen vilken bomövning du än rider) är att man kommer in en lugn och balanserad trav, inte för hetsig.
En annan typ av bomövning kan se ut såhär:

Fyra upphöjda bommar med ungefär samma avstånd som på förra övningen. Det här är superbra för att stärka hästen, och det gör inget om man har lite kortare mellan bommarna, då är hästen tvungen att korta upp sig. Det är därför det är viktigt att man inte kommer in i en för snabb trav, risken finns att det blir plockepinn och att man hamnar i otakt. Här hittar du fler övningar som innehåller både bommar och lösgörande moment.

Här är ett klipp från när jag rider några simpla markarbetsövningar:

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

de är så nyttigt och lätt att arbeta med bommar. min häst blir så mycket mer fokuserad också!

2010-10-21 @ 13:46:58
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Linnéa

man ska definitivt inte underskatta bomövningar! :)

2010-10-25 @ 14:32:09
URL: http://livetblandhastar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0