Viktigt med skritt

En gång i veckan brukar jag lägga in en skrittdag för Saga. Då är vi ute i cirka en timme och skrittar på varierat underlag; asfalt, grus, skogsmark eller gräs. Jag upplever att dessa pass är väldigt viktiga i hennes träning då hon blir avslappnad och skrittar igenom kroppen mycket bättre än innan passet.

Jag tror att många glömmer skritten och fokuserar för mycket på traven och galoppen, speciellt när man rider ut. Att ägna ett helt pass endast åt skritt ute kan i mångas ögon ses som onödigt och eller kanske bortkastad tid, men det är verkligen nyttig träning för alla hästar.


För att bygga på skrittpasset ytterliare kan man lägga till övningar i skritten så som tempoväxlingar, halvhalter, öppnor och slutor, sidförande etc.

Med andra ord är det väldigt viktigt att man inte glömmer skritten utan kanske ger all tid på en av veckans sju dagar åt skritten och endast fokuserar på den. Jag hade en tränare för några år sedan som sa att under en timmes skritt på varierat underlag på lång tygel bygger hästen lika mycket muskler som under ett dressyrpass på en timme. Självklart inte samma muskler, men andra, lika viktiga. Jag vet inte hurvida detta är sant eller inte, men jag kan iaf intyga att den här skrittimmen verkligen ger resultat!


Kommentarer
Postat av: Julia

Jag håller med!

2012-04-25 @ 15:25:32
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0