Hur prioriterar man med häst?

Att ha häst är verkligen en speciell livsstil. När jag köpte häst för första gången för 6 år sen tror jag inte hur mycket mitt liv skulle ändras! Som alla vet är man ju uppbunden i stort sett hela tiden, jag är aldrig riktigt lugn heller när jag inte är i stallet utan är oftast rastlös och undrar om allt är OK med Saga.



Sen har vi det här med prioriteringen. Som hästägare får man ju prioritera på ett helt annat sätt när det kommer till tid, pengar och intressen. Mina kompisar kan absolut inte förstå hur jag kan lägga ut 5-6000:- på Saga varje månad och tycka det är värt det. I ärlighetens namn så är det ju sjukt mycket pengar, och med tanke på att det är nästan allt det jag tjänar på en månad kan jag förstå att det ser sjukt ut i andras ögon. Jag sliter och jobbar så hårt, och så lägger jag 95% på hästen! Det värsta är att hur jag än försöker förklara för dom så låter det bara orimligt eller "töntigt":

- "Saga är min bästa kompis. Stallet är den enda platsen där jag kan få lugn och ro. Saga är den personen som gör mig lyckligast, det finns ingen som betyder så mycket som henne. Visst det är mycket pengar, men jag har ju ändå inga andra intressen eller behov. Jag betalar ju ändå allt själv, och jag får viktig erfarenhet i arbetslivet genom att jobba."

Ungefär så kan det låta när jag försöker förklara haha. Det brukar inte gå hem, utan jag får mest konstiga blickar, ironiska leenden eller ett asgarv tillbaka...

Genom att ha häst får jag ju avstå från många saker eftersom jag inte har tid eller råd. Att t.ex. gå ut varje vecka (som dom flesta gör här) är helt out of the picture för min del, dels för att jag vill lägga ner ordentlig tid på Saga och inte känna mig stressad och dels för att jag har ju ett ansvar över henne även dagen efter. Jag tror att när man har häst så tänker man oftast alltid flera steg framåt- Vad blir resultatet av att jag gör såhär? Så upplever iaf jag det, att jag har blivit mycket bättre att tänka långsiktigt genom hästarna.



Hur som helst, enligt mig kommer det alltid att vara värt det. Det spelar ingen roll, jag kommer alltid att prioritera Saga först, framför mig själv. Oavsett hur mycket jag missar, hur mycket pengar jag förlorar eller hur mycket skit man får ta. Hästarna är inte bara en del av mitt liv, utan det har snarare blivit mitt liv!

Kommentarer
Postat av: Emily - Ryttarduon!

Det är verkligen en livsstil, försöker man ha häst och inte vill binda sig så har man nog inte tänkt tillräckligt långt :) Jag är som du - jag kan aldrig riktit vara lugn om jag inte vet att hästen mår bra. Nu har jag sån tur och bor på egen gård så är jag iväg så är det andra i min familj som har koll på mina hästar och det är väldigt skönt :) men om hela familjen är iväg så har jag bara bråttom hem!

2012-04-07 @ 13:41:25
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv, men eller hur ;)

2012-04-07 @ 18:59:21
URL: http://equestrians.blogg.se/
Postat av: My

Bra skrivet! Stämmer ganska bra =)



Trevlig blogg för övrigt!

Har ett Länk Byte hos mig, så var med och sprid din blogg vidare tillsammans med mig...



http://ourworldtogether.blogg.se/2012/april/lankbyte.html#comment



Kram My

2012-04-08 @ 12:00:03
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/
Postat av: Tova & Lina - Vinn ett pannabnd♥

Sugen på ett nytt pannband helt gratis? Vi har just nu en tävling där vi lottar ut ett sprillans nytt pannband helt gratis. Det tar bara några minuter utav ditt liv att anmäla sig och ha chansen att vinna detta!

Här hittar du tävlingen: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/2012/april/vinn-ett-exlusivt-pannband.html#comment



Kram! :)

2012-04-08 @ 15:24:27
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: tack! fast har inte tagit dem själv utan laddade ner designen från designadinblogg.se ;)

2012-04-08 @ 22:06:07
URL: http://justaboutthislife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0