Bil och Släp

Som hästägare måste man ha mer koll på det här med vikter och liknander när det kommer till bil och släp än vad kanske vanliga personer behöver. Jag tycker alltid att det är ett evigt pusslande för att få ihop rätt vikt med bil, släp och last (häst) eftersom jag och mamma endast har B-körkort.
Nu har vi faktiskt hittat en bil som vi får köra lagligt på med Saga och vår tunga transport, känns jätteskönt.
Såhär ser bilen och släpet ut:



Hur har ni det? Har ni släp, och isånnafall, kör ni lagligt? Jag vet hur många som helst som egentligen kör olagligt, med för tung last, men eftersom det är en process att ta BE-körkort kör folk vidare på sitt B-körkort.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Hur mkt väger det där ekipaget? Ser ut att vara tungt? Eller kanske bara ja som tycker det :)

2012-04-03 @ 10:05:18
Postat av: Bella

Jag kör lagligt men det är precis på håret. Så med mycke packning blir det lite övervikt. Det är så dumt och onödigt att inte ta BE egentligen!

2012-04-03 @ 10:47:09
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: warnmark -officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012

Pappa har BE körkort vilket är riktigt skönt. Men jag och mamma har ju bara B. Så nu när vi började med hästar igen har vi fått fundera lite på hur vi ska göra då pappas bil är en Mercedes och tung. Mamma och jag har en BMW 120d som verkligen inte får dra någon transport.



Men med pappas bil fattas det 5kg(!!!!!) för att jag och mamma ska få dra transporten med hans bil. Så sjukt typiskt och det är inget vi tänker riskera heller, att köra olagligt.



Så kommer få dra med mig honom i fortsättningen fram tills de har ändrat reglerna i januari 2013 och man kommer få köra tyngre :)

2012-04-03 @ 10:56:18
URL: http://warnmarks.se
Postat av: Lina

vi kör lagligt, men skulle vilja ha en starkare bil, men då blir det för tungt.

2012-04-03 @ 13:19:58
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Sandra Johansson

Jag har tagit BE kort, så sjukt onödigt att inte köra lagligt. Vet flera som kör olagligt, vissa har fått böta andra inte. Känns bättre med BE då man i princip får köra vilken bil som helst med vilket släp. Ett tips är dock att ta det snabbt efter B-kortet om man ska ta, så man har lite teori kvar.

2012-04-03 @ 14:23:41
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Sussi

Jag får dra 800kg med min bil på B. 3500kg på BE. Med gubbens bil får jag dra dryga 1500 på B. Ska jag vara helt ärlig, så tar jag faktiskt min bil när jag åker kortare sträckor eller det är vinterväglag. Min bil ligger mycket bättre på vägen, den är gjord för att dra och transporten ligger mkt bättre bakom. Åker jag längre tar jag dock sambons bil. Nästa år går ju äntligen EU-reglerna igenom, då får man dra upp till 4250kg på B.

2012-04-03 @ 17:58:24
URL: http://minvackraste.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Min bil får dra 1440kg och min sambos får dra 1500kg, och släpen är typad till 650 kg (1360kg bil)..

Lite störigt för när vi skaffade transporten så hade vi en annan bil.. hade vi haft dom vi har nu hade vi kunnat köra lagligt med marginal.



Nu kör vi på gränsen till övervikt..



Men den 13 januari är det lagligt att dra upp till 4,2 ton (tror jag det var) med vanigt B körkort förutsatt att man går en liten kurs :)

2012-04-04 @ 10:08:32
URL: http://bornlate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0