Dressyrträning 15 Mars

Nu har jag både kommit hem och hunnit slänga i mig lite mat. Här är en liten utvärdering från träningen.

Jag red på pelhamet då Caroline sa att vi skulle jobba lite extra på hennes galopp, så hon ville att jag skulle ta det idag då Saga har mer "respekt" för det bettet än det vanliga. Jag rider alltså inte normalt med bettet under en dressyrträning, men eftersom att hon behöver bygga upp sig lite extra i galoppen och hon fortfarande stundtals kan bli himla stark på vanliga bettet körde vi så här.

Det gick jättebra, hela passet tycker jag! Vi jobbade mycket övergångar och fokuserade på att få henne att vänta på mig och inte rusa iväg som hon gör i både skritt och trav. Jag fick även tänka extra på att inte tappa ytterbogen som hon gärna skjuter ut när jag ber henne att stoppa in bakbenen under sig. Hon tycker det är riktigt jobbigt! Men det gick bra och till slut tycker jag att hon fick in ett bra tempo där hon faktiskt väntade på mig, hon låg inte heller på eller smygökade.

I galoppen tycker jag att det gick sådär. Jag jobbade mycket med halvhalter på ytter för att hon inte skulle hänga sig, gå fortare, tappa bakbenen och bli längre och längre. Samtidigt som jag gjorde halvhalt på ytter fick jag möta upp med innerskänkel för att annars flyttar hon bakdelen istället för att stoppa in bakbenen under sig. Knepigt, men sista varvet kändes bra. Sen är hon mycket svagare i vänster och därför är det jobbigare att få igenom allt i det varvet.

Överlag är jag nöjd, det kändes bra efter ett tag men framförallt kändes det som att hon väntade på mig i alla gångarter, vilket är ett stort framsteg.

Filmen kommer, här är några stillbilder sålänge:
Ligger längst ner i inlälgget:




Kommentarer
Postat av: kåem

det ser ju skitsnyggt ut,sabina :)

2011-03-16 @ 20:36:55
URL: http://kaems.blogg.se/
Postat av: Hanna - TÄVLING Vinn Ridstövlar :D

Hon är riktigt fin ! :)

2011-03-17 @ 11:53:06
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Hej!På bloggen har du nu chansen att önska ridövningar, dressyr som hoppning som sedan visas av ryttaren/ridläraren Eleonor och hennes praktikant Sara på video! Detta är alltså en unik chans att få tips från coachen DIREKT genom Vlogg.Besök bloggen för att önska övning som DU vill se de utföra! Den bästa önskningen BELÖNAS!/ Eleonor.

2011-03-20 @ 20:26:27
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0