Att tänka på vid tandläkarbesök

Jag lärde mig väldigt mycket nytt och bra idag när vi var iväg. Ibland är det "synd" (med synd menar jag att man lär sig mycket när man åker ut på sånt här, men i själva verket är man ju tacksam att ens häst är frisk och inte skadar sig. Man undviker ju helst veterinären och sånt så mycket som möjligt förutom vid vaccination etc) att man inte åker ut på liknande saker oftare.

Några punkter jag tänkte tipsa om är dessa:
* Hästen får inte äta på lite mer än två timmar framåt. Vi var klara runt tre coh då sa veterinären att Saga kunde få mat igen runt klockan 5 igen. Jag väntade dock lite extra och gav henne mat igen vid kvart över fem. Då hade hon nästan blivit helt sig själv igen!
* Hästarnas "system" kan vara lite ostabila när lugnande har släppt. Det här upptäckte vi faktiskt på min hund när vi var hos veterinären med henne också. När vi kom hem till stallet och jag skulle ta av Saga transportskydden i gången ställde hon sig och kissade, det har ALDRIG hänt förut. När hon väl kom in i boxen igen kissade hon säkert fyra-fem gånger till. Veterinären varnade oss för detta.
* Vänta gärna ett bra tag innan ni lastar hästen och va ordentligt försäkrade om att det inte är någon risk att hästen faller i resan på väg hem. Vänta hellre en extra kvart utöver den här halvtimmen så att hästen verkligen får chansen att vakna upp.
* Ta gärna med det bettet du rider mest på. Veterinären kan fråga om att få se det, samt att får prova det i munnen på hästen för att se hur det ligger. Vi tog med oss mitt och det var tur för att vår veterinär frågade efter det.


Kommentarer
Postat av: ida

snygg blogg :)

2011-06-01 @ 12:34:21
URL: http://merryannbell.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Bra inlägg! :D

2011-06-01 @ 22:21:06
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: svagaord

himla himla himla fin häst!

2011-06-02 @ 20:02:56
URL: http://svagaord.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Det var en bra lista "att tänka på" vid veterinärbesök. Man lär så länge man lever, hur mådde Saga och hur såg munnen ut?

2011-06-02 @ 22:06:42
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0