Markarbetsträning 5/1-11


Åh vilken träning! Fick en underbar Aha-upplevelse och nu vet jag äntligen hur jag ska göra!

Mitt problem med min sits är att jag får för långa tyglar och hamnar i bakvikt, antagligen för att försöka bromsa med sätet men det blir ju bara motsatt effekt. Jag har även svårt att samla ihop Saga ordentligt i galoppen och verkligen få in bakbenen in under henne.  Caroline bad mig att räta på mig och korta tyglarna, göra en halvhalt på ytter tygeln och helt pltösligt så gick det! Man ser det väldigt tydligt i videon (tycker jag) för att hon blir myket kortare i språnget men förlorar inte kraften utan trampar under sig och höjjer även nacket ett snäpp och blir lite högre i formen än den långa och låga som det lätt annars blir. Så himla kul att känna, och framförallt att veta hur jag ska göra! Jätteviktigt det med sitsen och det är något jag måste träna på hela tiden, men eftersom att det blev en sån himla skillnad kommer jag tänka på det extar under varje pass.

Träningen bestog väldigt mycket av att kunna variera galoppsprång och tempo men att samtidigt inte rida fort utan behålla en arbetsgalopp fast med olika nivåer i den. Supernyttiga övningar och Saga var ordentligt svettig när vi var klara, men så fin hon varit under passet och jobbat på riktigt, riktigt bra! Känns så himla kul för att hon blir bara bättre och utvecklas för varje ridpass vilket är jäkla kul eftersom det minst sagt var en helt annorlunad häst när vi köpte henne. Vi har verkligen hittat varandra, och vi har så kul tillsammans, varje dag!

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

Så fina ni är! :) Blir sååå träningssugen. Men min häst pallar inte byten mellan gångarter så där. Har hon väl fått galoppera blir hon för spänd i traven sen

2011-01-06 @ 18:07:38
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Camilla- Vinn benlindor ifrån Schockemöhle

Så fin hästen är. Första gången jag såg den live. :)

2011-01-06 @ 19:08:57
URL: http://hastskotare.zoomin.se
Postat av: Erika

Wow, en såndär uppförsbacke har jag nog aldrig sett henne jobba i! :O Superfin! :D

2011-01-06 @ 22:36:36
URL: http://ettahnia.blogg.se/
Postat av: Katrinne

Det ser jättefint ut!

2011-01-07 @ 12:41:08
URL: http://ryttare.blogspot.comr
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Superhärlig häst du har, så snygg! :o)

2011-01-09 @ 12:45:04
URL: http://ridboken.aenn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0