Dressyrträning 18 Januari

 

Vi var som sagt iväg och tränade dressyr för första gången den här terminen, och för en "ny" tränare i dresssyren, Caroline (har ju tränat för henne tidigare men då endast markarbete/hoppning). Jag hade inte så jättehöga förväntningar på varken mig eller Saga eftersom det var cirka två månader sen vi tränade dressyr sist och hon har kännts väldigt stel dem senaste dagarna.

Två problem som vi har är att hon blir så himla tung i handen och att hon gärna springer iväg oavsett gångart. Så det var dem sakerna vi la fokus på mest. I skritten blev det mycket halter där bakbenen skulle under och att hon inte skulle rusa in i skritten. Halvhalter på yttertygeln hjälpte mycket! Mellan halterna fick vi flytta några steg innan jag rätade upp henne och gjorde en ny halt. Fortsatte i trav med att flytta och behålla en lugn trav.

Sen gick vi över till att rida längs långsidorna och få en böjning i bogen, men viktigt att baken inte flög ut och att hon bara sprang. Här kändes det som att jag till slut fick igenom henne bra och att övningen gjorde gott för henne; hon blev lösgjord och väntade på mig.

En sak som Caroline poängterade med min sits är att mina skänklar gärna åker fram, det är viktigt att jag tänker på att hålla om henne hela tiden utan att vara rädd för att hon ska öka. För att jag ska ha en chans att orka rida ihop henne krävs det att mina skänklar håller baken på plats. Blev stor skillnad när jag tänkte på det, både min position i sadeln och på Saga.

Avslutade med lite galopp, mycket övergångar från skritt till galopp där hon verkligen fick ta i bakifrån. Tycket att det gick väldigt bra med tanke på att vi nog är lite ringrostiga efter julen, även fast hon inte har vilat. Kul! Nästa vecka ska vi träna igen för henne. Jag tycker att hon var väldigt bra att träna för, hon såg direkt vad våra problem var och hon förklarade på ett enkelt men samtidigt bra och lärorikt sätt.


Kommentarer
Postat av: Camilla- Vinn benlindor ifrån Schockemöhle

Kul att lektionen gick bra! Det är härligt att komma igång efter julens uppehåll.

Rider du ofta med hjälptygel på Saga? Bara nyfiken, har inget emot det utan bara nyfiken. :)

2011-01-20 @ 19:50:35
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Erika

Skönt med en tränare som ser "problemen" och kan hjälpa till o rätta till dom. :)



Då kommer man vidare, och kan jobba hästen rätt.

2011-01-20 @ 20:02:38
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: SABINA JUHLIN

haha, tack detsamma du! ;)



2011-01-21 @ 19:11:08
URL: http://saaabinas.blogg.se/
Postat av: jossan :D

Hur bra koll har du på de olika hästsporterna?



Gå in på min blogg och var med och tävla, och se om just du är bäst när det gäller de olika sporterna ;)



Klicka på länken för att komma till tävlingen:

http://josefineelovsson.blogg.se/2011/january/vad-ar-vad.html

2011-01-21 @ 19:21:24
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0