Hjälmar

Jag har tre hjälmar som jag använder regelbundet. En kort presentation om var och en kommer här nedan:

En Charles Owen The Hampton Hat i färgen svart. Denna köpte jag 2008 från Lyckås och den är superskön. Jag använder den när jag tränar/tävlar dressyr, tränar/tävlar hoppning. Förut använde jag den även hemma men har slutat med det. Rekommenderas väldigt mycket. Jag har en produktbeskrivning här.

En GPA Speed Air. Världens skönaste hjälm! Det känns inte som att man har något på sig när man rider. Andas super, ganska logiskt med tanke på hjälmens design. Enda minuset är väl att den blir kall på vintern, men på sommar/vår/höst är den underbar. Sitter bra på huvudet också. Många tycker att den liknar en cykelhjälm och jag kan hålla med om det, var väldigt anti när den nyss kommit. Nu tycker jag att den är skitsnygg! Används på hoppträningar/tävlingar och när vi tränar terräng.

Min vardagshjälm-GPA Titium. Jag rider endast med den här hjälmen hemma. Den har bra passform och är lätt trots att det är en "instängd" modell i jämförelse med Speed Airen. Minuset är att den andas inte så jättebra, efter ett hårt pass när man har blivit svettig tar det någon dag för att den ska bli helt torr.. Skön att rida med hemma.


Viktigt att komma ihåg är att när du ramlat av kan din hjälm blivit skadad och då bör du kolla om den fortfarande är säker att rida med. Smällen för att hjälmen ska gå sönder helt brukar oftast behöva vara riktigt kraftig, men det är alltid bra att kolla för säkerhetsskull! En skadad hjälm skyddar inte huvudet om du skulle ramla av.


Kommentarer
Postat av: Lina

Jag tycker inte alls GPA:n är skön, men kan ju bero på min huvudform! Jättebra att du skriver att man ska byta. :) Köpte precis en ny hemmahjälm för att kunna slänga den som åkt i backen några gånger.

2010-09-13 @ 20:03:45
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Malin

hur gör du rent din speed air?

2010-09-14 @ 10:50:46
Postat av: engla

snygga hjälmar! :)

2010-09-19 @ 20:42:06
URL: http://hoorze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0