Att ha hästarna i hage med sällskap eller inte, din åsikt?

Det är så många som efterlyser debattinlägg av olika slag. Fick en kommentar för någon vecka sen som frågade vad jag tyckte om hagar- hur mycket hästarna ska gå i hage, om hästarna SKA gå i hage, storlek, typ, underlag, antal timmar osv.


Jag har skrivit ett inlägg tidigare om just hagar, men jag skulle kunna skriva lite mer om det. Kan ju börja med att säga att Saga går i en stor hage mellan 7-8 timmar per dag. Hon har hagkompis, vatten och backar att klättra upp och ner i. Hästarna står sällan helt stilla; utan cirkulerar runt om i hagen, pillar i marken, äter eller busar/kelar med varandra.


Bildkälla

Jag skulle aldrig, verkligen aldrig, kunna ha min häst ensam i en hage om det inte fanns några speciella anledningar; hästen kanske skadar sig extremt lätt eller om hästen är naturligt aggressiv mot andra hästar. Det finns kanske någon mer utöver dem här två, men inget jag kan komma på nu. Om man har hästen ensam i en hage för att minska skaderisken tycker jag att man endast gör det för sin egen vinst, och glömmer att hästen är ett flockdjur som kräver sällskap. Det spelar faktiskt ingen roll om hästen har gått EM eller SM, om den kostar 20.000kr eller 150.000kr; den har fortfarande samma behov som alla andra hästar. Jag kan förstå att man är orolig för att man har en värdefull tävlingshäst och är rädd för att den ska skada sig för att den kostar mycket pengar, men åter igen så är det fortfarande ett djur och inte matriell ägodel.

Så här ser jag på ämnet! Som ni förstår är det mina personliga åsikter som alla har rätt till, därför är det viktigt att dem också respekteras på samma sätt som jag respekterar att några av er kanske tycker helt annorlunda. Dela gärna med er av vad ni tycker, ovasett vad det är!


Kommentarer
Postat av: jossan :D

Hej :D

Är du sugen att få reklam för din blogg i en hel månad, och sen chans på ännu fler tillfällen ;)

Gå in och kika på min blogg, fin fint pris!

Gå in här för att läsa mer: http://josefineelovsson.blogg.se/2010/november/tavling.html

2010-11-24 @ 10:29:45
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

Bra inlägg!! jag har en häst som är rädd för andra hästar, men hon går med en liten liten shettis som också är det, så de funkar bra. Mina vill dock inte vara ute så länge så här års, spec. inte dagar som denna med snöstorm, men minst 6 h om dagen är de ute ändå i hagar som de kan galoppera och busa i så mycket de vill. Dock tycker jag de är lite små eftersom betet inte räcker, men man får ta vad man har. Sådana där små grusplättar kallar jag inte ens för en hage!

2010-11-24 @ 10:54:02
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: natalie östman

ska du till globen i helgen ?

kolla min blogg om du är intresserad av "bloggträff"



http://ryttarblogg.blogg.se/2010/november/stockholm-i-helgen.html

2010-11-24 @ 12:41:51
URL: http://ryttarblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli Johansson

Bra skrivit, håller med dig helt och hållet :)

2010-11-24 @ 12:53:20
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Camilla

jag har min ena häst själv just nu för att det inte finns någon annan häst i stallet som han kan gå med. Min andra häst går med sin pojkvän och dom måste stå själv, bara med varandra, annars blir det inte bra. :P



den sista hästen i stallet är vääldigt speciell och ska dessutom slaktas inom någon månad, så då känns det inte som en risk värd att ta.. men kommer det någon ny häst ska min första häst få gå med den, men jag är helt med på det, hästar SKA gå tillsammas med någon!

2010-11-24 @ 12:55:31
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Agneta

Klok inställning tycker jag. bifogar en länk till ett examensarbete som visar att hästar INTE skadar sig mer om de går i hage. Bara att trycka upp i ansiktet på dem som inte låter hästen vara ute på grund av skaderisken.



http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003340/

2010-11-24 @ 13:40:27
URL: http://agnetautanh.blogspot.com/
Postat av: Jennifer

håller verkligen med dig att hästarna ska få gå i större hagar med kompisar!



dock kan inte min häst göra detta "/ hon hade hovledsinflammation i 1 års tid och vi fick order om att hon skulle gå i så plana hagar som möjligt så att skadan inte "går upp" igen.. där jag bor är det lervälling+att det har frusit nu, så hon får stå i en grushage "/

sen när hon har gått med kompisar så har hon blivit helknäpp när man t.ex. ska ta in henne eller dom andra hästarna, hon blir typ beroende av dom andra hästarna... hon är mycket lugnare om hon får gå själv...



men som du säger, jag tycker absolut detsamma! om det inte är något som hindrar då, som i min hästs fall...



mycket bra inlägg :D fortsätt med sånna här, jättekul o läsa andras tankar/värderingar :D

2010-11-24 @ 14:20:57
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/
Postat av: vickan

håller helt med dig men samtidigt förstår jag mycket väl de som har sina hästar ensamma. tror att många hästar trivs mycket bättre ensamma så man måste se till individen. sen är det självklart att man är tvungen att ta hänsyn till vad hästen kostar. satsar man verkligen på ridningen och har lagt ner väldigt mycket pengar på en häst så har man antagligen inte råd att köpa en ny eller bara låta den stå mycket. min häst står med en kompis i en relativt stor hage med bra underlag och hon skulle ALDRIG kunna stå själv medans flera i stallet, olika prisklasser, både skogsmullar och tävlingshästar måste stå själva eftersom de inte funnkar med andra. inte ens i stooora hagar.



jag tycker det viktigaste är att hästen mår så bra som möjligt och definitionen av det är inte att ha den i en stor fin hage med kompisar.

2010-11-24 @ 19:22:29
Postat av: Josäfin :>

Håller helt med dig på den här! Bra text! :D

2010-11-24 @ 19:39:09
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag håller helt och hållet med dig!

Mina går också ute i hage med lite backar, stock och sten. Tycker det är bäst så :)

2010-11-24 @ 20:41:11
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: Nathalie

vem vann libressetävlingen?? :)

Postat av: Matilda&Vicky

Söta bilder =D

2010-11-25 @ 13:22:45
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Hej! Håller faktiskt inte HELT med som många ovanstående har gjort.



"Jag kan förstå att man är orolig för att man har en värdefull tävlingshäst och är rädd för att den ska skada sig för att den kostar mycket pengar, men åter igen så är det fortfarande ett djur och inte matriell ägodel."



Javisst har även tävlingshästarna som sina förfäder deras "vilda behov" men då skulle vi ju kunna gå längre in o fråga oss varför vi ger hästar mûsli, specialfoder, hö, varför lägger vi på täcken osv.osv. Diskussionerna är oändliga men nu till hagfrågan. De är klart att jag på ett sätt ser min häst som en materiell sak, mina hästar är mina verktyg under lektioner, och mitt träningsredskap, liksom man tränar på gym. Dock också mina allra bästa vänner o kollegor så jag ser de självklart inte bara som "robotar".



Men tänk själv om du lägger 300.000+ på en häst. Då tar du inte den risken att hästarna bråkar o busar i hagen i den vilda grad att de olyckligt sträcker sig o blir borta en eller två säsonger. Särskilt inte om du har tävlingsridning på yrkesnivån. Dvs jag tycker inte man ska se ned på de som ställer sina hästar i mindre rasthagar, så länge de kommer ut, får röra på sig och ha tillgång till andra hästar runtomkring så känns de ok! Vi kan inte göra hästarna vilda som deras förfäder - då hade vi inte kunnat ställa in de i boxen heller, eller gett de där mûslit för att de ska prestera - eller hur?



Mvh

/ Eleonor

2010-11-25 @ 19:11:35
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Jag hoppas VERKLIGEN inte att du raderade min kommentar utan att svara tillbaka eftersom de står i din rubrik: "Din åsikt"! Vore kul om allas åsikter, vare sig de är medhåll eller icke som får komma med.

Är ju ingenting emot dig personligen utan bara lite kort om VARFÖR jag tycker annorlunda.

Mvh

/Eleonor

2010-11-25 @ 20:34:02
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Hej igen! HAHA, förlåt min dator är rubbad, såg förrns NU att min 1.a kommentar har kommit iväg o att du måste godkänna innan de publiceras! Du kan alltså

bortse från föregående kommentar!

Mvh

/ Eleonor

2010-11-25 @ 20:35:05
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag tycker som du att hästar ska gå med andra helst. Om man är rädd för skador ha på hästen skydd. Sedan anser jag faktiskt att man har en felaktig flock om skaderisken är SÅ hög ihop med andra hästar. Min går med 2 andra och ingen sparkar någon annan, de varnar först och på sin höjd biter de i täckena, väldigt fridfullt. En häst som går själv brallar likförbannat i en hage så då får man nog ha den inne om man vill förhindra det dock så brukar oftast inte hästar som är ute 10 timmar om dagen springa runt som dårar. Vi hade en häst som var väldigt aggressiv mot andra hästar hon fick tyvärr gå själv. Ju mindre hagen är desto mindre rör sig hästen detta är bevisat och det är också därför hästar i små rutor ofta står och hänger och vill in, deras naturliga behov av att röra sig och leta föda försvinner.

2010-11-26 @ 13:32:29
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Haha jag förstod de, därav mina kommentarer efter den första haha! Förlåt!

Då är vi på samma plan, för jag tycker givetvis också att hästar BÖR ha sällskap, även i hagarna! :) Men de va också därför jag skrev: HÅLLER INTE MED RIKTIGT!

O de är bra att du tar den "kritiken" SÅ BRA!

Tycker de är kul när man vågar lägga upp inlägg där läsarna får vara med o påverka OCH att de blir lästa OCH att man faktiskt svarar tillbaka!

TACK



/ Eleonor

2010-11-26 @ 15:27:38
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag tycker samma som dig :) skulle aldrig ställa min Caga i en hage ensam. Finns verkligen få orsaker som jag skulle "godkänna", hos oss är det endast ett fåtal som står själva, såna som är eller har varit skadade en längre tid brukar få stå ensamma ett tag- Men annars står alla med väl utvalda kompisar. Då har vi ändå en helt del fina tävlingshästar, EM och SM nivå. Det är vad jag gillar med mitt stall bäst, att alla hästar oavsett nivå behandlas som de djur de faktiskt är :)

2010-11-28 @ 20:49:18
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

Du vet mina tankar och åsikter om det. Jag ser gärna att Twiggy går i en större hagar med hästkompisar men tyvärr finns det ingen möjlighet till det i stallet (det var den enda tvekan jag hade om att byta dit -hagarna. men samtidigt så är det likadant i alla stall här. Men hagen är såpass stor och lång så hon kan rejsa runt om hon vill.



Nu i veckan kommer det en hingst till stallet. För det första är det förjävligt att ens ta dit en hingst pga alla säkerhetsrisker. Den kommer stå i uteboxarna, det kommer vara två boxar mellan den och Twiggy :s. I de boxarna kommer det stå två vallacker varav en är väldigt hingstig. Men i vilket fall. Denna stackars hingst ska stå inne HELA dagarna förutom när den rids. Jag mår otroligt dåligt bara jag tänker på det.

Dels för dens hälsa och dels för att den kommer stressa upp Twiggy som redan nu har problem med sina hormoner efter äggstockstumör-operationen.



Men att låta en häst stå inne dygnet runt, ja då bryter man rejält mot alla regler. Det är djurplågeri :s.

Förstår mig inte på folk :(

2010-11-29 @ 10:57:19
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0