Hästar i Hage

Hur ställer du dig i diskussionen angående om hästar ska gå i hage osv?

Svar: Det här är ett väldigt känsligt ämne i ridsporten, men det jag tycker är av de erfarenheterna jag fått och på det sättet jag lärt mig. Dela gärna med er av vad ni tycker :)

 

Saga går i en stor, kuperad hage med just nu en häst till sällskap. De går ut mellan 6-7 på morgonen och kommer in vid 4-5. När det är finare väder och varmare går de ibland ute längre. Det betyder att de är ute mellan 10-12 timmar varje dag. De får en del av sitt morgonhö ute och sen såklart hela sin lunch. Om de är ute längre på kvällarna får de även sin emmåltid ute.

 

Jag har alltid haft min häst ute i hage med hagkompisar, och jag skulle faktiskt inte vilja att min häst gick ensam eller bara var ute kanske 5 timmar per dag. Jag vet att det finns vissa som verkligen inte kan gå ihop med andra hästar och är tvugna att gå själva eller de som skadar sig lätt, och det kan jag acceptera. Men att man har sin häst ensam eller i en liten hage några enstaka timmar per dag för att minska skaderisk osv för tävling/tränings syfte tycker jag att man bara gör det för sin egen skull för det är inget hästen mår bra av. Det kan ju också vara så att det är ont om hagmark där man står och då har man ju inget val, så där kan man inte säga så mycket.

 

Hästar är gjorda för att vara ute, dock har vi avlat dem till att bli mer känsliga för saker som t.ex. dåligt väder osv men de har fortfarande sina naturliga behov. Så enligt mig ska en häst ha tillgång till hage med kompisar, alternativt en egen hage men att den får va ute minst 7 timmar per dag. När du rider gör du det i kanske 1 h, resterande tiden står hästen inne i sin box. Om din häst är ute i vi säger 5 timmar per dag betyder det att den står inne cirka 15 timmar, vilket verkligen inte är naturligt för en häst.

 

Det finns ju även lösningar som t.ex skrittmaskin på vissa ställen vilket är bra, men jag anser fortfarande inte att det är något alternativ istället för hage.

Kanske något man kan kompletera till hage men absolut inget som man kan ha som hage.

 

I hagen får hästen chans att vara naturlig, göra vad den vill och kunna röra sig fritt. Det är en chans för hästen att få stimulera sig själv utan människan. Saga står väldigt sällan helt still i hagen, hon går oftast runt och pillar i marken, biter på grenar eller busar med sin kompis. Eftersom att vi har en sån bra hage som innehåller både skog, plan mark, mycket träd, branta backar och några stenar får hon träna mycket kordination- bara genom att vara i hagen. Även fast vi kanske har en sån hage där det är lätt att hästen kan få skador så skulle jag aldrig sätta henne i en mindre, "ofarlig" hage. Varken Ronda, som jag hade tidigare, eller Saga har fått (inte ännu iallafall) några skador från hagen och jag tror att det helt enkelt beror på att de har blivit mer "stabila" och inte så känsliga för att de har fått vara ute så mycket.

 

Jag vet att det finns de hästar som bara behöver titta på en sten så är de halta, eller som alltid lyckas göra sig illa när de är ute men jag tror fortfarande att det finns för många hästar idag som är mindre i sina hagar än vad de borde. Vissa har sina orsaker, och det har jag full förståelse för men alla de andra tycker jag borde ta sig en tankeställare. Kom ihåg att det är för hästen bästa som den är ute, och vad mycket hagtimmarna faktiskt ger!

 

Vad tycker ni om ämnet? Hur och hur länge går era hästar i hagen?


 

 


Kommentarer
Postat av: elin berggren

Mina hästar kommer ut 05.00 på morgonen och sedan tar vi in dom vid 18.00 på kvällen.

Hästar ska gå ute i hage varje dag, ingen häst mår bra av att stå inne hela dagen lång.

2010-04-11 @ 23:53:17
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: Lamia

Våra går ute kring 10 timmar om dagen i snitt, tycker alla hästar ska få vara ute!

2010-04-12 @ 00:06:44
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Matilda

Just nu har jag börjar ha mina ute hela nätterna, men innan gick de ute på veckorna mellan halv6 till 20. Ungefär. Nu på våren på vinten gick de ut 7.00 och in kanskse när jag kom he mfrån skolan vid 16.00..

2010-04-12 @ 08:02:36
URL: http://eklundmatilda.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag tycker hästar ska vara ute så länge som möjligt och ha stora hagar, gärna med varierande terräng. Och så tycker jag ingen häst ska behöva stå ensam, min ena står själv nu och jag vill verkligen inte att han ska göra det, men våra andra två äter hösilage och han måste äta hö, de äter ute 3ggr/dag så det blir bökigt att flytta hit och dit. Våra hästar är ute 12h per dag i nuläget, blir längre och längre allt eftersom det blir ljusare, då min ena häst (han som går själv) börjar springa när det blir mörkt och han inte ser de andra längre ;)

Jag tycker det är hemskt när man ser hästar som står i små grusrutor, utan kompisar och med tjocka täcken på sig och kommer in i stallet igen vid ett.. det får mig att må dåligt :/ och så undrar jag varför i hela friden man tror det är bättre att hästarna står inne istället för i hagen?!

2010-04-12 @ 08:47:59
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag ser hellst att hästen är ute så mycket som möjligt men det beror helt på mengden motion och träning hästen får. Jag håller ju på med både trav och ridning. Når jag körde ett hårdare intervallpass i trav kl 2 på eftermiddagen så låter jag hästen stå inne efter det. Men jag anser att mycket utevistelse stärker hästen och hellst skulle jag ha hästarna på lösdrift då jag upplever att hästarna blir mindre sjuka och blir starkare i ben och leder då de aldrig blir helt stillastående.

du har för övrigt en väldigt trevlig blogg. :D

2010-04-12 @ 09:52:55
URL: http://mikri.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: TACK! :D Ja, det var ju absolut inte Tage som var dum utan bara jag som inte var koncentrerad, Tage kändes jättebra! :) Saga och Tage tar över Sverigeeliten, haha! ;D



Kan du inte?! :O Prova igen, annars får jag försöka ladda upp den på YouTube! :)

2010-04-12 @ 10:15:02
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Lina

SJÄLVKLART ska hästar gå ute i hage!

Mina är ute från 8-17.30 ungefär nu, och tiden utökas succesivt. Min ridhäst måste bara ut, och hon motionerar väldigt mycket själv i hagen, se här http://sallberglina.zoomin.se/P2669428! Däremot så är hon väldigt reserverad och ranglåg, så hon går med en pytteshettis som sällskap nu och trivs bra med det. Alla hästar är olika, liksom vi människor, men hästen ska få utlopp för sina naturliga beteenden i så stor utsträckning som möjligt!

2010-04-12 @ 10:16:50
URL: http://sallberglina.zoomin.se
Postat av: Tessan

asså jag orkade inte läsa allt för har brottom och måste sticka iväg till skolan men tänkte slänga tille n kommentar iaf. jag tycket hästarna ska få vara ute så mkt som möjligt. i vårat stall är de tycvärr inte så jätte länge men ca 7-8 timmar om dagen, när det spöregnar eller är snöstorm så går dom in efter ca 4timmar eller inte går ut alls vissa dagar men då ska det vara extremt dåligt väder. Jag tycker faktiskt lite synd om hästar som får gå ute i snöstorm i 12 timmar menar oftast står dom vid grinden med huvudet i marken och svansen mellan benen. då måste det väl endå vara mysigare att stå inna och tugga lite hö. men dom dör ju absolut inte av att vara ute om det snöar eller regnar lite grann. ;)

2010-04-12 @ 10:34:35
URL: http://theresebouvin.blogg.se/
Postat av: Lina

Som du säger, detta är ett väldigt känsligt ämne och tycker fler borde se över det lite mer.



Mina hästar går ute från ca: 07.30 - 19.00

givetvis beror det på väder när dom går in.

dvs står dom dygnsura vid grinden och stampar om det spöregnar eller så, får dom komma in vid ca 17.00 istället. väldigt sällan innan det.

Och om det som nu tex börjar bli varmare ute och ljusare dagar så kanke hagtimmarna ökar mer fler timmar både på morgonen och kvällen.

Men å andra sidan så har alla mina hästar fri tillgång på hö i hagen så där kan man ju göra lite som man vill beroende på väder! :)

2010-04-12 @ 11:46:42
URL: http://liincake.blogg.se/
Postat av: Roxie

Vad härligt att höra någon som har sunda åsikter och som förstår hästar! Två tummar upp!

2010-04-12 @ 13:09:15
Postat av: Karolina

Så länge som möjligt med kompisar och varierande terräng, de bästa enligt mig ! :D

2010-04-12 @ 15:31:57
URL: http://karolinacarlevad.blogg.se/
Postat av: Mina

Min islänning går på lösdrift, och det mår hon super av :D

2010-04-12 @ 20:09:10
URL: http://femgangare.blogg.se/
Postat av: Lina Renström - Tävling på bloggen!

Min ponny går ute i hagen varje dag i ca 10 tim. Jag tycker hage är ett absolut måste! Hagen han står i nu är ganska stor med både skog, sten och öppet fält :D

2010-04-12 @ 21:04:30
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Edit

Ute så mkt som möjligt tycker jag. Där min står kommer de ut 5-6 på morgonen o in 19-20 på kvällen, året runt. De har fri tillgång på hösilage i hagen.



Harmoniska o trevliga hästar resulterar det i. :)

2010-04-12 @ 21:43:15
URL: http://http:/lizziesdagbok.blogspot.com
Postat av: Emelie

Våra hästar står ute i snitt 12 timmar. Ibland mer ibland mindre

2010-04-12 @ 23:52:16
URL: http://aleksis.blogg.se/
Postat av: Linnéa - http://hastliv.webblogg.se/

Min häst är ute i gräshage varannan dag och går i paddock varannan dag eftersom att jag står i ett stall på en anläggning där det inte finns tillräckligt med hagar alla går tyvärr inte med på att släppa ihop sina hästar.



I hagen brukar min häst få vara ute från 7-16 så cirka 9 timmar, då får dem även lunch ute. I paddocken blir det dock inte mer 4-5 timmar per dag men jag brukar ofta passa på att rida ut och liknande dem dagar hon gått i paddock. Hon går ihop med en annan häst och har skydd på sig runt om ute då dem brukar busa och hålla på en del :)

2010-04-13 @ 14:16:20
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: Katarina

Våra hästar åker väl ut mellan sex och sju på morgonen och in runt fem-sex nu på våren skulle jag gissa. Var ju ute kortare i vintras, men när de blir mer gräs så kommer de ju att gå ute dygnet runt :) Alla hästar i stallet går tillsammans, så de är fyra stycken. Inga skydd men jösses vad Tea springer runt, sparkar bockar och lever rövare (;

2010-04-13 @ 16:04:11
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Regina

Hej jag håller med hästar är byggda för att kunna gå ute så mycket som det bara går och mina ska snart få börja gå ute helt och hållet nu.



Regina

2010-04-17 @ 18:46:05
Postat av: Rebecca

Hästar är som sagt inga tamdjur från början. och i min värld är det grymt att låsa in en häst.. våra hästar går ut mellan 06.00-08.00 varje dag och går sedan ute hela dagen fram till 16.00-20.00 beroende på väder och vinter/sommar såklart. tidig vår/sommar tar vi in dem runt 20 tiden, högsommar går de ute dygnet runt om vädret tillåter. Tycker synd om hästar som aldrig få vara ute mer än 1 timme/dag.. jag lider med dem. Och minst en kompis bör finnas i hagen. Klarar inte hästen av olika skäl att ha kompis tycker jag man kan ha en hage i närheten så de iaf ser varandra och får sällskap på så sätt. Min kompis har så, hon har två hästar som absolut inte går ihop. (de har sparkat hål i boxväggen.. ) men hon har två hagar, precis jämte varandra, så de ser varandra iaf! Men ett måste är att de får gå ut! :)

2011-02-13 @ 01:59:01
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0