Backträna-Klättring

Jag skriver ofta att vi har klättrat eller backtränat och det är några som har undrat vad jag menar. Jag gjorde en video när jag var ute och backtränade i måndags, men den är väldigt hackig och ibland slutar man höra vad jag säger. Men man förstår på det stora hela vad det är jag menar.

Backträning är bra för att bygga upp styrkan i hästen rygg och bakdel. Backträna och klättra kan du göra både i skogen och ute på vanliga vägar. Jag backtränar alltid i skritt, ibland i trav, på långa tyglar för att hästen ska ha en chans att arbete med hela kroppen. Att göra halt i en uppförsbacke, vilket jag även nämner i filmen, får hästen att sätta all vikt på bakdelen, som vi vill ska arbete aktivit och vara "motorn" när hästen jobbar.

När vi klättrar i brantare backar vill jag att underlaget ska vara i grus så att hästen har en chans att ta i utan att behöva känna sig osäker på underlaget. Är det å andra sidan några mindre sluttande backar eller backar som är mer långa och sega är det okej om det är asfalt, sålänge det inte blir halt för hästen. I skogen är det perfekt att träna olika backar med olika hinder på vägen så som stenar, stockar, varierande terräng och även olika underlag. Ett pass på 50 min i skogen är jättenyttigt för hästen som hela tiden måste tänka på vart den sätter ner hovarna.

Som jag även nämner så lägger jag in klättringspass relativt ofta i Sagas träning, och det behöver inte va långa pass. Det kan räcka med 15-20 min i en rejält brant backe. Mindre för en otränad häst. Jag brukar även lägga in klättring efter vanliga ridpass, jag har en speciell backe, som består av flera backar i en, som vi går förbi påvägen hem. Det går snabbt att bara rida upp och ner en-två gånger, samtidigt som det tar på hästen.


Kommentarer
Postat av: Sara Wahlund - Hästblogg

Sv: Tack:) De är ett OS men de är specialbeställt. :)

2010-06-30 @ 09:53:02
URL: http://stallgrasma.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Sitter du ner i uppförsbackarna eller står du? :)

2010-06-30 @ 12:32:30
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Edit

Jag har alltid lärt mig att det är halt i nedförsbacke som får hästen att sätta all vikt på bakbenen, men det kanske är samma effekt uppför. :)

När jag är extra "elak" brukar jag rygga något steg uppför, DET tar vill jag säga. :-)



Kul att du lägger upp filmer!

2010-06-30 @ 23:57:59
URL: http://lizziesdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0