Svar;

Louise om Vad gör jag på Säva?:
Stackars häst! Hur kan du sätta på en remontnosgrimma när du rider med ett pelhambett? Var snäll mot din häst och sätt på en engelsk nosgrimma så hästen kan få komma undan din hand ibland också!
19 Juli, 09:57



Jadu, jag ska berätta varför jag rider med remont och pelham just nu.

För några veckor sedan hade vi vår veterinär ute för att kolla Sagas tänder. Det som behövdes var att raspa lite. Hon undrade vad jag red på för bett samt vilken nosgrimma/grimmor. Hon tyckte att jag skulle byta till remont, men sa att jag efter ett tag kan rida på vanlig nosgrimma med pelhamet, men det är bra om hon får gå med remontet ett tag då det inte trycker på de tänderna som behövdes raspa.

Jag vet att jag snörar ihop munnen, och jag vet hur ett pelham fungerar. Men jag tycker att ej bör säga så mycket om saken då den här frågan har diskuterats och lösningen har varit i samråd med min veterinär samt tränare. Det har funkat väldigt bra med den här kombinationen och jag upplever att hon är mycket lugnare. Mitt mål är självklart att kanske inte behöva rida på pelham alls och vanlig nosgrimma, men å andra sidan tycker jag inte att pelham är det värsta bettet du kan rida på. Det kan tvärtom bli mycket mjukare och effektivare än ett tränsbett. Det beror helt på ryttaren och vad du har för häst. Men som jag sagt tidigare så är det bättre att kunna använda små och fina hjälper än att sitta och slita och dra i hästens mun. Så är det för mig och Saga och därför tycker jag att det är ett bra bett till henne.

Även när du rider med Aachenrem får du "snöra ihop"- effekt, inte lika kraftig som med remont men du har den fortfarande i syfte om att motverka att hästen gapar. Kollar du på de flesta i världseliten som rider på pelham rider de med Aachennosgrimma. Självklart ska man ha sin egna åsikt och inte apa efter andra men någonstanns tycker jag att man efter vad man själv är kapabel och vad man har för erfarenhet ska vara öppen och se sig om vad de bästa använder för sätt i både ridning och övrig hästhantering.

Några av världseliten som rider med kombinationen pelham och Aachennosgrimma:




Kommentarer
Postat av: Lisa Härdén

Man ska rida det hästen trivs bäst på! Finns inget rätt och fel när det gäller bett och nosgrimmor, det är hästen som upplever om det är för skaprt eller om det är "lagom". O de flesta hästar slår med huvudet eller stannar eller gör nånting annat om de känner obehag.



Lyssna på hästen för det är väl ändå den som har grejerna på sig?



Tycker du gör helt rätt som lyssnar på kunniga människor och din häst :)

2010-07-21 @ 23:38:46
Postat av: Natalie - Juniorryttare

Gud vad jag tycker vissa läsare ska akta vad dom skriver när dom inte vet varför..

För det första är remont.. en bra start för unghästar pga, att det blir mindre tryck på tänderna och dom får FRIA luftvägar, det får dom inte med en Aachennosgrimma. När man rider med Aachennosgrimma då har dom inte det dära FRIA luftvägar längre. Jag rider oxå med remont och phelam eftersom min häst har alltid legat på bettet och bara sprungit men när jag bytte till remont då vart det skillnad! Hon hade tryck på tänderna med en Aachennosgrimma. (:

2010-07-22 @ 11:51:32
URL: http://ostmannatalie.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag rider själv med pelham, dubbla tyglar när jag hoppar, engelsk nosgrimma. Tycker själv om bettet men inte ditt användande av det. Du är inte ensam om att rida på detta sätt och det är faktiskt skrämmande att så många gör det.



Att du jämför dig själv med ryttare i världseliten som tävlar 160-klasser i hoppning är ju absurt. Du hoppar inte på samma sätt som dem, din häst gör säkert en hel del själv när ni hoppar bana. Rider man 160-bana har ryttaren stor inverkan på hästen och måste få korrekta signaler på nolltid till hästen.



Rider du dressyr/markarbete på pelham med delta? En delta hindrar pellhambettet från att fungera som det ska...

2010-07-22 @ 11:55:14
Postat av: vickan

håller med dig :) jag tror iaf att remont är den bästa nosgrimman för hästen eftersom den inte trycker och ger skav i munnen. man känner väl ändå om hästen inte trivs med bettet? jag tror också på skarpare bett om det är det som funkar innan man blir duktigare och lär sig rida hästen på ett snällare bett. det är bättre med små hjälper än att behöva slita. däremot skulle jag aldrig ha ett delat hävstångsbett, framför allt inte 2 delat.

2010-07-22 @ 13:32:49
Postat av: Sarah - tävling om stigbyglar värde 800kr på bloggen.

Haha jag läste att kommentaren hade skrivit REPnosgrimma och inte remont. Så tog ett bra tag innan jag fattade av ni svamla om. DU ska KÄNNA vad som är BÄST. Inte någon annan åt dig.

2010-07-22 @ 18:17:32
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Tessla

Det där är väl Markus Beerbaum, som rider på det andra kortet. Han rider i vilket fall som helst på bilden med pullargrimma och inte achengrimma. Vad jag förstod var diskussionen inte achengrimma och pelhamstång, utan att de ovan hade kommentarer på remontgrimma och achen. Vet inte om du hittat några sådana bilder hos eliten.



I vilket fall som helst anser jag att det är upp till var och en vilket bett man har, även om jag föredrar betsling som inte är så skarp och en hand som är mjuk. Dock fungerar ju inte alla hästar, som man önskar alla gånger.

2010-07-26 @ 10:08:37
URL: http://tessla.blogg.se/
Postat av: Emma

Alla vet väl att det är slutligen ryttaren i sadeln som avgör hur skarpt ett bett är, oavsett ett milt eller skarpt bett! Så länge hästen inte upplever obehag så tycker jag du ska köra på!

2010-08-02 @ 20:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0