Bett

På Ronda hade jag flera olika bett, och bytte i stort sett varje dag. Hade ett träns till varje bett, och hade även olika nosgrimmor. Jag tycker att det viktigt att byta bett ofta, om du rider på samma hela tiden tycker jag att det lätt blir att man "låser" sig fast vid samma ridning och även hästen lär sig att komma undan arbete på olika sätt. Om du varierar bett får du olika uppfattningar på både din ridning och jag tycker att du kan rida hästen på olika sätt beroende på vilket bett du har.


I och med att Rondas bett är på tok för små för Saga så är jag i stort behov av nya bett. Bett är alltså det som står högst upp på min priolista för utrustning just nu. Och träns? Ni vet ÖB tränset jag köpte förut? Mamma köpte ett till eftersom att det är perfekt att ha hemma och det kostade löjligt lite. Flera träns får införskaffas med tiden, tills dess får man helt enkelt stå ut med att byta bett mellan tränsen.




De bett jag är mest intresserade av just nu tänkte jag skriva lite om. Har ni bettet eller har testat det får ni väldigt gärna kommenterar och skriva vad ni tyckte och liknande. Det handlar ändå om jäkligt mycket pengar för ett bett så jag vill verkligen vara säker på att det här är något jag vill testa innan jag spenderar min lön på det :)




Beskrivning: Dynamic RS-betten är ergonimiskt utformade för att ligga helt perfekt i hästens mun. Mjukt och jämnt tryck läggs över hela tungan, vilket uppmuntrar hästen att tugga på bettet. Liksom hos KK-Ultra betten är mittdelen vriden i en 45° vinkel, detta innebär att bettet inte åstadkommer något tryck på hästens gom.

Bettet är i ett material som är helt nickelfritt- aurigan! Det innehåller 85% koppar, 4% silizium och resten zink. Kopparen gör att bettet får samma färg som mässing. Bettringarna är i rostfritt stål.

Varför är jag intresserad av bettet? Jag har hört väldigt mycket positivt om det från kompisar och läst bra kommentarer om det. De står också:

"Genom att utnyttja tungans finkänsliga områden bätttre får hästen mer exakta instruktioner via tygeln."  

Jag tror att det kan passa Saga som ibland kan bli hängande i handen, och som behöver bli lite mer lyhörd. På ett vanligt tredelat går det inte att rida ut och t.ex. galoppera, inte i dagsläget. Jag vill kunna använda mig av så små hjälper som möjligt, som är mitt stora mål. Det här bettet är lite, lite skparpare än ett vanligt tredelat, så om jag kan börja rida ut på det här är det en bra början, tills jag i slutändan kan rida ut på ett vanligt tredelat.






Beskrivning: Ergonomiskt utformat pelham vilket ger ett jämt tryck på både tunga och laner. Främjar att hästen tuggar på bettet och tar ett jämt stöd. Material: Aurigan med rostfria ringar.

Varför är jag intresserad av bettet? Som jag skrev i ett inlägg tidigare så har jag ett från Hööks nu. Jag både rider ut och hoppar på pelham, och jag tycker att hon går väldigt bra på det. Jag kan använda små hjälper, och hon trivs mycket bra på det. Eftersom att Sprengerbetten ska ligga extra bra i hästens mun vill jag därför testa detta och seom det gör någon ännu större skillnad.







Beskrivning: Nytt bett med en rullande rörlig del i mittdelen på bettet. Den rörliga delen är assymetrisk. Den unika rullen ger en mjuk stimulans till tungan, vilket får hästen att tugga. Det stimulerar salivavsöndringen. Hästen får lätt att acceptera bettet och blir harmonisk och avspänd i käken. I aurigan med rostfria bettringar.

Varför är jag intresserad av bettet? Som jag sagt tidigare: Saga har tendenser att bli stum i munnen och ta bettet. Med detta bett ska hästen reagera positivt och lättare bli mjuka samt acceptera och lyssna på ryttarens hand. Saga behöver bli lite mer känslig och uppmärksam, därför tror jag att det här bettet skulle passa på henne.




Beskrivning: Mjukt bett i Polyuretan och rostfria ringar. Viktigt med rätt längd och välskötta tänder då betet är mjukt och kan bli skavt.


Varför är jag intresserad av bettet? När jag ville få Ronda i en längre, lägre form tyckte jag att Novabettet fungerade väldigt bra. Hästen liksom suger tag i bettet och det är lätt att få ett ärligt svar. Och sen tycker jag att även fast du kan ha den lång och låg så bär den fortfarande upp sig själv. Den effekten fick jag på Ronda, och min tanke är att Saga behöver några/någon dag i veckan ha pass där hon går i en längre och lägre form för att stretcha ut ryggmuskeln och verkligen jobba med hela kroppen. Då tror jag att Novabettet kommer att passa bra. Sen kanske vid longering också.




Detta är några av de betten som jag är intresserade av, men dessa är de jag satsar främst på. Självklart är det viktigt att komma ihåg att det är hästens utbildningsnivå och ryttarens erfarenhet som bestämmer hur hästen ska gå, och att ett bett aldrig kommer kunna göra hela jobbet. Men ett bett ligger ändå i hästens mun och därför är det viktigt att det passar och att hästen trivs med det.
När jag köper någon av betten kommer jag efter att ha använt dem skriva och berätta vad jag tykte om dem.

Glöm inte när ni köper bett att storleken alltid är det viktigaste!


Kommentarer
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Sv; Åh okej, ska kolla närmare på dom då =)

2010-02-07 @ 14:37:23
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: annie

sv visst är han :D

2010-02-07 @ 14:49:39
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: fridan

hehe vi hade visst samma tema idag. skrev också om bett! tycker också de betten, som du tog upp verkar intressanta och hört mkt bra om dom! sprengerbetten alltså! vet inte om materialet är ngt speciellt också? vet du?

2010-02-07 @ 14:49:56
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: fridan

har du hört om vad som är bra med det materialet de använder sig av då?



jo vi skrev om olika slags bett ja :) hihi

2010-02-07 @ 15:03:45
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: caroline

Har provat ett liknnde bett som Nova bettet det funka inte på min häst, det var lite för mesigt så är din häst lite stark i munnen passar det kanske inte... bara ett tips.

2010-02-07 @ 15:45:38
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Veronica

Har själv ett vanligt tredelat Sprenger KK-ultra, och tycker att mina hästar har funkat bra på det :) Har länge funderat på ett Dynamic RS med D-ringar till min ena, som faktiskt är lite lik din Saga ;)

Visste du att man på de flesta ställen kan hyra Spengerbetten en vecka innan man köper det? Tycker att det värkar jättebra då betten inte är billiga direkt!

2010-02-07 @ 15:54:52
URL: http://veronicasroka.blogg.se/
Postat av: Ello Almér

Rider Bubblan på Nova. Han går verkligen superbra på det! Lätt bästa bettet jag har till honom. :) Tvivlade så på det eftersom han kan bli stark men det tar ändå emot bra utan att man behöver slita. :)

2010-02-07 @ 16:13:00
URL: http://elloalmer.blogg.se/
Postat av: Ebba

Åh jag vill börja rida igen!

2010-02-07 @ 17:21:24
URL: http://ebbagratte.blogg.se/
Postat av: MARIKA

Hoppas du får en bra fortsatt Söndag!:)

Allt bra?

2010-02-07 @ 17:47:18
URL: http://missychick.blogg.se/
Postat av: Louise

Är du osäker på om de skulle passa din häst så har ju Hästbiten, Lyckås m.fl. ett testcenter där du får hyra ett bett i en vecka.

2010-02-07 @ 18:09:37
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad tror du om pee wee bit?

2010-02-07 @ 18:49:14
Postat av: Karoline

Jag har det översta bettet och jag är så nöjd. Odessa gillar verkligen det, tuggar och blir lyhörd. Hon blir också lätt hängandes i handen, men med det här bettet så går hon jätte bra. Söker sig ner själv och jag behöver inte göra så mycket, små lätta hjälper.

Se med din affär om du kan hyra bettet en vecka, det kan man på Horze i Upplands Väsby.

2010-02-08 @ 00:17:36
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Therese

Jag har det där pelhamet från Sprenger, man kan få låna hem och prova det gratis i 2 veckor från Horze, iaf det i upplands-väsby :)

2010-02-08 @ 09:13:26
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag har samma "vill-testa-bett" som dig haha ;)

2010-02-08 @ 12:08:50
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: johanna

Sv: Tack!:D

2010-02-08 @ 12:16:46
URL: http://johannasriddagbok.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

SV: tack!:D ja det hoppas jag:)

2010-02-08 @ 12:50:21
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: ERICAPERZZON

Där fick man lite nyttig info:) Själv har jag haft ett och samma bett jämt;P



/E

2010-02-08 @ 22:19:25
URL: http://ericaperzzon.se
Postat av: Becca

Jag rider en av mina hästar, som är ganska tjafsig i munnen på ett Dynamic RS med fasta ringar. Har även babypelhamet, och jag gillar pelhamet mycket bättre. Min upplevelse är att hästarna blir mer "låsta" på ett bett med fasta ringar, det funkande bra i början men nu gillar jag inte längre Dynamic bettet med fasta ringar, jag får känslan av att hästarna lättare släpper kontakten med det än vad de gör med samma bett som inte har fasta ringar. Pelhamet älskar jag! Speciellt eftersom det är såpass mildt för att just vara ett pelham. Av dem två betten skulle jag rekommendera pelhamet, för det är på det bettet som jag upplever att mina hästar går som jämnast på. Inte alls så att de vill släppa kontakten osv, utan de söker sig till ett jämnt stöd. En varning dock, när man väl har börjat använda sprenger bett är det svårt att gå tillbaka till "sämre", jag tycker att alla mina 3 hästar trivs bättre med just sprengers auriganmetall i munnen än med "vanliga" bett ;)

Lycka till! :)

2010-02-10 @ 15:37:14
URL: http://lithander.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0