Mina hopptränare genom tiden som hästägare

Fick ett önskemål om att skriva ett inlägg om de tränare jag har tränat för. Ska försöka sammanfatta det så bra som möjligt.


Till att börja med tycker jag att det är viktigt att man provar på olika tränare, och att man hittar någon/några som verkligen känns bra. Jag tycker också att det är bra att man varierar tränare, för att varje tränare har olika kunskap och de kan hjälpa dig och din häst med olika problem. Det ska kännas bra när du tränare för din tränare!




Innan jag fick Ronda har jag ridit på Farsta Ridskola, Rasaborgs Ridskola, Ågesta Ridskola och Tyresö Ryttarförening. När vi köpte Ronda började jag träna hoppning för en kille som heter Rickard Pallin. Han hade träningar på Ågesta så det var jättenära och bra för oss. Jag kunde till och med rida dit.

För Rickard tränade jag i lite över två år, och den tiden har varit väldigt viktig för min utveckling som ryttare. Det var mycket att lära som ny hästägare och just ridningen var annorlunda. Plötsligt hade man ju en häst som man skulle rida varje dag, man ville utvecklas och man vill få sin häst att utvecklas. Rickard fick lära mig "grunderna" igen och framförallt Ronda som inte kunde något alls i stort sett. Efter något år och lite mer började man se resultat och det var verkligen grymt roligt. Jag slutade dock träna för honom för ungefär ett och ett halvt år sen då jag kände att jag inte utvecklades längre och vi hittade andra tränare.

Rickard var bra på många sätt. Han förklarade bra, hade ett bra upplägg under lektion och kunde verkligen säga till en på skarpen. Men det jag tror att jag gillade mest med honom var att han hade så jäkla bra övningar som alla var roliga att göra. Det var alltid en bra stämning på träningarna och det tycker jag är viktigt. Men som sagt, till slut kände jag att det var dags att gå över till något svårare och då bytte jag. Men jag har faktiskt planer att åka på några markarbetspass för honom, just för att de var dem bästa och väldigt nyttiga!

Det här var den enda bilden jag kunde hitta på Rickard. Har tyvär inga bilder från träningar :(





Efter det började jag träna för Ted Nätterqvist, och det var verkligen en ny start i min ridning! Ted är A-tränare i hoppning och han hade träningar på Runsten. Nu har han tyvär flyttat dem till Mariefred, får se om vi kanske kommer iväg till honom nu i vår. Jag har tyvär inte tränat för honom sen vi hade Ronda men jag vill verkligen komma igång och träna för honom igen för att han är en av de bästa jag tränat för!

Ted är hård, och det tycker jag är superbra. Jag var jätterädd första gången jag skulle träna för honom, men det man måste tänka på är att en tränare vill ju aldrig varje dum mot dig utan bara hjälpa dig. Efter några träningar för honom gick det bara bättre och bättre för mig och Ronda, så det gav verkligen resultat.

Ted är rätt så tyst under träningarna och man får säga mycket själv. Efter att jag hoppat fick man alltid komma fram till honom och sen frågade han enkelt hur man tyckte det gått. Du fick analysera din ritt själv och plocka ut de fel du gjort samt varför de gjordes och hur du ska göra det bättre till nästa gång. Det tycker jag är jättebra och en sån sak som jag gör idag också.


Ronda innan en Ted-träning


Ted under en träning. Bild lånad från Björnäsgård, anläggningen i Mariefred. Jag och Ronda har varit där på Pay & Jump förut, en jättefin anläggning!




Samtidigt som jag tränade för Ted började jag träna för Marcus Westergren på Berga (Berga Naturbruksgymnasium). Gud vad jag älskade honom som tränare! Så jäkla positiv hela tiden, glad och alltid stöttande. Hans träningar var väldigt roliga och en underbar stämning. Marcus som tränare var väldigt bra på att förklara vad man gjorde för fel och han fick det att bli enkelt att lösa problemen som eventuellt dök upp.

Ett av de bästa minnerna jag har från Marcus-träningarna är när jag och Ronda hoppade 1.25 m för första gången. Det roliga var att Marcus hade satt upp ett räcke som han ville att jag skulle komma diagonalt på, och han sa att det låg på 1.15 m ungefär. Jag hade innan lektionen startat sagt att jag ville hoppa 1.15 m för första gången och då sa han visst vi fixar det i slutet av lektionen. När vi då skulle hoppa över det här räcket som jag trodde var på 1.15 m, kom vi perfekt på det och klarade det utan problem. När jag landat och var så lycklig att jag trodde jag skulle börja gråta, sa Marcus;
- Jaha, nu har du hoppat 1.25 också.
WHAT skrek jag och tittade lite bättre på hindret, DÅ upptäckte jag hur högt det faktiskt var haha :P Efter det var det inga problem för oss att hoppa banor på 1.20 :)

Vi var tvungna att sluta träna för honom för att han slutade att ha träningar på Berga och det är för långt att åka till hans anläggning, men nu verkar det som att han har börjat med träningar på Berga igen så vi ska anmäla oss snart. Längtar grymt mycket!




Marcus under en tävling


Ronda innan en träning




Januari 2009 började jag träna för en ny tränare, KG Svensson på Runsten. Efter första träningen var jag fast, han är nog den bästa jag tränat för. Han har fått min sits till hur den är idag, och han har fått mig att utvecklas så himla mycket.

Hans träningar är alltid roliga och det som är så bra med KG är att han alltid är glad och positiv. Istället för att stirra sig blind på felet så hittar han lösningar och uppmuntrar en till att prestera ännu bättre. Jag kommer aldrig sluta träna för honom, han är helt enkelt bäst!

Det som också är så bra med honom är att an hjälper och är engagerad även utanför träningarna. Jag brukar ta hjälp av honom med tävlingar och berätta mina planer så att han kan säga vad han tycker. Det har pushat och hjälpt mig mycket. Han erbjöd sig även att hjälpa oss att leta häst, och det tycker jag är jättesnällt av en tränare att ställa upp på.


Ronda innan en KG-träning




Det var lite om de hopptränarna jag haft, om ni vill kan jag berätta om mina dressyrtränare också? :P

 


Kommentarer
Postat av: Minna

Haha jösses vilket stort nosludd ronda har på en bild :P hehe

2010-02-11 @ 21:36:46
URL: http://minnajmn.blogg.se/
Postat av: Anna

Om du tränat för Rikard på Ågesta har du säkerligen tränat ihop med min förra häst som stod på Ågesta och tränades för Rikard (han från Gotland va?).



2010-02-11 @ 21:58:57
URL: http://equipage.se/annas_blogg_sida1.html
Postat av: Lina - hästar och vardag

2010-02-11 @ 22:41:29
Postat av: Lina - hästar och vardag

Tror att marcus tävlade för Märsta ridklubb förra året. Grym kille :)

2010-02-11 @ 22:42:37
URL: http://liincake.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Intressant inlägg om alla tränare du haft och vad dem har lärt dig.!



- Sunt att du provat dig fram och vågar byta när du känner att du fastnat! Önskar att utbudet på tränare var större här uppe men vi klarar oss för tillfället. Sen blir det nog en större insats för att få upp en månadstränare i hoppning!

2010-02-12 @ 02:19:30
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Emelie's WickedTime

sv: Okej:) Lägger du till mig så lägger jag till dig:)

2010-02-12 @ 07:38:26
URL: http://wickedtime.blogg.se/
Postat av: Victoria

Åh, jag tränar för Marcus ungefär en gång i månaden och han är ju verkligen urgrym! Vi norrlänningar är lite vekhjärtade så vissa tycker att han är lite för rakt på sak, men jag ääääälskar honom! :)

2010-02-12 @ 08:31:11
URL: http://victoriastraning.blogg.se/
Postat av: EmelieHoppman

Marcus Westergren är absolut bästa tränaren enligt mig! :D

2010-02-12 @ 10:14:28
URL: http://meliehoppman.blogg.se/
Postat av: Mikaela Jonsson - En juniors vardag!

Haha! Om jag inte minns fel var det Ted som va bög.. Tränade för han en gång och vi hade ställt fram ett rosa hinder. Direkt när han kom och såg det, vart han skitarg och sa att vi va tvungna att byta till en anna färg..

2010-02-12 @ 16:54:10
URL: http://bugzilady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0