Kolik

Jag lovade förut att skriva ett inlägg om kolik, har försökt att få ihop ett någorlunda bra inlägg nu. Blev en del kopierat, men känner att jag annars inte riktigt har tid.

Iallafall: Kolik.



Första och enda gången Ronda hade kolik var under sommarbetet -08. Jag hade tur som lyckades vara där samtidigt som hon fick det, eftersom att hon gick ute dygnet runt så kunde det ju lika gärna ha inträffat när jag inte var där ( vilket det i och för sig alltid kan göra när som helst men jag hade verkligen tur). Det jag märkte först var att hon var ovanligt irriterad, stog och viftade på svansen och stampade. Därefter började hon titta och sparka mot magen, och då fattade jag att nu är det något. När hon sedan några sekunder senare var på väg att lägga sig ner var det bara att få upp henne på fötter och börja gå. Att magen var helt tyst stärkte mina misstankar om kolik.





Detta är alltså några av tecken som kan uppstå vid kolik.
När du misstänker att din häst har kolik är det viktigt att du börjar gå direkt med den, och den får absolut inte lägga sig ner.
Du ska gå tills hästen bajsar, alternativ börjar låta i magen igen.
Och ja, det får ta så lång det tar!
Ring veterinären, men är inte läget akut så brukar de inte komma ut.
Det veterinären kommer att säga är det jag skrev över, men om den skulle bli värre så ring igen till veterinären och be dem komma ut. De kan också be om att få veta vissa uppgifter, så som:
- Hur är hästens puls?
- Temperatur. Försök att tempa din häst varje dag eller minst några dagar i veckan för att veta vad den normalt har. Då märker du lätt när något är fel.
- Har hästen haft kolik tidigare? Är det ett problem som återkommer?
- Tarmljud? Det ska låta mycket i en hästs mage, gör det inte det är det stor risk för kolik.
- Avföring. Hur är konsistensen och när bajsade den senast?

Veterinär ger endast kramplösande om hästens tillstånd döms till att vara akut, annars kan man inte göra mer än att gå med den.


När hästen förhoppningsvis bajsar är det okej att gå in med den i stallet.
Det bästa är om du har tillgång till en stor box, t.ex. en fölbox så att hästen har mycket plats att röra sig på och lägga sig ner om tillståndet eventuellt skulle bli värre när du inte är där.
Hästen ska inte ha någon mat alls, absolut inte!
Det är bra om den har vatten men det bästa är om du kan ge vattnet lite ljummet och inte helt kallt.
Stanna kvar någon/några timmar efter du ställt in hästen och håll koll.
Verkar läget OK kan du gå hem, och be stallägaren eller den som har öppningen att kolla extra på hästen.
Om du har möjlighet så åk gärna till stallet på natten för att se hur det är.

Jag har kopierat lite från Agrias hemsida där de skriver om kolik.
Symtom:

  • nedsatt aptit eller helt upphörd foderlust
  • nedsatt allmäntillstånd
  • oro
  • skrapar med hovarna
  • tittar mot buken
  • sparkar mot buken
  • förändrade eller upphörda tarmljud
  • rullar sig och skakar inte av sig när den rest sig upp
  • kastar sig omkull
  • upprepade urineringsförsök
  • svettas
  • ökad puls
  • ökad andningsfrekvens
  • upphörd avföring
  • diarré
  • feber

Orsak till kolik:
Kolik kan ha många olika orsaker. En av de vanligaste orsakerna till kolik är att hästen drabbas av förstoppning i samband med snabba foderbyten och/eller minskad motion, exempelvis när boxvila ordineras av annan orsak. Gaskolik är också vanligt och uppkommer oftast då hästen fått i sig något olämpligt, t.ex. dåligt foder.

Andra orsaker till kolik är inflammation i tunntarmen, tumörer som orsakar stopp i tarmen, parasitskador, fellägen på tarmen, till exempel omvridningar, eller inklämning av tarm i navelbråck eller pungbråck.

Även smärtor från andra organ i buken kallas kolik. Till exempel smärtor från livmodern eller urinvägarna..


Saga precis efter koliken.



Att tänka på för att förebygga kolik:
  • Kontrollera hästens tänder
  • Avmaska hästen rätt
  • Vänj hästen sakta vid nya foder
  • Utfodra hästen på bestämda tider vid minst 3-4 tillfällen per dygn
  • Vänj hästen vid det färska gräset innan du släpper den på bete
  • Blöt upp foder som sväller mycket och snabbt vid kontakt med vätska
  • Minska kraftfodergivan enligt råd av veterinär om du ställer av hästen helt
  • Ge hästen fri tillgång till vatten dygnet runt
  • Motionera hästen ordentligt varje dag
  • Se till att hästen får röra på sig så mycket det går.

Efter ett kolikanfall:
  • Ge bara vatten de första 12-24 timmarna efter kolikanfallet, inget foder, om inte den behandlande veterinären ordinerar något annat.
  • Dagarna efter räcker det med hö, ge små doser 5-7 ggr/dag
  • Var försiktig med kraftfoder
  • Ändra på det du tror ha orsakat koliken
  • Se över motion och foderstat
  • Har du fått råd från veterinären, följ dem!
  • Har din häst haft kolik ofta under tiden du haft den, gör en utredning på en klinik!


Saga hade kolik för någon vecka sen, som tur var gick allt bra! Mer om det kan ni läsa här. (Bilden har ingen koppling med henns kolik)


Detta är mina erfarenheter och kunskap om kolik.
Vad kan ni som jag inte tagit upp, och har ni några speciella tips som ni burkar använda på kolikhästar?

Kommentarer
Postat av: Warnmark - bloggen för dig och din häst

Min förra c-ponny fick så allvarligt tarmvred så att vi fick ta bort honom.. :/. Det var verkligen det värsta jag har varit med om. Ingen vet varför det hände då han var så frisk och kry innan.. Men sen dess har vi gett alla våra hästar linkuber då det är bra för magen.

Förstår mig inte på människor heller som byter foder så fort säcken tar slut, vet vissa som faktiskt gör det.. :s

2010-02-01 @ 13:26:41
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Frida

Har ganska stor erfarenhet av kolikhästar då det fanns bla en häst under min ridskoletid som ofta fick det. Han var krubbitare och det var såklart gaskolik han fick då.

Utbildar mig till djursjukvårdare på Helsingborgs Regiondjursjukhus och träffar på kolikhästar hela tiden. Tyckte inlägget var bra men det med att man ska gå med hästen tills den bajsar håller jag inte helt med om. Vi pratade så sent som förra veckan om kolik i skolan och fick då veta att man max får leda dem i 30 min åt gången och absolut inte longera. Hästar som tröttas ut ger ofta upp senare och klarar sig inte. :)

2010-02-01 @ 15:22:57
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Jag hade en kolik häst innan.. Han fick kolik nästan varje månad, han hade till och med blivit opererad för tarmvred precis innan jag fick honom..



En dag när vi hade hovslagaren där ute, så fick min häst kolik. Då gav hovslagaren mig ett tips..

Att jag skulle ge honom 1 del ättika och 10 delar vatten, detta skulle jag spruta in i munnen och sen ge mig ut och gå med honom.

Ibland räckte det att jag bara gick fem min, sen bajsade han..

Så varje gång han fick kolik gav jag honom det..

Det fungerade hur bra som helst :D

2010-02-01 @ 17:41:44
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Joanna

Att leda hästen hur länge som helst är ingen god idé. På det djursjukhus jag jobbar får vi ofta in hästar med kolik som blivit promenerade i timmar tills de är utmattade. Detta resulterar i att hästen har sämre chans vid ev. buköppning. Gå med hästen, men i måtta!

2010-02-03 @ 00:18:48
Postat av: Ina Jacobsen

Kolik, fy tusan vilken sjukdom! Minstingen AMigo fick det för en tid sedan (http://inajacobsen.blogg.se/2010/january/draft-jan-12-2010.html)och han fick åka hela vägen till Helsingborgs djursjukhus. Idag mår han bra och har efter det inte visat några nya anfall och du kan läsa om mina åtgärder efter koliken http://inajacobsen.blogg.se/2010/january/busfroet-ar-hemma-igen.html



ha de gott

Kram Ina

2010-02-03 @ 12:20:17
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Nellie

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 19:36:39
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0