Hoppträning 18 Augusti

Jag är fortfarande uppe i varv efter träningen. Så himla lycklig, stolt och glad över min fina Saga. Det har aldrig gått så bra på en hoppträning som det gjorde idag, aldrig! Vi tränade för en ny tränare som heter Catherine Persson som är syster till Helena Persson. Jag har hört både och om henne men jag kände att jag villa prova då deras stall ligger väldigt nära oss när vi trailar.
Jag har haft en av mina bästa hoppträningar så jag är alltså otroligt nöjd med henne som tränare.


Vi hade först gemensam framridning där vi i trav fick rida öppna&sluta på ena långsidan och serpentiner på andra för att lösgöra hästarna, hitta bjudning och få igång bakbensmotoriken. Efter det blev det galoppjobb på ena volten där vi skulle rida tempoväxlingar i vart fjärde galoppsprång och flytta in bakdelen.
Sist under framridningen skulle vi öka på en långsidan (Sagas favorit!!), ta tillbaka dem på kortsidan och sedan rida tempoväxlingar längs den andra sidan. Saga var mjuk och fin i båda varven, det enda jag skulle tänka på i öppna/sluta var att inte tappa bakbenen utan verkligen rida henne bakifrån och framåt. När jag väl gjorde det blev traven mycket bättre så det är viktigt att fortsätta tänka på.


I hoppningen gjorde vi lite olika övningar, bland annat en linje som såg ut såhär:
 


Det var alltså två studs in, ett galoppsprång till en oxer, ett galoppsprång över en bom till ett räcke och sen vidare tre galoppsprång till en oxer (den röd-gråa hehe). Saga hade problem i början av serien då vi kom in i för högt tempo vilket gjorde att hon kom fel, men sista gången fick jag verkligen till den där riktigt korta galoppen och då kom vi helt perfekt. Oxern låg på 1.15m i slutet. Utöver den här övningen hade vi lite olika linjer och svängar, och det är här jag är så himla nöjd för att vi:
- Kom rätt på alla hinder vilket betyder att jag såg vartenda avstånd
- Hade en jämn och lagom rytm genom hela banan
- De gångerna jag behövde ta tillbaka henne för att hon blev lite för pigg räckte det med att jag rätade mig, slöt om med skänkeln och millikramade med tygeln. Jag menar verkligen toucha tygeln. Helt plötsligt hade jag hela hästen under mig som var fullt fokuserad på vart vi skulle och vad vi skulle göra 
- Hon landade i rätt galopp efter varje hinder
- Inget stress alls mot, efter eller imellan hindrena

Allting kändes så lätt och okomplicerat, jag red bra och Saga var så jäkla fin! Höjden kändes inga problem alls, hon hoppade upp sig så fint och rörde aldrig bommarna, sprången kändes så lätta och jag tycker att jag kunde tänka på min sits vilket jag gjorde. Åhh jag kan helt enkelt inte förklara hur bra det kändes! Idag var det verkligen en superträning. Jag gillade Catherines sätt att förklara, upplägg för träningen, ge kritik och tips, "humör" och hennes typ av tränare. Jag kommer defenitivt fortsätta träna för henne. Det är skönt också för det tar oss bara 15 min dit.  


Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Vad kul att du trivs med henne! Kommer där någon film kanske? :D

2010-08-19 @ 11:37:38
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: engla

roligt att det gick så bra!!

2010-08-19 @ 21:37:52
URL: http://hoorze.blogg.se/
Postat av: Ulle

Härligt! En sån känsla brukar sitta i länge! =)

2010-08-19 @ 22:17:20
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Anonym

När ska du träna för henne nästa gång?:) super bra blogg!!!

2010-08-21 @ 12:25:12
Postat av: Lina

Kul att de gick så bra! Den där känslan är så härlig

2010-08-25 @ 15:50:14
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0