Boktips

Eftersom att jag älskar att läsa så har jag under åren samlat på mig en del böcker, och läst många olika ämnen. Jag tänkte berätta lite om mina favoritböcker, som jag tycker ger bra kunskap och som jag har lärt mig mycket från. 



* Håll hästen frisk är en bok om sjukdomar och hur du botar/motverkar dem. Jag tycker att den är väldigt bra, det är bilder och texterna är klara så att man förstår dem direkt, inte för komplicerat. Det är alltid skönt att ha den hemma så att man kan slå upp något om man undrar, har hjälpt mig mycket!

* Hästhållning i Praktiken är en bok om allt inom ridsport, skötsel ridning, tips m.m. Man lär sig mycket när man läser och sen är det vädligt tilltalande bilder, och jag kommer lättare ihåg saker om jag ser det på bild.

* Jens Handbok för Unga Ryttare är en träningsbok som Jens Fredricsson har skrivit. Den innheåller många övningar, både markarbete och hoppning. Man får också reda på fakta om Jens. Jag har haft stor användning av boken när jag har ahft slut på idéer till den dagliga träningen.

* Träna Hästen för hoppning handlar om allt inom ämnet hoppning. Här kan man lära sig från grunden med en unghäst hur man ska göra för att bygga upp den till en korrekt hopphäst. Man får hjälp med träningsschema, utrustning, övningar och massor bra fakta. Jag har ännu inte hunnit läsa hela men det jag har kikat på har verkat intressant och lärorikt så jag ska sätta mig ner och läsa ordentligt.

* Livet med Häst är min absoluta favoritbok. Jag har lärt mig jättemånga tips och saker som jag nu använder i min dagliga vistelse i stallet. Det är allt från skötsel, övningar, skapa egen träningsdagbok och flera andra ämnen. Bra text som verkligen är intressant att läsa.

* Häst och Ponny Bildlexikon är en bok om raser, hisoria, exteriör, sjukdomar m.m. Det jag gillar mest med boken är att de visar alla hästens delar, muskler och skelettdelar tydligt med bilder och text. Därifrån har jag lärt mig mycket om vart och hur allt sitter på hästen, vilket har gjort det lättare för mig vid visitering och att se vart på en häst det är fel.

 
Bilder från Häst Och Ponny Bildlexikon, första är på hästens delar och muskler, den andra är på skelettet. Klicka för att se närmare.

/ Sabina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0