"Ronda"

"Känslan när man har skrivit de första orden på första kapitlet till vad som förhoppningsvis blir min framtida bok.. :)
Titeln är klar, jobbar på upplägget för varje kapitel, klurar på antal sidor.. Någon som vågar gissa vad den kommer handla om? Två veckor kvar till studenten, en final exam kvar, lika bra att köra!"
-Den 15 Maj 2012
 
De där meningarna skrev jag för nästan exakt ett år sen. Drömmen om att skriva en egen bok hade blivit så viktigt för mig att jag bestämde mig för att försöka göra det till verklighet. 
 
Idag, snart ett år senare, har jag kommit en bit på vägen. I dagsläget är jag uppe i 27 529 ord. 27 529 ord. För många kanske det inte låter så jättemycket men jag trodde faktiskt aldrig i hela mitt liv att jag skulle klara av att komma över 10 000 ord. 27 529 ord har resulterat i 54 A4 sidor. När jag väl började skriva började jag även inse vilken enorm process det är att skriva ett bokmanus, hur ofantligt mycket tid och fokus det kräver av en. Det är helt ofattbart. När jag hade kommit upp i cirka 8 000 ord ville jag sluta. Jag ville ge upp. I början var det svårt, det var jobbigt och det var läskigt att göra allt själv, att bestämma allt själv och att endast kunna rådgöra med sig själv. Men trots det kunde jag inte sluta, för att i grund och botten älskar jag det här. Det är det här jag brinner för, så fruktansvärt mycket. Så jag fortsatte.
 
 Mitt mål ligger på cirka 80 000 ord, så med andra ord är det en bra bit kvar men snart är jag halvvägs dit. Jag snittar på mellan 1000-2000 ord per dag, det beror på hur mycket jag hinner och på vilket humör jag är på. Vissa dagar skriver jag inget alls. Andra dagar skriver jag så fort jag får tillgång till papper och penna, dator, mobil eller liknande. 
 
Men oavsett vad som händer kommer jag vara så stolt över mig själv som vågade fortsätta och i alla fall prova på min dröm. Jag vågar inte ens tro att den kan gå hela vägen och faktiskt bli publicerad, det vågar jag bara inte. Det känns alldeles för avlägset och omöjligt. Men en lite, liten del av mig, långt inne inom mig säger ändå att det finns en chans. Det är inte omöjligt. Allt går om man vill. Man ska aldrig ge upp. 
 

Ronda. Oväntad titel, eller hur? Ni som har följt med längst vet varför. Ni vet inte allt, men ni vet en lite del. Något som kanske är lite oväntat är att jag skriver först och främst på engelska, och att jag redan har hittat fem olika bokförlag i New York som jag kommer att försöka skicka mitt manus till när det är klart. Om jag vågar.
 
 

Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND

Kommer boken handla om henne, eller är det "bara" ett namn som betyder mycket för dig? :)

Svar: Den kommer att handla om henne, eller om oss båda! :)
Sabina Borenius

2013-05-10 @ 20:26:06
URL: http://fridaelmlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0