Godmorgon!

Jag sitter här halvt vaken halvt sovande och försöker få i mig frukost. Fick sovmorgon i skolan idag viket var väldigt uppskattat för min kropp, har i stort sett bara blivit tidiga mornar den sista tiden.

Frukosten har ändrats en del här. För några veckor sen fick jag träffa en ny läkare och hon var väldigt orolig över mina blodvärden som sjunkit dramatiskt den senaste tiden. Jag fick ta nya prover och det visade att jag hade järnbrist (rätt så kraftig) samt några andra värden som var för låga. Jag har blivit tillsagt att ändra om en del i kosten, och egentligen skulle jag behöva äta kött men det klarar jag verkligen inte av.

Det som bland annat har ändrats är att frukosten består av lättyogurt tillsammans med müsli, sesamfrön och pumpafrön. Till det måste jag dricka juice. I pumpafrön finns det väldigt mycket järn, lika så i sesamfrön. Kombinerar man det tillsammans med C-vitamin (juicen) tas järnet lättare upp av kroppen.




Har bara ätit det i nån dag så kan inte riktigt uttala mig om det har blivit bättre eller inte, men om nån vecka eller så. Det jag kan säga är att man håller sig mätt ett bra tag iaf, perfekt när man går i skolan. Man håller sig utan problem mätt fram till lunchen.

Kommentarer
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

Morning. Smakar frukosten bra då?

2011-10-11 @ 09:27:32
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vill ju bara tillägga att det är viktigt för alla kvinnor att äta kost med mycket järn i. Sabina äter müsli som är berikad med järn, samt dricker juice med extra järntillskott. Har man järnbrist vilket är mycket vanligt, så kan man ta järntabletter, men Sabina kan inte göra det pga av magproblem. Kolla på müslipaketets innehåll innan köp, så ser ni hur RDI (rekommenderat dagligt intag) järn den innehåller.

2011-10-13 @ 07:56:16
Postat av: Caroline

Hej hade du mailat mig?Det hade hamnat bland skräpmailen så det försvann innan jag hann läsa det:( maila gärna igen, ha en bra dag

2011-10-13 @ 10:51:00
URL: http://internationalshowjumping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0