Dagens Fråga

Jag kan försöka!
Till att börja med kan jag säga att jag inte fick reda på att jag hade astma förens i december 2010, alltså bara några månader sen. Det visade sig även att jag hade svår astma och att jag hade behövt medicinering för 6-7 år sen, men eftersom Vårdcentralen är så dåliga har ingen upptäckt det. Jag har ju allergier, men varje gång jag gått till läkaren för att få hjälp eftersom min allergi bara blivit värre och värre har dem gett mig nya tabletter eller sagt att jag ska kombinera dem med ipren för att det hjälper mot allergi... Hur sjukt är inte det?!

Det vara bara en ren tur att dem upptäckte min astma. Vi hade bokat tid hos en läkare inne i stan som hade vaccinationer på olika allergier vilket vi tyckte lät väldigt bra i och med att jag har så många och det skulle vara skönt att slippa en i alla fall. Vi fick tid och när vi kom dit skulle man göra lite olika andingstester och ta lite värden. Efter att jag tagit dem fick jag komma in till själva läkaren och då sa han att dem misstänkte att jag hade astma. Han frågade massor med med frågar för att se vad jag svarade, och då bekräftades det ännu mer att jag hade astma...

För att verkligen kunna klargöra om det var astma eller inte fick jag komma tillbaka några veckor senare för att göra ett speciellt test (som jag just nu inte kommer på vad det heter). Det man gör är iaf att man får andas in ämnen som dem tror man kommer reagera på, och sen ska man andas i en speciell maskin. Om det är något i dig som inte stämmer, kommer det bli svårare att andas efter att du fått i dig ämnet.

För mig gick det käpprakt åt helvet. Jag kunde nästan inte andas andra eller tredje gången, vilket betydde att jag var otroligt känslig=astma.

Så jag har blivit diagnoserad med svår astma och äter nu medicin dagligen. Dessutom är jag allergisk mot massor med saker så den kombinationen är inte så bra haha. Men det jag är glad över är att jag äntligen har fått hjälp, och att jag har fått en riktig doktor.

Symptomen jag har är att jag får svårt att andas så fort jag rör på mig, hade jag inte haft så bra kondition hade det varit mycket värre. Men det doktorn sa t.ex. var att när jag springer i en backe borde jag egentligen inte bli så ansträngd som jag blir idag för att jag har så bra kondition, men tack vare astman drar det ner mig. Det piper även ibland när jag andas och det är ett tydligt tecken på någon slags av astma. När jag vaknar på morgonen är jag även täppt i näsan trots att jag inte är förkyld.

Om man misstänker att man har astma tycker jag att man ska gå till en RIKTIG läkare direkt, inte till husläkaren för att du kommer inte få någon bra hjälp där.

Kommentarer
Postat av: PM

Tusen tack för att svarade på min fråga! Låter verkligen inte trevligt alls :( Men som du säger själv, bra att du är i sådan fin form att det säkert underlättar det hela lite. Själv har jag nu fått bekräftat att jag reagerar mot hö och även häst. Äter antihistamin och än så länge fungerar det bra :)

2011-05-07 @ 14:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0