Tandläkarbesök 31/5

Idag var vi alltså hos tandläkare med Saga. Det gick mycket bättre än vad jag förväntat mig.

När veterinären var ute och kollade Sagas tänder i höstas raspade hon men sa att hon tyckte att vi skulle åka in till klinik och ta hjälp av tandläkarna då hon inte kom åt i hennes mun helt. Hon sa att vi skulle åka in den här terminen, så då gjorde vi alltså det idag.

Saga har på sista tiden varit lite irriterad i munnen, skakat och gapat en del vilket hon inte brukar göra. Det var dom symptomen jag hade vilket jag förklarade och berätta för veterinären på kliniken idag. Såhär såg det iaf ut när vi kom fram, Saga fick en egen box:



Efter lite väntetid fick vi träffa veterinären och ledde in Saga till undersökningsrummet. Först fick hon lugnande, när det började värka ledde vi in henne i en liten, liten spilta/box som hon stängdes in i. Väl instängd i den här lilla rutan satte dem in en munstege i hennes mun och lyfte upp huvudet på ett bord. Hon fick även en mössa över öronen för att ljudet skulle dämpas. Sen började veterinären och hennes assistent att undersöka munnen.


Efter att dem undersökt visade hon mig att Saga hade mycket riktigt för långa hakar rätt så långt fram i munnen men även en lite längre bak. Dessa slipade hon ner, hon använde sig av flera olika nivåer av slipmaskin; började med en lite hårdare för att sedan byta till en mjukare och sen en ännu mjukare, allt för att det skulle bli så ovasst som möjligt i munnen.

Hon rekommenderade även att byta från gummipelham till ett metallpelham då gummit skapar friktion i munnen och Saga som är så känslig i hud och päls tar lätt skada av detta. Så jag sprang över till Stav när vi ändå var där och köpte ett rakt pelham.

Annars tyckte hon att Sagas mun såg fin ut! Hon hade inget karies. En lite intressant sak var att hon var otroligt svart i munnen och detta berodde tydligen på maskroserna. Det hade jag ingen aning om!

Vi måste tillbaka om cirka fyra månader för att slipa igen. När hakarna är så pass långa som på Saga kan man inte ta allt på en gång, risken är att man går ända ner på pulpan och förstör den, så man måste ta det succesivt och inte för drastiskt.

Efter det var klart ledde vi tillbaka en mycket vinglig och trött Saga till hennes box där hon skulle stå i cirka 30min för uppvakning:


Efter 30min började vi gå med henne, vid det här laget hade hon piggnat på sig rätt så ordentligt men vi gick i ungefär en kvart för att hon inte skulle vara för vinglig för att åka transporten hem.


Jag frågade om det var någon viss tidperiod man inte fick rida efter ett tandläkarbesök men det var det inte, men hon kommer nog få ta det lite lugnt imorgon och bara skrittas. Är glad att allt gått så bra idag, Saga har skött sig exemplariskt (som vanligt)! Dock blev det en dyr dag... bett 300:-, foder 500:- och veterinären cirka 2500:-. Tur att jag fick min löneförhöjning för nån månad sen, nu kan jag till och med betala alla vanliga kostnader PLUS sånna här veterinärutgifter och övrigt :D

Kommentarer
Postat av: jessica

tkr de ser hemskt ut när dom har dendär saken i munnen :P

sv; okeej va bra :) ja de ser ja fram emot :) har själv funderat på att köpa ett sånt sett :)

2011-05-31 @ 20:22:30
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Tur att det är bra nu:)

2011-05-31 @ 21:31:18
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Oj ingen liten tjej det, bara mer häst att älska ;D

2011-06-01 @ 00:05:12
URL: http://livetblandhastar.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Haha, har faktiskt just gått och funderat på varför min donna ofta varit svart i munnen. Jord trodde jag. Nu fick jag svaret: Maskrosor! Hela hennes hage är full av dem :)



Kul inlägg, intressant att se hur besöket var.

2011-06-05 @ 08:25:25
URL: http://littleworldof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0