Alla kopierar

Jag har faktiskt tröttnat på folk som dissar Hööks för att dem kopierar andra och har lågprisprodukter. För ett år sen tyckte jag likadant men nu inser jag att det är verkligen otroligt töntigt att säga och skriva om hur dåliga Hööks är.



Ja, Hööks kopierar större märken men i vilken produktbranch händer inte det här? Jag är säker på att dem flesta köper sina kläder från Gina Tricot, H&M, Bik Bok etc och vart har dem fått sina idéer från? Inte har dem kommit på dem själv, absolut inte. I stort sett allt du kan hitta i dem butikerna är taget från dem större märkena; Acne, Topshop, Marc Jacobs, D&G m.f för att det är så det går till. Men vi köper kläderna från Gina och Bik Bok utan att klaga över att dem är kopierade från större märken, trots att det är exakt samma sak som med Hööks. Varför?

Jag har inget imot Hööks alls i dag. Jag tycker att dem har väldigt bra produkter som är av bra kvalité, och att det är otroligt prisvärt. Faktum är att jag tycker att kvalitén på vissa Hööks produkter är jämförbart med märken som Kingsland eller Tretorn. Jag har ett par stövlar från Hööks som jag haft i två år och dem är än idag i fint skick, det är mer än vad man kan säga om Tretorn stövlarna som jag hade i max två månader- och då var jag tvungen att byta flera gånger under den perioden för att dem hela tiden gick sönder.

Jag tror man bör tänka efter. Som jag sa tidigare, det du köper från Gina är i högsta grad en KOPIA av ett annat, större och kändare märke men du går inte runt och klagar på att din tröja är kopierad. Varför? Jo för att tröjan är snygg och den är billig. Det är exakt samma sak med Hööks. Deras saker är snygga för att dem har en liknande design som ett större märke kommit på och det är billigare eftersom att det är till en viss del kopierat. Klagar man på kvalitén bör man igen tänka efter- hur är egentligen kvalitén på kläderna och skorna från Gina och H&M? Pisskvalité rent ut sagt, men det är inte så konstigt med tanke på skillnaden på produktionkostnaden mellan kläderna hos dem och hos större märken. Det är exakt samma sak hos Hööks.



Det jag ville få sagt är att det är en väldigt dubbelmoral att sitta och dissa och klaga på Hööks eller andra billigare märken när man samtidigt bär vanliga kläder med samma tanke bakom sig. Är det pga märkeshysterin som kanske är större i hästvärlden jämfört med andra kläder? Jag säger inte att jag själv inte varit likadan, men jag börjar inse att det faktiskt inte är "värt" att sitta och ge diss efter diss till en och samma kedja när dem i princip har exakt samma koncept som alla andra.


Kommentarer
Postat av: erika

Jag tycker också att denna dissning är töntig! Själv tänker jag att det går ju mode inom ridsporten också, och självklart gör företagen moderna produkter. Måste det vara dåligt och räknas som kopia för att man gör moderna och attraktiva produkter? Som om tex kilklack är modernt och kankse härstammar från, säg Acne. Då kommer självklart även ALLA skotillverkare att göra en modern sko med kilklack för att hänga med i modet!

Nya material på tex senskydd, kavajer... Stora loggor på schabrak... Bara för att tex Veredus använder senaste materialet på senskydden, så är det väl inte kopia för att Börjes gör i liknande material. Måste de billiga märkerna fortsätta med sina gamla sortiment för att dessa "dissare" ska vara nöjda. De ska självklart också uppdatera och förbättra sina produkter!

2011-03-21 @ 08:59:42
Postat av: Lina - Teamryttare för Hippoteket

Bra tanke! Dock tycker jag att Hööks på senare år blivit sämre med kvaliteten. Förut handlade jag i stort sett allt där, men har blivit besviken på en del så jag är lite nogrannare nu i val av saker då jag hellre köper något lite dyrare och får en mer hållbar sak. Däremot köper jag aldrig dyrare kläder längre, bortsett från jeans och skor, men det är ju helt rätt som du säger. :) Och på ex. Gina där jag handlar en del billigt så är ju kvaliten verkligen usel många gånger

2011-03-21 @ 09:09:30
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Bella

Väldigt sant det du skriver. Är ju så att lågprismärkena/klädkedjorna många ggr inte har ekonomin till att ta fram "egna" designer utan kopierar helt sonika från de dyrare märkena, det är ju också därför de kan vara så billiga i pris.



Jag har dock inte särskilt bra erfarenheter av Hööks produkter, tyvärr är de på tok för dyra för den kvalitén de erbjuder (dålig passform på kläder och täcken, läder som spricker osv) Börjes däremot ligger lägre i pris än hööks och har bättre kvalité och hållbarhet på framförallt läder och täcken.



Sen tycker jag att det är upp till var och en vad man handlar sina saker och hur mycket pengar man kan/vill lägga på utrustning, bara allt är helt och rent och passar på hästen:)

2011-03-21 @ 13:51:00
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: julia

fin blogg, och helt rätt skrivet.

kram :)

2011-03-21 @ 19:20:16
URL: http://hasteeen.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Word! :)

2011-03-21 @ 20:38:22
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Åh, ÄNTLIGEN någon som förstår mig!

2011-03-21 @ 21:22:41
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Josefine

Tycker faktiskt att Hööks har oförtjänt dåligt rykte, har en del täcken därifrån och de har hållt relativt bra. Tränsen liksaså. Då har jag i för sig inte köpt de allra billigaste men man får ju faktiskt vad man betalar för.

2011-03-22 @ 15:24:46
URL: http://veggieweirdo.blogg.se/
Postat av: Anonym

äntligen! :D är så obeskrivligt trött på alla som dissar hööks, och just dem där två schabraken nämns alltid som exempel...

2011-03-30 @ 20:49:19
Postat av: Amanda L

håller med dig om det med dubbelmoral. jag handlar aldrig på hööks då jag inte gillar att de kopierar. MEN jag handlar ALDRIG plagg på h&m osv. som är kopierade då jag tycker det är så otroligt fel! men jag håller med att det är löjligt. kan man handla kopior gällande vardagskläder så borde man kunna handla hästprylar som är kopierade! hatar sådana människor.. med det sagt tycker jag inte någonting om hööks. har varit i en hööks butik en gång och kan därför inte uttala mig mer än att jag har sätt x antal kopior :P

2011-03-31 @ 19:27:26
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0