Dagens Ridpass

Red ut till samma väg som det här ridpasset men idag jobbade jag mer på att variera galoppen. Värmde upp som vanligt med mycket halter, övergångar mellan skritt och trav, skänkelvikningar och så lite öppna. Efter att ha galopperat ett varv runt på grusvägarna i en rätt så frisk galopp gick jag in på grusplanen och jobbade med övergångar mellan skritt och galopp samt tempoväxlingar i galoppen. Hon kändes väldigt fin, hade otroligt mycket bjudning under hela passet som verkligen gick att användas i övningarna.

Efter det och en skrittpaus gick jag över till något som jag inte jobbar med speciellt ofta, och sist jag gjorde det (vilket var väldigt längesen) inte gick speciellt bra. Jag började arbeta med att byta galopp när vi vänder snett igenom, vilket oftast alltid brukar bli att hon drar iväg och går i kors. Men OJ vad det gick bra idag! Tror jag vände snett igenom samanlagt sex gånger och 5 av dem bytte hon direkt bara jag satt om, en gång bytte hon fram men inte bak men istället för att sakta av som jag brukar göra försökte jag istället byta bak också vilket hon även gjorde. Kändes verkligen jättekul att hon svarade så fint på det, jag ska jobba vidare med det för att få henne ännu mer samlad under bytet men vi har gjort framsteg.

Travade av i slutet och skrittade hem sen. Ett väldigt roligt och lärorikt pass!


Dagen vi köpte Saga, i september i år blir det två år sen. Herregud vad snabbt tiden går!

Kommentarer
Postat av: marre

åå vad roligt när det går frammåt :D vad tävlar ni för klasser? :)

2011-03-23 @ 07:17:46
URL: http://clarquists.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0