Film från Runsten

Nu när jag tittar på filmen så ser jag ju problemet väldigt tydligt. Det ÄR ett väldigt undertempo! Måste alltså träna mer på det, prio ett på träningslistan helt enkelt. Hatar egentligen att vara så här efterklok men samtidigt är det ju bra att verkligen gå igenom dem felen man gör och lägga upp en plan till nästa tävling.

Som sagt, jättegärna tips och kritik men det ska vara KONSTRUKTIVT och inte några påhopp. Jag jobbar för att bli bättre, och då hjälper det inte att bli nedtryckt.


Kommentarer
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

Tycker faktiskt inte att det är något större fel på tempot, trodde det skulle vara mycket långsammare efter vad du skrivit ;) men däremot skulle jag gärna se ett bättre tryck i galoppen. Hade det problemet med Boppen förut, men får man bara ett bra tryck så blir sprången mycket "snärtigare" och rivningarna minskar :)

2011-06-20 @ 13:03:29
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag tycker inte att det ser ut att var så dåligt tempo. Däremot är hon ganska oengagerad ser det ut som. Hon är inte så aktiv i galoppen och river ganska rejält fast du får en helt ok avsprångspunkt.

Det kan säkert bero på att hon blev lite spänd av den spektakulära banan.

Om det nu är så att hon är oengagerad och "tråkig", så kan jag berätta hur jag tränade min stora oengagerade häst.

Han rev ofta, brydde sig inte riktigt. Jättetrist att aldrig få till en nollrunda.

Jag övar att han verkligen ska vara framme för skänkeln och jobba bakifrån med lätta hjälper. Rider fram och av i låg form, men annars i en lätt-i-framdelen-form. Strunt i var huvudet är, bara se till att ha hästen lätt för hjälpen och framför dig samt att få den kvick. Efter uppvrmning, rider jag väldigt korta pass då han ska vara aktiv och alert hela tiden. Mycket tempoväxlingar i skogen, mycket "roligt" så han blir intresserad och engagerad. Hoppa tighta svängar och snett på småhinder, skritthoppa tex.

Nu är han iaf superfin och har tom vunnit nationell 120:).

Nu kanske jag har fått fel bild av Saga, men de filmer jag sett här på bloggen så ser hon ganska oengagerad ut och kanske skulle behöva lite mer action i galoppen? Vissa stora hästar tar ju ganska lång tid på sig också innan de hittar rätt med sin kropp...

Tråkigt med alla rivningar dock då du rider bra tycker jag!

Det var min lilla analys vet inte om det var rätt :).

Lycka till i fortsättningen.

2011-06-20 @ 13:16:03
Postat av: S

Jag tycker du inte ska hänga upp dig på att du hade ett dåligt tempo, vilket jag inte tyckte du hade. Men nåt man skulle vilja var att de fanns mer tryck och kanske sätta ihop henne lite mer då det nästan blir att hon hoppar på fart lite. Vet att de är svårt eftersom hon är så pass stor, men bara att träna på så kommer de funka bättre sen!

2011-06-20 @ 14:00:02
Postat av: Sandra Johansson

Vad fin hon har blivit Sabina! :)

Jag tycker inte alls du har undertempo, om du rider på fortare finns risken att hon blir springig o springer ifrån sina bakben. Jag känner/tycker snarare att du ska hålla den galoppen du har men få henne mer i uppförsbacke samt lite kortare tygel så du känner hon är framför dig. Alla jobbar vi för att bli bättre, jag tycker du är duktig!

2011-06-20 @ 14:44:54
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Karin

Bra att du kommer igång direkt efter vurpan. Det jag kan se är att du kanske skulle vara lite mer framåt i sitsen, anar att du backar lite mentalt vilket kommer igen i din sits (kolla in Roffe´s sits inför hindren). Så din (och din mammas) slutsats är riktig med mer galopp men inte för fort utan mer energi. Saga är en mycket fin häst :)

2011-06-20 @ 16:41:06
Postat av: Jossan

Börjar med att skriva att ni är jättefina tillsammans o när ni ridit ihop er mer kommer de gå toppen! :) Det första jag tänker när jag ser filmen är att hon inte är "ihop" o på bakbenen, tyglarna är för långa o sprången blir väldigt flacka. Att du har för dåligt tempo tycker jag inte är det stora problemet utan istället att du har för dåligt tryck i galoppen, alla har vi våra saker vi måste bli bättre på så tryck inte ner dig själv. :)

2011-06-20 @ 21:58:28
Postat av: Josefine

Sv; Ja precis :) Går såklart att göra utan bom också, men har man en bom kommer man ju verkligen inte undan!

2011-06-20 @ 22:17:46
URL: http://morkertal.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag håller med föregående om att tempot inte alls ser ut att vara dåligt. Som någon annan skrev skulle jag vilja se mer tryck i galoppen, ibland ser det ut som om hon inte riktigt förstår att hon ska hoppa (kanske för att hon tittar på annat och så blir okoncentrerad?) och bjudningen ser ut att utebli.

Att hon klonkar så mycket reagerade jag på eftersom jag inte kan se någon anledning till det - vet att du skrivit tidigare att hon känns bra att rida, men vad jag minns så brukar hon hoppa bättre än sådär?



Hoppas att det bara var dålig dagsform!

Lycka till i framtiden!

2011-06-20 @ 23:13:07
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Bella

Tempot tycker jag inte alls att det är fel på. Det ska inte gå fortare däremot ska det vara mer tryck och samling i galoppen:) Tycker du rider bra på filmen att att faktiskt Saga kunde bjudit till lite mer. Hon ser ut att vara väldigt oförsiktig och ångar mest på.



Jag skulle vilja få ihop henne lite mera i kroppen så att hon sätter under sig de där långa bakbenen och jobbar mer uppåt-framåt i galoppen istället för bara framåt.



Rid mycke övergångar. Trav-skritt-trav, galopp-skritt-galopp och försök koppla bort handen så mycket det går. Det som syns på filmen är att hon ser ut att "hänga" lite i handen och att hon därför blir framtung och river? Om du lyckas aktivera bakdelen och få den mer under sig så kommer du nog även märka skillnad i framdelen:)



Jag har själv problemet att jag vill "skydda" min häst. Lägga den perfekt på hinder, vara där och hjälpa till med hand och skänkel hela tiden...istället för att rida genom svängen, räta upp mig och låta hästen ta tag i hindret. Hade nämligen den diskussionen med en ryttare i sverigeeliten som konstaterade att det generellt är så i sverige, för mycket "finridning" istället för effektiv ridning.



Tror det är bra att analysera så som du gör, allra minst när det gått dåligt. Men gräv inte ner dig mer nu utan sug åt dig av alla bra tips och kommentarer du fått, träna vidare och gör en supertävling nästa gång:)



Lycka till!

2011-06-21 @ 10:08:46
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0