Styrka-vecka

Några övningar/ridsätt jag brukar använda mig av när jag vill bygga upp Sagas styrka:

- Klättra! Klättring i backar och skog är bland det bästa du kan göra, du stärker hästen på många och bra sätt. Jag klättrar i både skogen och i backar. Viktigt när du väljer backe är att underlaget är tillräckligt mjukt så att det inte blir för hårt för hästen. Du bygger styrka bäst om du klättrar i antingen skritt eller i lite mer samlad eller varierad galopp. Backen behöver inte gå rakt upp men en liten lutning är att föredra. Tänk på att stå balanserat själv över hästen så att du inte stör den och att du lägger in små pauser då och då så att hästen får chans att återhämta sig.

- Intensiva, men korta, pass i snön. Inte galoppera runt, runt flera varv utan fokusera på en viss gångart eller t.ex någon rörelse som du rider lite mer effektivt och intensivt i några minuter i snön. Ibland fokuserar jag på skänkelvikningar diagonalt, då rider jag med väldigt vakna och så exakta hjälper som möjligt i låt säga 5-10 min för att sedan låta Saga pusta. Längre behövs inte, snön gör det dubbelt så ansträngande för dem och här kan man bygga mycket styrka. Tänk som sagt på att inte hålla på för länge, hästarna blir trötta snabbt!

- Teknik- och styrkeövningar med bommar/markarbete. Hoppa mycket studs på lagom höjd (inte på "normal" träningshöjd) för att träna upp styrkan, smidigheten och tekniken. Lägga ut bommar i olika banor där det krävs styrka för att orka ta sig igenom allt så felfritt som möjligt. Använd fantasin! Jag tycker om att variera så under ett markarbetspass vill jag att det ska innehålla både någon form av studs (flera hinder på rad/båge) och cavaletti så att hästen är tvungen att variera sin styrka, och även jag i min ridning.

 

 

Lite tips att tänka på eller för att komma igång:

- Hitta en backe du tycker känns bra. Jag har några stycken som är olika i lutning, underlag och längd så att jag kan variera.

- Försök att lägga in styrka så mycket som möjligt. Om jag har gott om tid brukar jag t.ex rida genom skogen och klättra i en av backarna två-tre gånger innan jag skrittar hem och rider ett pass i paddocken. Hästen blir uppvärmd och få ett varierat ridpass.

- Rid alltid lagom av allting. Ös inte på med max från början, en häst som kanske inte är fullt tränad kommer få motsatt effekt om du börjar uppbyggnaden med att galoppera upp för en backe 6-7 gånger. Ta det lugnt från början, då håller hästen längre och kommer orka jobba bättre.

- Bygg på sakta. Rusa inte fram i utvecklingen. Vi hade t.ex 5 gånger upp som max under två-tre månader innan jag verkligen kände att nu orkar hon för att lägga på 1-2 vändor. När hästen har byggt upp styrkan och musklerna för att orka kommer du känna att det inte är lika jobbigt för den att ta sig upp i vare sig skritt eller galopp som det var när du började.

 


Kommentarer
Postat av: Ida

Sv: Haha jasså, det var inte meningen att skrämma dig ;) Men jag fick lov att fråga när det var en brun D-ponny som hette Ronda, haha! :)

2011-01-31 @ 18:27:03
URL: http://idahjelm.blogspot.com
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

riktigt bra tips :)

2011-02-02 @ 16:21:01
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0