Gramantygeln

Många är emot den och andra anser att det är en av dem bästa hjälptygeln- till och med den bästa enligt somliga. För mig är gramantygeln ett bra hjälpverktyg när den används på rätt sätt.

Jag kom i kontakt med gramanen för första gången för cirka ett år sen då min dressytränare introducerade mig för den, då i syfte att hjälpa mig med Saga då vi aldrig gick framåt i ridningen utan snarare backade bakåt varje träning. Innan jag provade graman hade jag själv förutfattade meningar som egentligen var byggda på lösa rykten jag hört av andra hästmänniskor. Jag visste inte så mycket om den utan hade mer hört att den användes för att trycka ihop hästarna och att det var en tygel man ej borde använda sig av, utan att den endast användes av oerfarna ryttare som trodde man kunde "fuska" sig till rätt form hos hästen.

Detta visade sig vara totalt fel. Gramanen har hjälpt mig otroligt mycket i ridningen av Saga och utan den har jag mycket svårt att tänka mig att vi skulle kommit till den punkten vi står på idag. Ibörjan använde jag gramanen rätt så ofta, men ju längre tiden gick ju mindre behövdes den. Idag används den knappt, tror det var minst en-två månader sen jag hade den på Saga men nu har vi utvecklats så pass mycket att jag har lärt mig hur jag ska rida henne, hur jag ska jobba för att få henne att komma loss och få henne att jobba rätt och det är faktiskt tack vare gramanen.



Jag vet att det är många delade meningar om gramanen, men enligt mig är det en otroligt bra hjälptygel när den används på rätt sätt. Den är INTE till för att tvinga hästen ner i form eller trycka ner hästen, den är ett hjälpmedel för att få hästen att söka sig neråt men när hästen väl är där ska en rätt använd graman hänga i princip fritt. Såhär beskrivs gramanen på Hööks hemsida:

"Används försiktigt av kunniga ryttare för att hjälpa hästen att komma i rätt form. Fästes i sadelgjorden och löper genom bettringarna, samma tygelfattning som vid ridning på kandar. Är bättre än halsförlängaren för en skicklig ryttare då det är enkelt att ge efter på en gramantygel."




Brukar ni själva använda graman? Vad har ni för åsikter om den, förutfattade meningar eller egna erfarenheter?


Kommentarer
Postat av: Jessica josefsson

ja använde graman en gång,. dock va de pga min ponny stegrade så himmla mkt (min förra ponny) då kunde hon inte ställa sej så högt och de hjälpte till viss del.. har funderat testa det på sheron men får se sen när ja kan träna ordentligt :)

2011-03-01 @ 07:35:59
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Nadja

När kunniga ryttare som kan använda den är den bra, men jag har även sett tjejer som håller den lika spänd som tygeln hela passet, aldrig ger eftergift, utan tar kortare o kortare för att få en "finare" form. Själv rider jag sällan på graman, men jag har inget imot den om den används RÄTT! :)

2011-03-01 @ 08:12:43
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Emelie

Jag kom också i kontakt med gramanen för ca ett år sedan när jag köpte min skimmel, hade aldrig använt en graman förut och var också lite inne på ditt spår, trodde endast de användes för att fuska.



Men min skimmel var spänd som en fiolsträng vid uteritter. Jag kom inte åt henne överhuvudtaget, hon var helt låst i sidorna för hon var så nervös. Då fick jag tipset att använda graman efter att jag försökt i ca 2 månader utan bättre resultat och hon slappnade av direkt och istället för att gå och vara spänd kunde hon börja jobba istället för hon fick andra saker att tänka på. Gramanen hängde mest där psykiskt för hästen, hon visste att jag hade den och då slappnade hon av direkt.



Nu känner hon sig mer stabil vid uteritter och jag har tagit bort gramanen. Men jag giller den hjälptygeln om man som sagt använder den rätt :)

2011-03-01 @ 08:37:02
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Linn Forsström - livet på stuteri Ängsbacken

Graman och hjälptyglar överhuvudtaget är något av det värsta jag vet.

Hjälptyglar säger åt hästen att kröka ihop nacken/sänka nacken (beroende på om man önskar hög eller låg form) men den säger inte åt hästen att jobba under sig. Och för att en häst ska gå på tygeln korrekt så ska den börja med att trampa under sig - sen "kröka" på nacken, hittar man då rätt sätt för att få hästen att trampa under sig och håller stöd på bettet, har hästen lösgjord osv. så kommer hästen tillslut att gå ner på tygeln.



Har lite roliga kommentarer om hjälptyglar som jag hört:

"utan gramanen så skulle min häst aldrig ha en sån nacke".

"gramanen lär mig att rida hästen på tygeln".



Egentligen tror jag att det bara är en snabbare väg för dom som inte orkar/klarar av att RIDA hästen dit, men i grund och botten så finns det inga genvägar. Jag tror man tjänar på att låta det ta lite extra tid i utbildningen och låta hjälptyglarna hänga och damma medans man rider dressyrlektioner och jobbar hästen rätt för skänkeln.

Sen finns det nog en del hästar som kan behöva graman för att fatta att den ska söka sig nedåt, men oftast beror det nog antingen på föregående ryttare eller nuvarande.



Används hjälptyglarna rätt så gör det inte mig något, men jag skulle aldrig sätta på någon själv. Jag äger faktiskt ingen, förutom en martingal.



Rider man med den för ofta så kan det även leda till att man blir "beroende" av den, vissa hästar går inte längre på tygeln utan den.

Och de som använder den för att få biffigare nacke på hästen/högre form får oftast en häst med sänkt rygg då hästen inte jobbat upp nacken med ryggverksamhet.



Så tycker jag :) Men håller med dig, används den rätt - som "vägledande" så det inte blir något tvång för hästen och stöd för ryttaren så är det fullständigt okej.

2011-03-01 @ 09:43:38
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Fick precis som du gramanen introducerad av min dressyrtränare, det är bra att det kommer den vägen så att man får hjälp att använda den rätt och verkligen vet varför den behövs.

Nu används den sällan men den fungerar bra på min häst, har dock bara behövt ha den "hängande". Tror att det är för att min häst är från tyskland och har vart i holland - där många rider på graman mycket. För henne känns den lite som en säkerhet.



Annars rider jag med gougetygel ibland, den gillar jag eftersom att hästen måste bära sig själv och inte kan ta något stöd i hjälptygel, den kan dessutom söka sig framåt nedåt för den tar bara stopp uppåt :)

2011-03-01 @ 10:17:50
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

har använt de till min dam för att få henne framåt o nedåt. dock är hon alltid lite bakom handen så de kanske ser fel ut i folks ögon, men jag drar verkligen inte ihop henne. behövs iblanf ör galopparbetet så hon inte ska sparka. jag fäster dock inte mellan frambenen utan i sidan

2011-03-01 @ 11:20:05
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Bella

Ja jag kan använda graman vid vissa tillfällen, som en korregeringshjälp eller vid istadiga hästar som exempelvis reser sig. Eller vid gymnastikhoppning och småhinder för att få extra kontroll.



Dock fäster jag den aldrig mellan frambenen eftersom det enligt mig bara drar ihop hästen och får den framtung! Jag har lärt mig att det finns två sätt att fästa en graman på 1: från handen, genom bettet och till sidorna, 2:från handen, genom bettet, upp genom käkremmen och sedan ner mellan frambenen (förhindrar att hästen krullas ihop utan istället öppnar upp bättre)

2011-03-01 @ 13:09:01
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag har lite delade åsikter själv, har aldrig ridit med en men hade gärna testat, äger dock ingen och känns onödigt att köpa en för att testa :P Dock ser jag allt för ofta ryttare som rider med den i princip varje dag! Jag ser det som med alla hjälptyglar att det ska användas med måtta om man nu verkligen behöver det alls.

2011-03-01 @ 16:46:19
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: ida

Har ridit med det ett fåtal gånger och tycker att det är bra på hästar som inte vill söka sig neråt. Då slipper man bråka så mycket med dem och då blir både häst och ryttare glada ;) Har dock inte ridit med det på min egen ponny men har fått höra att jag borde göra det då han ställer sig ibland. Tror dock att han snarare skulle få panik av en graman då han är väldigt känslig för att gå med inspänningstyglar osv. Så jag har väl lite delade åsikter men det beror mer på vad man har för häst! Tycker i grund och botten att den är bra :D

2011-03-03 @ 00:32:35
URL: http://teamnyman.se
Postat av: Erika

Som de flesta tycker, används den rätt så är det ett bra hjälpmedel för viss ahästar.

Jag tycker att det är bättre att ha graman på hästen en period så att den bygger rätt muskler och blir stark i dom. Än att den ska springa med huvudet högt, tappa bakbenen och få ont i ryggen.

Men allt beror ju på hästen och hur den är byggd och riden innan. Normalbyggda hästar tror jag hittar rätt form naturligt i grundutbildningen. Huvudpositionen behöver ju inte vara "ihopkrullad", viktigast att den jobbar rätt så kommer resten sen.

Min förra häst fungerade bra med en graman och satte mkt muskler tack vare den samt longering med inspänning. Detta under en uppbyggnadsperiod. Sedan behövde jag den inte.

Min nuvarande häst funkar inte bra på graman, blir liksom seg. Men honom jobbade jag mkt med ett pelham under en period, för att orka hålla kvar honom och få honom att sätta under sig mer.

2011-03-06 @ 22:56:55
Postat av: Anonym

Om man är kunnig bör man kunna få hästen att söka sig neråt utan med hjälp av en gramantygel.

2011-03-07 @ 19:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0