Antal fodringar per dag

Normalt brukar man ju säga att man ska ge hästarna runt 4-5mål per dag, men jag vet att det varierar väldigt mycket beroende på vilket stall man står på.

I dagsläget äter Saga fyra mål per dag; morgon, lunch, eftermiddag och sist kväll. Hon får både kraft och hö på alla mål förutom på lunchen, där lägs höet ut i hagen. Jag tycker det är viktigt att försöka ge hästarna på så jämna tider som möjligt varje dag, så att det inte varierar flera timmar mellan vissa mål från dag till dag. Som det ser ut nu är det cirka fyra-fem timmar mellan varje fodring vilket jag tycker är bra, dock så blir det ju självklart längre under natten.

Jag har stått i ett stall tidigare där dem inte fick någon lunch och detta funkade verkligen inte med Ronda. Till slut blev hon för smal, självklart berodde det inte endast på detta men det hade en stor del i det. Så vi bytte stall för att det fanns helt enkelt ingen möjlighet att lägga till lunchfodring.

Något som jag har lärt mig är att det är viktigt att hästarna äter hö innan dem äter kraft, iallafall när det gäller stora mängder. Det är t.ex en av anledningarna till varför jag alltid ger höet först och låter det gå 5-10min innan jag ger kraften, både morgon, em och kväll. Jag har hört att det finns risk för kolik och foderstrupsförstoppning om dem t.ex. efter en natt på kanske 10 timmar direkt äter kraft på morgonen och inte äter hö först. Jag vet inte om det stämmer eller inte men jag brukar ha det som regel och det har funkat i 5år.

Hur är det med era hästar? Hur många mål per dag får dem och har ni någon speciell "regel" när det kommer till fodringar etc?


Kommentarer
Postat av: Josefine

I stallet där jag står får hästarna krafftfoder på em när dom kommer in. Sen får de hösilage 1-2 ggr inne beroende på när de går in. Ute har de nästan fri tillgång på mat vintertid, sommartid får de 2-3 mål ute

2011-02-23 @ 09:39:59
URL: http://josefinebreding.blogg.se/
Postat av: Edit

Vi har fri tillgång i hagen, så vi fodrar egentligen bara på kvällen. Nästan inga hästar hos oss får något kraftfoder, då hösilaget har bra värden, och de får fritt både inne och ute. (Inne är såklart valfritt för respektive häst, men de flesta får "all they can eat".)



Det leder till väldigt harmoniska hästar som aldrig är hungriga, och de har aldrig speciellt bråttom varesig in eller ut. Det gör också att vi inte behöver fodra speciella tider, i och med att de alltid har mat.



Precis som det ska vara tycker jag, och jag ser på min häst också att hon gillar det. Hon har varit lättstressad i de flesta stall, men här är hon så lugn som hon kan bli.

2011-02-23 @ 09:53:03
URL: http://lizziesdagbok.blogspot.com
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag brukar ge min häst hö och kraft samtidigt då han är så klok och alltid står och tuggar hö i 5-10 min innan han ger sig på kraften haha! Han är bara 4 år men jäklar så klok han är ibland ;)



Tyvärr får de bara mat 2 (eller 3, beroende på hur man ser det) gånger om dagen. Det blir morgonfodringen, de får hö ute i hagen (inte fri tillgång) och sen kvällen. Tycker egentligen det är för lite men det fungerar bra för honom men vi kommer byta stall så småningom :)

2011-02-23 @ 09:55:55
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Haha nu glömde jag en sak!

Anledningen till att de ska ha hö först är inte så mycket för kolikrisken utan mer för att få igång salivproduceringen och undvika foderstrupsförstoppning :)

2011-02-23 @ 09:57:39
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Karin

Våra hästar får också mat fyra gånger om dagen, men då bara hö. Det fjärde målet blir nattmål inne och då får de sitt kraftfoder också, krafft muskel. Den enda "regeln" vi har är väl mattiderna, frukosten kl 7.00, lunchen 11.30 middagen 16.00 och så får de gå in vid 22. :)

2011-02-23 @ 12:56:09
URL: http://egnor.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

skrev ju också om det här för ett tag sedan. mina får en dag som denna då det är kallare 6 gånger, ev. 7 om de går in tidigare. har också lärt mig att de ska få hö innan kraftfoder, men har aldrig haft några problem med att göra tvärtom

2011-02-23 @ 13:28:18
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Nu fodrar vi dem tre gånger om dagen men å andra sidan äter alla hästar i stallet mkt grovfoder och mindre kraft. Mitt halvblod får tex 22 kg hösilage just nu, med ganska hög ts halt. Det är ju inte bara antalet fodringar med antalet timmar emellan man ska tänka på, utan hästen behöver få sitt tuggbehov tillgodosett. :) Tror många glömmer det.

2011-02-23 @ 14:01:57
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Bella

Har nästan precis bytt stall till ett annat pga flytt. I det nya stallet går hästarna i princip på fri tillgång. Skulle uppskatta att de äter mellan 12-14 kg per dag. De får mat kl 6 på morgonen och sedan har de ensilage i en tunna ute i hagen.



Min häst har blivit mycke mer harmonisk och inte lika glupsk i mat nu när hon vet att det finns hela tiden. Dessutom slipper man hästar som bankar och slår i boxväggarna vid fodring eftersom de flesta fortfarande har kvar lite ensilage i boxen:)



Var lite orolig att min häst skulle "äta ihjäl sig" men tror hon äter nästan samma mängd som innan, fast lite mer utspritt över dagen och natten!

2011-02-23 @ 14:33:40
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: natalie

Jag har som regel att se till att hästarna inte är stressade innan man ger dom kraft, då kan det vara risk för foderstrupsförstoppning. Men mina hästar får också fyra mål per dag. :)

2011-02-23 @ 15:48:09
URL: http://juniorryttare.webblogg.se/
Postat av: Agneta

Kolik, nej, det är ingen större risk. Däremot ökar risken för foderstrupsförstoppning.



Mina hästar får grovfoder 4 gånger per dag och kraftfoder en gång om dagen (om höet kräver något tillskott)

Jag är stenhård på att grovfodret ska täcka hela energibehovet, vilket innebär att om jag behöver lägga till något så är det i de flesta fall något proteinfodermedel som måste till. För att vara säker på att hästarna får i sig det de ska analyserar jag givetvis grovfodret varje år.

2011-02-23 @ 20:04:01
URL: http://agnetautanh.blogspot.com
Postat av: Maja

Min häst fick alltid 5 mål mat om dagen, och så pass mycket att hon endast stod utan i ca 1 timme innan det var dags för nästa mål.

Hon tappade lätt hull, så det var det ultimata för henne:

08.00 - Hö+Kraft

12.00 - Hö

16.00 - Hö+Kraft

19.00 - Hö

22.00 - Hö+Kraft+halm för natten



2011-02-23 @ 23:23:11
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: jennifer

Vi fodrar 3ggr om dagen. Är ett stort stall och det är ju inte "vi" som fodrar då...men ändå.

morgon, middag (när dom kommer in från hagen) och så kväll.

2011-02-23 @ 23:51:00
URL: http://jenniferalindahl.blogg.se/
Postat av: Madde

morgon, lunch, insläpp (ibland två insläpp, ett halvt kilo när han kommer in och sen ett hönät när vi har ridit), kväll.

(i vår hage kan vi inte ge em-hö ute, för det är 4 hästar. En kan inte äta hösilage och en kan inte äta hö. Det är bara till lunchen som den som inte äter hö ger hö under protest. Den hästen får hosta och den andra är inte vaccinerad mot botulism :S)



ska vi följa varandra via bloglovin? :P

2011-02-24 @ 19:23:14
URL: http://ricos.blogg.se/
Postat av: Lollo

Mina hästar får Hö 4ggr om dagen och krafft 3. Men nu har dom fri tillgång på Hö ute i hagen och får sen mat när

Dom kommer in. Och på sommaren går dom ute på större beten så dom inte behöver inte så mycket kompletteringsfoder utan får

Då bara krafft en gång om dagen :)

2011-02-24 @ 21:55:13
URL: http://Www.nattstad.se/Louisebrantsberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0