Dagens Ridpass

Åh idag var hon så fin! Jag red på pelhamet och det är så stor skillnad på henne när hon får in det bettet i munnen.
Med vanliga tränsbett skakar hon på huvudet, gapar och grimaserar som bara den när jag precis trätt in bettet. Det ser liksom ut som att det skapas något obehag. Jag vet inte om det beror på något med tänderna, men det är ju det vi ska kolla hos tandläkaren (som förresten är bokad nu!). Men när jag sätter på pelhambettet öppnar hon munnen och står helt stilla när bettet är inne. Rör inte en fena! Även i ridningen känns hon mycket lugnare och mer harmonisk.

Tänkte faktiskt skriva ett litet åsiktsinlägg om just bett eftersom jag vet att det är många som är imot mig på den här punkten. Tror ni det skulle bli bra?

I alla fall. Vi red ut och backtränade idag och jag la mycket fokus på att få igång bakdelen i galoppen även i backen. JISSES vad hon trampade under sig idag. Höll nästan på att åka av i första galoppen! Jag tänkte mycket på min sits för att just kunna inverka bakifrån och framåt och när jag väl kom åt henne blev det en sån stor skillnad.

I backen ville jag att hon skulle gå i kort galopp men samtidigt jobba under sig och hon var så fin. Jag stog upp lite lätt men jobbade henne alltså samtidigt i kort galopp och fokuserade på att inte tappa bakbenen som man lätt gör i en backe= bak "skottar" sig framåt. Hon hade ett jäkla tryck bakifrån och trampade under sig med god marginal. Efter några gånger flåsade hon ordentligt så jag avslutade med att skritta hem en lite längre sväng genom skogen.

Underbart ridpass, förlåt för den långa utvärderingen men det kändes så himla bra idag så då vill jag gärna skriva ner så tydligt som möjligt så att jag kan gå tillbaka och läsa lite vad jag gjorde för övning och så. Bra det här med blogg!

Filmen är inte från idag men jag förklarar lite varför man ska backträna och vad det är bra för.


Kommentarer
Postat av: Gaia

Hi :) I’m writing from Italy,

Are you interested in LAMBORGHINI Professional Riding Equipment:

http://iconadeironchi.blogspot.com/2011/04/lamborghini-professional-riding.html



What do you think about Italian Equestrian Jump World:

http://iconadeironchi.blogspot.com/2011/04/alcle-manerbio.html



Follow on bloglovin:

http://www.bloglovin.com/sv/blog/2264704/icona-dei-ronchi



see you soon =)

Gaia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0