Dagens Ridpass

Idag red jag ut och backtränade/konditionstränade i en lång grusbacke.
Idag la jag till en gång så det blev totalt fem vändor upp och ner. Upplägget såg ut såhär:
1. Normal galopp, tempoväxlingar
2. Samlad galopp i hela backen i en relativt låg men bärig form, höger galopp
3. Ökad
4. Samlad galopp i hela backen i en relativt låg men bärig form, vänster galopp
5. Lät henne gå fullt ut

Efter sista gången var hon faktiskt svettig och andningen hade ökat.
Bra, för då betydde det att den där sista (femte) gången behövdes och gav effekt. Nu senaste gångerna vi har gjort det här har inte varit fullt ansträngd efer fjärde gången så jag bestämde mig för att lägga på en extra gång. Det är viktigt att man ökar succesivt och inte allt på engång, hästen måste få ordentlig tid på sig att bygga upp muskler och konditionen. I den samlade galoppen är det viktigt att man inte tappar bakbena, händer lätt eftersom att det är ansträngande när det går uppåt och om backen är väldigt seg, utan behåller aktiviteten och att ridningen inte blir passiv.




Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag vet, en jättebra blogg. :D

2010-09-21 @ 22:29:36
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0