Bli inte nervös i onödan när du ska tävla

Jag har en fråga kan inte du skriva hur du tänker när du ska tävla och sånt, för jag ska burja tävla dressyr på min ponny nu, men grejen är att jag blir så nervös och mår så dåligt när jag är på tävling så kan inte du skriva och förklara hur du tänker för att vara posetiv och allt sånt!
skulle vara jätte snällt!
kram! =)

Hej Fanny! Självklart kan jag skriva om det! :) Lägger till det här inlägget i kategorin "Din psykiska hälsa som ryttare"

Jag kan börja med att säga att jag sällan, väldigt sällan, blir nervös inför en tävling. Jag tror att det beror på att jag nästan aldrig ser en tävling som en tävling. Jag har i stort sett aldrig så höga krav på varken hästen eller på mig, mer än att vi ska ha kul och komma runt. Jag tror att det beror på att jag är ovan med att ha en häst som man bara kan åka iväg och förvänta sig att allt ska gå som man vill. Åter igen har jag Ronda att tacka mitt tålamod och tänkade för. När jag började tävla henne 2008 var det bara en stor grej att kunna åka iväg pga hennes psyke. Det jag varit med om med henne tidigare hade gjort att jag i princip såg framsteg i varje liten sak, som t.ex. att kunna lasta, sadla, rida ut osv. Så redan då var jag bara glad att kunna komma ut till nya ställen, och jag brydde mig egentligen aldrig hur det gick det viktigaste var att vi hade kul och att vi båda hade en bra känsla. Självklart blev man sporrad och otroligt glad när det gick så bra som det gick med Ronda, hon var grym på tävlingbanan! Vår första start gick vi nolla, ett år tidigare hade du inte kunnat sadla henne ens. Lycka!

Lite samma tänk har jag fortfarande. Jag ser inte meningen i att hetsa upp vare sig hästen eller sig själv. Jag tänker alltid att det lika gärna skulle kunna vara en träning, fast att den är upplagd på ett annat sätt. Igen: det ska vara kul att åka iväg med din häst på tävling, och kom ihåg att det är inte hela världen om det går dåligt! Det krävs motgångar för att nå framgång.

Något jag alltid gör när jag tävlar är att jag försöker se framför mig när jag hoppar banan eller rider igenom programet, det tycker jag är lättare. Jag som person gillar att planera hur saker ska vara så genom att tänka mig hur det ska se ut försöker jag sedan "härma" så mycket som möjligt av min bild. Sen går det kanske inte som jag vill men äsch, vad betyder det egentligen? Är verkligen en tävling allt mitt hästliv handlar om? Styr det alla tid och omsorg jag lägger ner i stallet och med Saga? NEJ, absolut inte! Tävling är bara en del utav allt annat kring hästarna, iallafall för mig. Självklart är det roligt, men jag tycker att det är minst lika roligt att få en lyckad träning som en lyckad tävling.

Sätt upp realistiska mål också. Jämför dig även med personer som är på samma nivå som dig själv, och inte med dem som tävlar fyra klasser högre. Sen är det alltid jättebra om man kollar på de duktigare och lägger på minnet hur de rider, vilket upplägg och liknande. Man lär sig väldigt mycket. Men att jämföra sig med dem är inte något som gynnar dig själv, snarare tvärtom för det blir lätt att du dras ner i en ond cirkel där du hela tiden försöker sträva efter ett mål som kanske inte är möjligt i dagläget.

Så, för att avrunda lite snyggt, mitt tips till dig är att helt enkelt bara tänka att ni ska ha kul, tävling handlar inte endast om vem som är bäst eller att få en placering utan om att utvecklas som ekipage och ha roligt tillsammans! Och om du blir nervös/mår illa, tänk på annat. Skritta iväg en sväng ensam med din häst och koppla bort resten tills ni ska in på banan.

Tävla ÄR kul, och absolut inget att bli nervös för! Sen kan det vara lite kul med små pirrningar i magen, men att bli så nervös att man mår illa är inte nödvändigt :) Vi är alla lika bra, bara på olika saker.


Kommentarer
Postat av: hanna

hejsan! kolla in min nya design! vad tycker du? :)



hoppas det är bra med dig! kramis /rothis.blogg.se

2010-05-08 @ 10:26:23
URL: http://rothis.blogg.se/
Postat av: Lina

Bra text! :)

2010-05-08 @ 22:27:04
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Erika

Om jag inte blir nervös rider jag oftast som ett as. Det är bra med viss nervositet och oro, för då tänker man igenom vad man ska göra.

2010-05-09 @ 20:42:16
URL: http://nogg.se/shazli
Postat av: fanny

tack så jätte mycket! :)

2010-05-09 @ 20:59:49
Postat av: Roxie

Fint skrivet!

2010-05-10 @ 21:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0