Dagens Fråga

Jag har en fråga om Hästskötsel :)

Hur ofta smörjer du och byter schabrak m.m?
Och hur noggrann är du att titta om Saga har sår och borstar du noga innan och efter ridning?

Svar: Hej, bra frågor du har!

Jag smörjer mina läderprodukter efter varje gång jag använt dem, men det är inte så att jag är pedantisk varje dag utan det är mest för att svepa av den ytliga smutsen.

Schabrak byter jag när de är smutsiga, oftast inte efter varje gång jag ridit.

Nu har hon dock blivit väldigt svettig de sensate dagarna så då har jag fått byta varje dag då de varit blöta och äckliga.

Men normalt så byter jag inte varje dag, det har jag varken tid eller tillräckligt med schabrak till!

 

Angående skötseln om Saga så är jag väldigt noggrann, ibland för haha.

Nej men jag har en rutin som jag dagligen följer och där ingår bland annat kolla hela henne efter sår, både före och efter ridning, en borstrutin både före och efter osv.

Jag tycker att den dagliga skötseln av din häst är bland den viktigaste för att i den har du lättast chans att hitta eventuella skador, sår eller andra fel samt att du och din häst bygger upp en nära relation.

Jag står inte bara och borstar när jag sköter Saga utan det blir oftast många avbrott för att mysa, pussas eller bara stå och kramas och klia varandra.

Sånt tycker jag är jätteviktigt, och framförallt bland det bästa med att ha häst!

 

Här kan du läsa om mina smörjmedel och vad jag använder till vad.

Här kan du läsa om min dagliga skötselrutin.


Kommentarer
Postat av: Mälina

Tack så jätte mycket!

det är det som är så bra med din blogg :)

du svarar alltid på frågor!



Kram!

2010-05-17 @ 16:14:11
URL: http://stickerbitch.blogg.seh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0