Förklaring

Jag kanske ska ta och förklara lite vad det är som händer just nu.

Vi var ju och provred hästar idag till min mammas kompis som har letat häst ett bra tag. Första hästen var en valack som stog hos en tjej som hade flera hästar. Valacken var jättefin och verkade trevlig, dock är det inget som Malin (min mammas kompis) är ute efter. Iallafall, den här tjejen som sålde hade även två andra till salu. När vi stog utanför hagarna pekade hon på en fux som nästan var svanslös och sa "Hon där är till salu, har inte gjort så mycket men jäklar vad den hoppar.
Är bara hoppade två gånger men fattar allt redan, hon går som en klocka".
Ja, jag blir ju såklart intresserad (vem hade inte blivit det?). Mamma och jag tittade på varandra men vi hann inte kolla mer på stoet för att Malin skulle åka och kolla på en häst till (som hon bestämde sig för att köpa, en sjukt söt och duktig 5-årig valack, Grattis till honom Malin det kommer bli en kanon häst!).
När vi var klara hos den hade jag fortfarande inte släppt det här stoet.
De ställerna vi var och provred var jättenära varandra så när vi åt lunch i centrumet frågade jag om vi inte kunde åka tillbaka och prova stoet.
Så mamma ringde ägaren och vi fick komma.


Sagt och gjort, vi åkte tillbaka till första stallet. Väl inne i boxen hos stoet kände jag det, klicket. Den gången jag kännt det innan var första gången jag såg Ronda för snart fem år sen. Jag kännde inte klick första gången jag såg Saga, därimot blev jag otroligt förtjust i henne och intresserad.
Jag älskar Saga mer än något eller någon annat, det vet ni.
Skulle jag behöva döda för henne skulle jag göra det utan tvekan.
Men "klicket" mellan oss kom först efter några veckor tillsammans.
Idag skulle jag aldrig kunna tänka mig ett liv utan henne.


Men det ska klick idag, ordentligt.
Jag gick in i boxen, stoet stog med rumpan vänd mot dörren och jag gick fram till hennes huvud som stog tryckt mot väggen. Hon vände sig om, la huvudet i mina armar och tittade mig rakt i ögonen samtigit som hon blåste försiktigt men länge i mina händer.
Jag kunde inte sluta titta på henne sen. Gjorde iordning henne och gick sedan ner till paddocken. Fixade lädrena, satt upp och sen var jag hemma.
Det kändes som att jag ridit hästen i flera år, allt bara satt.
Det pirrade långt inne i mig och jag kunde inte sluta le.


Och det är sjukt, för att den här hästen kan inget alls i princip! Det är en föredetta galoppör (vad var det jag sa, sa ju att jag skulle ha en galoppör någon gång) som aldrig startats eller tränats för galopp men hon är alltså ett fullblod. Kopparfärgad, 1.63 m i mkh, vacker som tusan men kan inte ett skit. Som sagt, hon har hoppat två gånger i sitt liv men gör allt redan perfekt. Är stel, svår att slappna av och nervig. Och det känns så himla rätt i mig. Det är ett projekt, det vet jag men med träning blir det en kanon häst.


Jag kan inte sluta tänka på henne.
Det går inte! Men som ni såg i inlägget innan så har jag några problem. Jag vet att jag har tid om jag vill, jag kan planera min tid ännu bättre än vad den är idag. Jag vet att jag skulle klara av det, jag känner mig själv så pass bra att jag vet hur mycket jag orkar.
Och det krävs en del innan jag ger upp. Det största problem att ekonomin just nu.
Som det ser ut nu med mitt jobb så skulle jag klara av grundkostnaderna (försäkring och stallhyra för båda) om jag fortsätter jobba som jag gjort på sistonde, men då har jag inte räknat till foder, hovslagare, träningar, tävlingar (för Sagas del, den andra behöver något års träning) och annat som kommer till.
Det jag skulle kunna få in pengar från är medryttare, men det täcker fortfarande inte upp allt.


Så det är det här jag går runt och grubblar över just nu. Hur jag ska få råd med de här sista kostnaderna... Jag har dock några andra planer som jag just nu tittar över och ska försöka få igenom dem, går det så har jag fixat allt. Tänk om jag skulle fixa det? Jag tror inte att ni kan förstå hur lycklig jag skulle bli då.
Det går inte att förstå.


Har ni några idéer, skriv och berätta. Maila om ni vill, bara ni berättar. Jag är minst sagt desperat just nu och behöver all hjälp jag kan få. Ni ställer alltid upp för mig, så hjälp mig nu! Hur kan jag göra?

Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Gud vad roligt Sabina! :D Jag tycker att du ska satsa på att köpa den! Kan inte dina föräldrar hjälpa till att betala (Som jag har förstått det så betalar du allt själv just nu?)?

2010-03-14 @ 08:26:42
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Emma

leta billigare stallplats, låna ut en av hästarna på foder, eller halvfoder.

2010-03-14 @ 10:00:55
URL: http://newtonochjag.blogg.se/
Postat av: jenny

Så länge du känner att du kan klara det med ekonomin på ett eller annat sätt och vill & kan lägga ner mer tid så tycker jag att du ska köra på, man lever bara en gång ;)

2010-03-14 @ 10:51:57
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Elin

Jadu det verkar vara något speciellt med fullblod ;) Första hästen jag provred efter jag sålt min ponny var ett fullblod och det klickade direkt för mig med så det var bara att köpa. och han är fd galoppör oxå =)

2010-03-14 @ 11:30:18
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: Lisa

vilken fin häst du har :D

2010-03-14 @ 11:48:42
URL: http://jinandjang.blogg.se/
Postat av: vickan

köp den! du kommer ångra det annars. kanske går att tjäna in lite pengar genom att tex byta stall där det är billigare eller bättre träningsmöjligheter så man slipper åka vilket tar mycket pengar och framörallt tid. försök verkligen skriva ner vad allt med hästen kostar och se om det finns billigare alternativ.

2010-03-14 @ 13:49:06
Postat av: L

Har du någon bild på stoet? skulle vara jättekul att se!

2010-03-14 @ 14:13:31
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

Köp hästen tycker jag!

Jag var som du och funderade jättemycket om jag skulle hinna med 2 hästar. Första månaden var det lite segt man hade inte van t sig vid att man skulle rida 2 hästar om dagen och mocka osv men man vänjer sig och man bara hinner helt enkelt. Sen så är det ju pengar (såklart) som du sa kan du ju ha medryttare till båda hästarna som då betalar en viss summa. Eller så har du en halvfodervärd som betalar hälften av allting. Dock är du ägare och bestämmer allting iaf. det är ett ganska brfa aleternativ och du verkar väldigt gärna ha den hära hästen. Lycka till!

2010-03-14 @ 18:15:41
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Karin

Skolan i första hand! Alternativ att ha den kvar hos nuvarande ägare?

2010-03-14 @ 18:21:22
Postat av: hanna

åh gud vad jobbigt.. :s hoppas det löser sig!

2010-03-15 @ 00:10:07
URL: http://rothis.blogg.se/
Postat av: Lola

Ett alterntiv kan ju alltid vara att leta annan stallplats med billigare hyra. Lätt sätt att spara pengar eftersom du ändå åker iväg och tränar. Hoppas det löser sig :)

2010-03-15 @ 13:02:55
URL: http://lolaskager.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åh vilket jobbigt problem... Men jag tycker nog att du ska följa ditt hjärta, det mesta brukar fixa sig till det bästa ändå! Och gå kvar i det bästa gymnasiet! Inte så mycket hjälp kanske men jag var bara tvungen att kommentera... :)

2010-03-15 @ 15:10:57
Postat av: Lisa Härdén

Försök att dela hästen med någon. Då får ni halva kostnaderna var :)

2010-03-15 @ 15:57:34
URL: http://lisaharden.blogg.se/
Postat av: sarah

Vad roligt! :) Håller med de andra, de nästa sättet kanske är att byta stall. Sedan kanske dina föräldrar är villiga att hjälpa dig?

2010-03-15 @ 19:11:40
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: emma

hoppas det löser sig för dig :) fin blogg

2010-03-15 @ 20:45:28
URL: http://ruunaway.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

SV: haha ja men eller hur?! ;P haha

2010-03-15 @ 21:43:24
URL: http://astridstraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0