Pust

Vilken dag!


Ska försöka berätta allt nu, så gott det går.


Jag kom alltså till stallet idag och skulle mocka som vanligt. Ställer Saga i gången och fixar, släpper sedan in henne. I gången hade hon stått och ätit sitt hö som vanligt, dammsugit golvet på vartenda strå som hon alltid gör (matvrak nummer 1).
Väl inne i boxen skulle hon få sin em-kraft, men hon nosar bara på den och ställer sig i ett hörn. Saga äter ALLTID och då menar jag alltid upp sin mat. Hör började jag förstå att något var konsigt.
Men, när hon står i hörnet bajsar hon.
En normal hög med fina, runda och fasta bollar som det inte är något konstigt med alls. Efter det börjar hon viffta och kraffsa med frambenen, detta är dock något hon brukar göra.
Jag ställer mig då och tittar på henne och ser då hur hon börjar snurra runt med svansen, titta mot magen och sparka mot magen.
Hon såg bara allmänt irriterad ut, och det gör hon aldrig annars.
Nej tänkte jag, nu är det kolik.
Efter det var hon påväg att lägga sig ner så jag gick in och fick upp henne för att sedan sätta på mig jackan och gå ut och gå med henne.


Gick i cirka en och en halvtimme, sedan blev hon lugnare så vi gick in och hon fick ställa sig i fölboxen. Hennes mage började äntligen låta, dock hade hon lite för låg temp och tandköttet var lite för ljusosa. Men hon var inte uttorkad (kollade skinnet). Lät henne stå inne ett tag innan jag gick en halvtimme igen.
Vi tror dock att det kan ha berott på att hon inte har druckit tillräckligt med vatten då vattnet i hagen har fryst så fort vi ställt ut det pga kylan.
Hon har då inte kunnat dricka så mycket som hon behöver, även fast hon går och käkar snö hela tiden så är inte det samma sak som vatten.
Men vi ska försöka att byta vattnet i hinken mer under dagen plus att det äntligen börjar bli varmare så snart fryser det inte förhoppningsvis.


Men iallafall, runt halv tio BAJSADE HON ÄNTLIGEN :D
Haha, tänk att man blir helt galet glad för lite bajs? :P
Förhoppningsvis är faran över, men stallägaren skulle ringa mig om det blev värre.
Hon var iallafall normal när jag gick och det är skönt.
Kommer nog inte kunna sova så mycket inatt iallafall, lär ligga och oroa mig.


Under tiden jag hade Ronda hade hon kolik en gång, under sommaren 2008 när hon var på bete och det var ren tur att jag var där då. Sen har jag varit med några gånger när mosters hästar fått det, vilket på ett sätt är skönt för nu vet man nästan exakt symtomen och kan göra något på en gång. Man får inte panik heller.


Om ni vill kan jag skriva ett bättre och mer innehållsrikt inlägg om just kolik? :)


Sötnosen när jag skulle gå hem. Ville inte gå och var nära att lägga mig och sova under hennes krubba haha. Man har ju blivit helt knäpp sedan man skaffa häst, tar verkligen alltid hästarna i första hand hehe :P


Saga INNAN hon fick kolik.

Kommentarer
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Man kan ge en häst som har kolik (om det inte är sandkolik o.s.v.) 10 delar vatten och 1 del ättika.. Fungerar sjukt bra !

Jag gjorde alltid detta på min häst jag hade.. Han brukade få kolik ganska så ofta..

2010-01-22 @ 00:44:58
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Leonita

hur mkykostar frakten?:D

2010-01-22 @ 01:02:09
URL: http://leonitademiri.blogg.se/
Postat av: jenny

inte kul =( hade en häst förrut som hade tarmproblem och kunde lätt få kolik. Hon va tarmsjuk när hon va föl och låg med dropp. men vi gav henne ett kosttillskott som heter husk som hjälper kroppen att rensa tarmarna, hon fick typ aldrig ont i magen efter vi började ge henne det =)

2010-01-22 @ 07:03:24
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: Ebba

Söt häst!

2010-01-22 @ 07:50:04
URL: http://ebbagratte.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

man kan lägga en pingisboll i vattenkaret så fryser det inte, för den åker runt vid minsta vindpust och "stör" vattenytan. men frågan är om hon vågar dricka med en pingisboll i vattenhinken..:P

2010-01-22 @ 09:05:09
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Emily

Kolik är så läskigt.. min förra ponny fick det en dag och vi var ute och gick i tre timmar :P jobbigt värre, fast hon lyckades med det mesta. Foderstrupsförstoppning bland annat och det var det värsta jag varit med om, aldrig sett något läskigare än en häst som håller på att kvävas och det bara rinner grön havregegga ur både näsa & mun på henne :( fick massera och hålla på jättelänge och till slut så släppte det! Då var man lycklig..

2010-01-22 @ 12:46:33
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius -Tävlingsryttare med världens finaste ponny

gör det :)

2010-01-22 @ 15:54:36
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0