Gårdagens ridpass

Igår hade jag tänkt rida ut och galoppträna eftersom att det är så bra underlag med snön. Där vi brukar vara är det som en fyrkant av väg och så är det hus i mitten, perfekt att använda som "bana".

Körde lite tempoväxlingar innan i trav för att kolla lydnande och det gick jättebra, hon lyssnade finfint.
Första varvet i galopp gick också det jättebra. Sen skulle vi vända och ta det i andra varvet- och då satte hon av i sken. Det var inte "jag vill hem" eller "jag är rädd" utan det var "nu ska jag springa så fort jag kan för skojjs skull".
Hon var som betong i munnen och det spelade ingen roll vad jag gjorde, hon lyssnade inte alls. Det enda som funkade (och detta var knappt) var att svänga. Efter att jag styrt ut på en äng kunde jag äntligen få stopp på henne. Gjorde halt ett tag och täntke sedan att vi skulle skritta.
När vi väl hade skrittat ett tag och hon lugnat ner sig så ville jag trava-lugnt.
Självklart var jag väldigt skakad och chockad efter att vi sprutat fram i totalt okontrollerad sken och varit nära att krocka med både hus, buskar och diken ett flertal gånger.
När vi väl travat ett tag och det gick bra ville hon galoppera, utan min tillåtelse.
När jag då bestämt ber henne att sakta av börjar hon bocka.
Gör detta några gånger och jag lyckas sitta kvar de första men till slut ramlade jag av.
Jag lyckades ju såklart både stuka foten och bli trampad på bröstet men jag släppte inte (dock ska man ju göra det men ville inte eftersom att det ligger väg rätt så nära, så jag höll mig kvar för kung och fosterland haha).
Sitter sen upp och bestämmer mig att skritta hem- jag orkade helt enkelt inte mer.

Berättade detta för mamma sen och hon reagerade såklart som alla mammor gör- jätteorolig och sådär. Men förklarade de anledningarna jag tror ligger bakom:

1. Hon har inte fått springa av sig på väldigt länge, när hon äntligen fick chansen att galoppera och verkligen sträcka på sig tog hon den och det blev helt enkelt för mycket.
2. Lydnaden är inte den bästa, vi måste jobba på den mycket mer. Dressyr är en del i det, men jag tror också att hon behöver få göra roliga saker och inte bara harva dressyr hela tiden. Därför ska vi till ridhuset och köra markarbete på söndag- Helt enkelt för att hon ska få utlopp för sin energi och få har lite roligt ett tag.

Tänkte också börja longera henne lite lätt innan ridningen, så kan hon få en chans att göra sig av med lite av översköttsenergin ;) Jag var rätt så skakad och arg igår men efter fundering så är det ju lättare att hitta en lösning och börja göra något åt problemet än att gå runt och älta vad som har hänt.

Jag tänker inte ljuga för er i bloggen. Därför vill jag berätta allt som hände. Det kan inte gå bra varje dag, och igår gjorde det inte det. Att sitta och ljuga och skriva att det gick super fast det är lögn är bara fegt och inte seriöst. De som inte kan skriva både sina framgångar och motgångar som följer i hästlivet tycker jag inte ska ha sin blogg.
För att ingen är väl perfekt, eller? ;)


En lycklig Saga i galopp

Kommentarer
Postat av: Ina Jacobsen

Oh vad underbart de ser ut! Blir faktiskt sugen på att rida, har inte gjort de på snart 2 år ;)



ha de gott

Kram Ina

2010-01-15 @ 11:58:13
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Warnmark - Tävling på bloggen -bloggen för dig och din häst

Ush va läskigt det lät när du blev trampad :/. Hoppas att du är okej :). Jag vågar inte ens tänka på hur mina två kommer vara när vi kör igång med galopp igen, haha.

2010-01-15 @ 14:16:44
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

hoppas det bara gick bra med dig :o

2010-01-15 @ 14:23:49
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Caroline

Inte så kul när hästar skenar och man inte har någon kontroll, men hästar är ju hästar...

Hoppas det går bra med din fot.

2010-01-15 @ 14:39:38
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Josefine

Sådana där ryck brukar hästen jag rider få ibland också, särskilt på hemvägen. I början blir man rädd men efter ett tag vänjer man sig. Och sen spelar det nog in att den här hästen inte har superkondis, så hon orkar inte fara iväg så långt. Men det man får göra är att sitta emot. Jag gör alltid fel i början innan jag tänker efter, jag reser mig upp och drar allt vad jag orkar. Istället ska man sätta sig ner, luta sig bakåt och göra sig tung. Rösten brukar också kunna hjälpa ibland. Det är läskigt när underlaget är dåligt och det är saker i vägen, det är det. Men att sitta ner djupt har i alla fall fått ner skensträckan för mig.



Antagligen har du kanske testat det, men jag tänkte inte ens på det innan. Jag tänkte inte på hur jag gjorde när hästen stack, mer att jag bara skulle få stopp på den.

2010-01-15 @ 15:01:37
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Så söt bild! :)

2010-01-15 @ 19:39:02
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Ebba

Jag saknar ridningen ibland. Min favvo häst Aaron var så skön att rida på och den snällaste i spiltan!

2010-01-15 @ 21:11:51
URL: http://ebbagratte.blogg.se/
Postat av: nelly

shiiiiit! :)

fråga, på din header (visst htere det så?) ser du väldigt liten ut så, hur lång är du och vad har Saga för mankhöjd? :)

2010-01-15 @ 22:01:48
Postat av: Melania

Hej, helt rätt att skriva om även de ridpass som går åt skogen. Min häst kan också vara ett monster ibland, få för sig att bocka och sticka och massa andra mindre trevliga saker. Skriver man om det kan man ju få hjälp och tips :-)

2010-01-16 @ 12:43:51
URL: http://melaniaaa.blogg.se/
Postat av: denice

Läskigt att du blev trampad! hoppas det gick bra

2010-01-18 @ 23:44:00
URL: http://denicesundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0