Dagens Fråga

 

Det skulle vara jätte inressant med ett inlägg om motivation, själv har jag lite svårt med den nu när det är så här mörkt och kallt! Hur tänker du?
Hur motiverar du dig själv att rida när det är mörkt, kallt, blåsigt och snöblandat regn? :)

Jag ska försöka skriva lite om hur jag hittar motivationen- även under den här jobbiga perioden på året :)

Jag är exakt som dig, har faktiskt ingen lust att gå ut och rida eller kämpa mig upp och ner för backarna i becksvarta skogen- så länge jag sitter hemma! Men så fort jag kommer ut genom dörren och börjar gå släpps det direkt och det är liksom inte jobbigt alls. Detta varierar ju såklart från person till person. När jag väl kommer till stallet och har gjort alla sysslor är det mycket mer lockande att sätta sig inne i varma sadelkammaren, gosa med katterna och äta något än att ge sig ut i iskallt, snöregn...

 

MEN! Det är då man helt enkelt tvingar sig ut, för att oftast brukar det bli bättre när man väl kommit upp på hästryggen och gett sig iväg. Strunta i hur det ser ut utomhus, fortsätt bara! Jag tycker också att det är lättare om man har en planering för hästens träning varje vecka, då känns det på något sätt mer viktigt att man följer den än om man bara rider runt lite på måfå.

 

Och som jag skrev; jag vet att motivationen eller orken verkligen inte finns där under den här årstiden, men försök att tänka på hästen. Även fast du har en häst som kanske inte gillar regn eller snö (Saga älskar ju båda så för mig är det inga problem med den biten haha) så mår den antagligen också bra när ni väl kommit ut och börjar jobba.

 

Viktigt att tänka på och som många glömmer är att bara för att det är mörkt eller att det regnar ute betyder det inte att man inte kan rida ut. Under de snart fyra åren som jag har varit hästägare har jag ridit ute till 98%. Varje dag och ovasett väder har jag och min häst gett oss ut.

 

Du kan göra exakt samma övningar som du gör när det är ljust ute som när det regnar, du kan till och med göra samma övningar som du gör i paddocken ute. Det är jättemånga som glömmer detta och sitter antingen och rider i paddocken dag efter dag när det är mörkt eller åker till ridhus så fort vädret kanske inte är det bästa. Varför?

Jag tar ett pass ute lika seriöst som när vi åker och tränar. Det är snarare när vi är ute som jag får idéer och det finns så mycket du kan göra ute.

Klättra i backar, träna övergångar och tempoväxlingar på grusvägar, stärka senor genom att skritta på asfalt, använda träd, buskar, stenar och liknande för lösgörande, göra hästen modigare ute genom att passera tittsaker m.m.

Enligt mig, är möjligheterna oändliga! Oftast har jag aldrig slut på idéer när det gäller ridning utomhus, kommer bara på nya saker hela tiden.

 

Så, även fast det är pisskallt och skitväder- ge er ut och rid! Jag lovar, man kan inte vara mer nöjd än när man kommit tillbaka efter ett riktigt lyckat dressyrpass på vägarna och man är så blöt att det är dimmigt framför ögonen och du kan krama ur några liter vatten ur håret!

Och Hallå, Ni Är Väl Hästägare?! Lite väder ska inte vi bry oss om, det är inte värre än att mocka några boxar eller gå upp sex varje heldag. Klä er rätt och ge er ut och rid :P

 

Tänk om det kunde se ut såhär året runt?

Den här backen går jag varje dag, den är mitt i skogen och jag är tvungen att passera då det är enda vägen till stallet. Surt, men gratis och effektiv träning!

En glad Saga efter en uteritt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

fin blogg checka gärna in våran som handlar om tre tjerers liv shopping killar mm. hadet bra följ våran blogg via bloglovin så följer vi din:):):)

Ps. söt häst jag rider också;)

2010-01-18 @ 19:54:04
URL: http://alexalvabengan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Bra inlägg! Peppar nog många! ;D

2010-01-18 @ 20:42:27
URL: http://hersir.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

HDR? Henri de rivel? Nej precis, jag resonerar på samma sätt. Har en passande hoppsadel Close Contact som jag gillar mycket, så just nu är det jakt på dressyrsadel som är jobbigt.



Uppdaterade precis med bild!

2010-01-18 @ 22:05:22
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0