Dagens Fråga

Har du haft någon tanke på att byta bett? Ser ut som att det är ett pelham du rider på, har jag rätt? Ett stångbett kan många ggr få motsatt effekt på flera hästar, dvs de lägger sig i handen och blir ännu starkare. Kanske kunde ett gag med dubbla tyglar vara något att testa, för att få bort lite av balansen i handen?

Inte riktigt min typ av häst, lite för stor och stark som lätt blir lång och tappar rygg och bakben, men du gör ett bra jobb tycker jag=) Är inte lätt att rida sådana typer av hästar! Av det jag såg på filmen är mitt tips, korta tyglarna, våga variera galoppen mer...för att hon inte ska fastna i handen och tygeltagen och bli längre och längre. Mycket övergångar för att få ihop kroppen på henne. Märks att hon var rejält trött i slutet av passet och att det var därför nedslagen kom!

Svar: Jag har ju nästan precis bytt till det här bettet har ,haft henne i ungefär 5 månader. Precis, helt rätt jag rider på ett pelham. Jag har ingen film när jag hoppar på vanligt bett, men då går det verkligen inte att göra något. Pelhambettet är hon mycket nöjdare med i munnen, och lyssnar väldigt mycket bättre på. Jag kan använda små hjälper också för att hon lyssnar.

 

Jag har aldrig ridit med två tyglar, men är öppen för förslag :) Jag tänker prata med KG och fråga vad han tycker om din idé, för att testa är inte fel. Och det vore ju jättebra om jag kunde få bort balansen med handen, dock tycker jag inte att allt sitter i den idag för att hon är väldigt känslig för vikthjälper. Även fast det kanske inte syns :) Men som sagt, jag ska prata med mina tränare!

 

Nej, Saga är nog inte mångas typer av häst, hon var inte min heller men hon är inte tung att rida även fast hon ser ut att vara det. Alla som har ridit henne har sagt att hon ser jättetung ut (och det håller jag med om för det tycker jag också) men sen när de rider får de en helt annat känsla- att hon är förvånansvärt lättriden.

 

Anledningen till varför jag inte kan reglera galoppen så mycket i dagsläget är för att hon har inte de musklerna ännu, och det är jag medveten om. Men det är något vi jobbar med varje dag men att bygga muskler tar lång tid. Om du kollar i arkivet på "Dagens Ridpass" så ser du att i princip varje ridpass rider jag lösgörande och övergångar, just för att bygga upp henne :)

 

Tusen tack för berömmet, och tack för alla tips! Jag ska tänka på det du sagt, men samtidigt vet jag också hur det är i verkligheten :P Haha men kritik är allt bra, både i form av dålig och bra!

 

Sötnosen :)


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej jag undrar varför du fick den så billig (Gpa speed air) Då jag själv letar efter den så undrar jag om det fortfarande är rea eller något liknande?

2010-01-29 @ 14:41:10
Postat av: Bella

Vad trevligt att du gillade tipsen=)



Förstår att du inte kan rida på vanligt bett i nuläget på henne, saknas nog lite för mycket ridbarhet ännu. Men finns ju lite skarpare bett även fast det inte är stångbett. Som sagt gag eller ett kombibett kanske kunde vara något? Bara att testa vad som funkar=)



Kämpa på!

2010-01-29 @ 18:49:45
Postat av: Maja

Jag tycker då INTE att din häst ser så värst tung ut.

Det är i alla fall inget som inte kommer bli bättre efter ordentlig träning (du har ju inte haft henne så länge ens...).

Jag skulle kalla det där en RIKTIG häst som, precis som min, inte har så hög ridbarhet, utan som man verkligen måste rida - hela tiden!

Jag har ofta tyckt att det har varit jättejobbigt att ha en häst med låg ridbarhet, och blivit avundsjuk på dem som har hästar med väldigt hög ridbarhet och är lättridna på alla sätt och vis.

Men i slutändan tror jag att man uppskattar sina "segrar" mer om man verkligen kämpat för dem, än om man glidit med på hästens framavlade talang ;)



Med detta vill jag såklart inte säga att det skulle vara något dåligt med hästar med hög ridbarhet (Herre gud, absolut inte), jag vill bara säga att alla hästar inte är sådana - ibland måste man kämpa, och oftast är det mer än värt det :D



So fight the good fight girl! Haha..!

2010-01-29 @ 19:09:51
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag håller inte med om att gag-bett är ett bra alternativ. Stångbett är betydligt trevligare mothästen än hissbett skulle jag vilja säga ;)

Jag tycker Saga ser trevlig ut och hon kommer nog bli jättefin när hon får mer styrka i galoppen.

Min häst är med sådan som ser jättetung ut att rida men det är som att sväva på moln när man väl sitter på haha. Sedan gillar jag lite mer tungridna hästar överlag :P

2010-01-30 @ 11:50:28
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Karin

Saga ser fin ut på filmen från träningen! "lång och låg" är ju det man strävar efter hos hopphästarna, att få ut halsen och ryggen för att därefeter samla. Är övertygad om att KG har koll på om du behöver byta bettet men hon verkar gå riktigt bra på pelham. Kör din linje och ge hästen tid. 88an ger hästar som behöver lång tid och Saga är väl inte så värst gammal? Jag har själv haft en efter honom. Jag kunde se att hon trampade under sig ordentligt men orkar inte riktigt hela vägen som du skrev.

2010-01-30 @ 12:30:28
Postat av: vickan

hon kommer bli JÄTTEfin när hon blir starkare och får bättre galopp :) kämpa på! håller inte med karin. jag strävar inte efter en lång och låg galopp i hoppningen, snarare tvärtom, försöker få henne mer på baken och mer framför mig. dock i det dagliga arbetet vill ja ha henne lång och låg.

2010-01-31 @ 17:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0