Hur man hinner med häst, träningar, tävlingar, jobb, kompisar, familj, egen träning, läxor, tuff linje på gymnasiet, blogg etc.

HUR hinner man? Det finns så mycket man vill göra, men jag tycker alltid att när det är dags att sova har jag fortfarande miljoner saker kvar att göra. Och då har jag ju varit igång hela dagen, och gjort minst miljoner saker? Det är så många som frågar mig hur jag hinner. Hur jag gör för att hinna med allt pysslar med varje dag. Skola, häst, jobb. Kompisar, läxor, familj. Träningar och tävlingar.

Det här är upp till var och en, beroende på hur tålig man är. Hur mycket pass stress man klarar varje dag och vad man har för mål. Jag vet att jag själv klarar extremt mycket stress utan att få panik eller liknande. Jag har inte problem med att klara av situationer där det krävs att jag gör flera saker samtidigt, snabbt.


Den enda tipset jag egentligen har är att planera. Planera, planera, planera, strukturera upp ditt liv och följ din planering! Det är samma sak som med pengarna. Följer man sin planering kan det inte gå fel, förutom om det skulle hända oplanerade saker men bortsett från det; har man en planering blir allt så mycket lättare. Alla planerar olika, jag gillar t.ex. att ha en kalender med alla mina saker uppskriva, dag och tid. Min kalender är även fylld med små notislappar vilket jag vet att vissa tycker är irriterande men för mig underlättar det. Jag vill även ha ett block per ämne i skolan då jag hatar att blanda. Jag skriver för det mesta med bläck i skolan men alltid med blyerts i kalendern.


Bild lånad från Google

Det är sånna här småsaker som gör att det är lättare för mig att hålla reda på allt jag gör i mitt liv, och då är det inte omöjligt att göra flera saker. Jag har ett val, det finns ingen som säger att jag måste göra allt, utan jag gör det för att jag tycker att det är kul och för att det är så jag vill att min vardag ska se ut.

Det finns ingen som säger att det du vill göra är omöjligt. Vem har rätt att säga så, förutom du själv? Det är du och endast du som vet dina egna gränser, det är bara du som har dina egna mål och därför är det endast du som kan uppnå dem. Jag blir jätteirriterad på folk som har all tillgång till att klara det dem vill men som klagar på att det inte går. Vad är det som inte går? Vad du vill, går att göra. Du sätter gränserna. Sen finns det såklart vissa saker som inte går att göra, men man ska aldrig glömma att det är du själv som lever ditt liv, och det är du som måste göra saker för att få det du vill ha.

Att planera dag för dag kan verka tråkigt, men i slutändan blir det så mycket lättare.
Saker som du helst inte vill göra är sånna saker som göt det möjligt att få det du vill ha.
Glöm inte det!
Så bara för att du måste skriva in att du ska göra läxorna en viss dag, betyder det inte att det är något som ska få dig att tappa lusten. Det som är bland det viktigaste med din planering är att du inte kommer med undanflykter. T.ex; "Jag gör det här imorgon". Nej, har du bestämt att du ska göra en sak så gör du den när det är dags, annars har du en hel hög med "jag gör det sen"-saker som bara kommer orsaka obehaglig stress. Ta tag i sakerna direkt så är det över sen.





Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag håller totalt med dig! Jag har också en kalender där jag skriver upp allt jag ska göra för att hinna med 2 hästar, vänner, träning, tävling osv.'I skolan hade jag också ett block för varje ämne =) Mycket smidigt och man hittar sakerna lättare då tycker jag. Bra inlägg!

2010-08-29 @ 23:02:55
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: new york

sv: varsågod :)

haha jag har inte ridit på några månader :/ och i det här inlägget pratar du ju om stress. jag har alltid haft lätt att hantera stress -kanske beror just på hästintresset? man lär sig att inte ta ut stressen på sin omgivning utan bara fortsätta ta det lugnt. en stressad ryttare = en stressad häst.

men iaf, i trean brände jag ut mig. inte bara pga skolan utan lite andra saker jag inte riktigt hanterat men att vara runt hästar har ju hjälpt en hel del. nu har jag dock ingen att rida, vilket jag verkligen hade behövt :/

2010-08-29 @ 23:43:22
URL: http://newyorkneversleeps.blogg.se/
Postat av: Patricia

Jag är också den som tål mycket stress!

Jag planerar alltid mina dagar!

Men ett tag har jag så inihelvetes mycket att göra, så då började jag få typ magsår :(

Men det gick över!

2010-08-30 @ 07:57:53
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: Fia

Måste bara få kommentera och säga att det var riktigt bra skrivet och jag fick mig en ordentlig tankeställare!

Jag är ganska expert på att "jag gör det imorgon", vilket resulterar i att jag har massor att "göra imorgon" saker som du skriver.

Jag har försökt många gånger att börja planera, men det har inte funkat men jag ska testa din sak. Att skriva ner för varje dag som måste/vill göra och försöka hålla det stenhårt.

Tack för tipset, din blogg är riktigt kul att följa =).

2010-08-30 @ 13:07:49
URL: http://isonstar.blogg.se/
Postat av: jenny

bra sagt, det finns nog inga som är så välplanerade som hästtjejer!

red 9 pass i veckan ett tag när jag gick på gymnasiet, hade skola 8-16 nästan varje dag och hann ändå med både inlämningar och prov, och att vara någorlunda social - såhär i efterhand har jag ingen aning om hur det gick ihop...!



2010-08-31 @ 12:23:51
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Anna

Föredömmligt Sabina ;)

2010-08-31 @ 20:03:58
URL: http://galenponnyunge.blogg.se/
Postat av: Karolina

Bra skrivet! Jag har en kalender för skolan och en för stallet. Jag tycker det är jätteskönt att skriva upp när läxor ska in, när det är prov, studiedagar mm. Verkligen läsvärd text! =)

2010-09-04 @ 19:11:52
URL: http://karolinaorauni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0