Smörja

Som de flesta vet så är det viktigt att ta hand om sin utrustning för att det ska hålla länge.
Jag har som regel att alltid smörja alla de lädersaker jag har använt efter ridpasset, även om det tar lång tid. Jag har gjort det sen jag fick Ronda, vilket var tre år sen. Jag har träns och martingal som jag köpte då, som fortfarande är lika fina för att jag har skött dem.

Det är inte bra att man smörjer för mycket heller för att då kan lädret t.ex. bli flammigt ( har hänt mig ), men det gäller att hitta bra produkter som förhindrar det.

Jag har i grunden två produkter som jag använder mest, och sen utöver dem två andra som jag kompletterar med.



Den gula flaskan är en flytande vätska, lädertvål, som jag använder ibland. Jag tycker att den gör lädret väldigt rent, men inte mjukt tyvär. Köpte den på Hööks för 99:-

Efter det är det en kräm från Stübben som jag använder när jag behöver få lite mer glans på sakerna. Man masserar in den på lädret och låter det sjunka in en stund, sen polerar man med en ren trasa. Funkar jättebra! Kostar 99:- på Hööks.

Den blåa lilla burken med gul lapp på är mitt mest använda verktyg, den ingår i mina två "grundprodukter". Jag skulle inte klara mig utan den, haha! Har den på allt läder efter jag har ridit, det är smidigt, kladdfritt och sakerna blir mjuka och rena! Finns på Häst och Hund och priset ligger på 55:-

Den större burken är ett läderbalsam i samma serie som den här över, det är även den andra i mina "grundprodukter", men den här är mer fet och kladdig. Använder den alltid på nya saker då lädret blir jättemjukt och följsamt på en kort tid. Kostar runt 70:- på Häst och Hund.

Så, lite skötselråd från mig!
/ Sabina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0