Dressyrträning 14 September

Världens finaste Saga! Hon gick klockrent idag!

Jag har slutat att rida med gramanen på träningar och hemma rider jag bara nån enstaka gång och då tar jag oftast av den efter kanske 15 min. Vilken skillnad det är! Idag och föregående gången tränade jag alltså utan graman och det känns inte som samma häst, jämfört med för 6-7 månader sen. Det går inte ens att jämföra! När jag red utan gramanen då var det tjaffs mellan henne och mig hela tiden och vi kom ingenvart alls.

Idag gick allt så himla bra! Hon har som sagt kommit upp ett snäpp i sin form och blivit mycket mjukare i sin kropp, vilket man känner så tydligt. Det är en helt annat ridbarhet nu. Idag jobbade vi mycket skänkelvikningar snett igenom, flytta in mot mitten och sedan ut på spåret igen, övergångar från skritt till trav då hon samtidigt skulle behålla kontakten, formen och aktiviteten i bakbena. Skänkelvikningarna är ett effektivt och bra sätt att få hästen avslappnad, mjuk, lyhörd för dina hjälper etc. När du kommit en bit på vägen är det även ett bra sätt att stretcha och tänja på hästen muskler genom att kräva lite extra i ställningen och tempot.
Bild lånad från Google

Läxan hem är att träna på övergångar mellan skritt och trav. Det tycker man inte borde vara något svårt egentligen, precis som man tycker med en vanlig halt, men att få till den perfekta övergången är en ren konst. Att hålla den stadiga formen som går jättebra i skritten in i en taktmässig trav är svårt, och ansträngade för hästen! Det tog oss flera, flera gånger innan den bara blev någorlunda bra, så det har vi fått till hemläxa att träna på till nästa gång.



Kommentarer
Postat av: kåem

vad kul att det går framåt med saga! :)

2010-09-15 @ 16:43:52
URL: http://kaems.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Haha, där uppe står det "Jag har slutat rida med gramanen ..."

Jag tyckte det stod "Jag ahr slutat rida med grannen" XD



Svar. Hihi, jaa, oftast orkar man inte, men man inser aldrig hur skönt det egentligen känns efter! ;D

2010-09-15 @ 20:01:04
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: emma

Tror inte det har någon särskild funktion varmt på vinter möjligen mysigt om man inte har halstäcke på tävling :D tyckte mest att det var en kul och gullig grej :)

2010-09-15 @ 20:50:24
URL: http://emmaedgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0