Dressyrträning 31 Augusti

Första dressyrträningen på säsongen. Gick faktiskt bra när jag tänker efter och har fått analyser igenom träningen ett tag.

Saga går nu i en relativt stadig form men nu är det på gränsen att hon blir för djup, och jag har inte vetat hur jag ska göra för att få upp formen. Kicki gav mig bra tips på hur jag ska göra så nu kan jag jobba vidare med det. T.ex. är det viktigt att jag tänker på att hon jobbar med ytterbak, jag kände skillnad direkt när hon gjorde och inte gjorde. När hon gjorde det kom hon upp i den önskade formen, och när hon gick i den lägre blev det mycket tyngre och mer vikt i tygeln och på frambenen vilket är fel (kan leda till hältor fram).


Vi tränade mycket halter, att hon ska trampa in bakbena under sig i halten och inte ha ett längre bak. Man tror att det ska vara så lätt att göra en simpel halt, men det är bland det svåraste av alla rörelser! Det är så mycket som ska stämma. De tre sista halterna blev riktigt bra.

Bild lånad från Google

Efter det fortsatte vi med att jobba upp formen ett snäpp, vilket hon tyckte var jobbigt eftersom att hon var tvungen att börja jobba med nya muskler.
Där protesterade hon som hon gjort tidigare träningar, men skillnaden nu var att jag höll mig kall och fortsatte rida, så till slut gav hon sig.
I slutet red vi mycket sluta längs långsidan vilket hon också tyckte var skitjobbigt ibörjan eftersom att jag verkligen fick igenom henne.
Men efter några gånger gick hon superfint, och oj vilken skillnad det blev på hennes trav! Innan var den skumpig men när hon jobbade med ryggmusklerna blev det som att sitta på en helt annan häst.
Vi avslutade med lite öppna vilket gick riktigt bra efter att jag ridit igenom henne ordentligt med slutan.
Travade av i en låg form.


Bilden är inte från idag

Kicki tyckte att det hade blivit stor skillnad under sommaren vilket var kul att höra! Jag själv känner stor skillnad. Ska bli kul att se hur det är om några veckor om jag jobbar vidare med de här problemen.




Kommentarer
Postat av: Lina

kul att de gick så bra :)

2010-09-01 @ 13:25:00
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Anna

Va roligt att det går framåt ! :D

2010-09-01 @ 15:17:44
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: vendela

kul :D

2010-09-01 @ 16:15:19
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: engla

kul att ni verkligen utvecklas hela tiden:D

2010-09-02 @ 18:35:53
Postat av: new york

jag har egna bilder från just det ögonblicket med jan brink! briars sista ritt i Sverige!

2010-09-11 @ 00:53:04
URL: http://newyorkneversleeps.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0