Frågor och svar

Jag får in så många bra frågor hela tiden att jag inte hinner svara på dem, nu har jag samlat alla i ett och samma inlägg:


Svar: Jag har en annan kamera som är fylld med filmer på oss, men vi har hittar inte sladden till datan så jag kan inte föra över dem ännu. Så fort jag hittar den kommer det upp här!


Svar: Ja den finns kvar, 100:- plus frakt (cirka 40:-). Mejla mig om du fortfarande är intresserad!


Svar: Jag har haft Saga sen i september 2009 så i samanlagt 18 och lite mer månader. Jag är i stallet 5 dagar i veckan, två dagar har min medryttare för att jag ska hinna med jobbet och lite plugg. Ja, jag betalar allt för Saga själv :)

Anledningen till varför jag kan göra det är som sagt för att jag jobbar vilket jag har gjort sen jag fick Saga. Tidigare har min mamma stått för torvinköp och höinköp, men i och med min nya grymma löneförhöjning är min tanke att ta över torvkostnaderna helt också. Tillsammans med torven betalar jag även: stallplats, försäkring, hovslagare, kraftfoder, träningskostnader, tävlingskostnader och utrustning. En hel del! Jag har skrivit några inlägg om min ekonomi som ni hittar i den här kategorin.

Tack för berömmet, det värmer mycket att höra! Självklart är det jobbigt ibland men när man betalar allt själv inser man hur mycket pengar det faktiskt är och jag skulle aldrig kunna lägga den kostnaden på min mamma igen efter att ha betalat allt själv i snart två år. Man växer otroligt mycket som person att bli mer och mer ekonomiskt oberoende (självklart betalar min mamma mat och så, men mina intressen och kläder tycker jag är rätt att jag står för själv eftersom jag snart faktiskt är 18år). Ett tips är att börja med små summor för att komma igång, alltså t.ex. börja betala träningarna. Efter det flyter det på :)


Svar: Självklart gör jag det! Jag hoppas att jag kan komma i några veckor, precis som jag gjort tidigare år. Kan inte överleva en sommar utan Säva och alla underbara människor där. Jag saknar och tänker på Säva samt personerna där dagligen, önskar att jag kunde åka dit oftare men tiden räcker ju inte riktigt till :/


Svar: Jag har en väst som är köpt från Lyckås som är av märket Riders Company. Jag tycker att den är väldigt skön, dock har den blivit lite stor på sista tiden :P




Svar: Det beror lite på. Oftast blir det på kvällen eftersom jag går i skolan på dagen och mamma jobbar, men när vi är lediga och på helgerna så brukar det bli på förmiddagen. Jag brukar tycka det är skönast att träna på förmiddagen, då har man fortfarande massor med energi jämfört med att träna på kvällen när man redan varit igång hela dagen. Nu när det blir ljusare ute tycker jag därimot inte det spelar så stor roll, jag blir alltid pigg när det är ljust oavsett tidpunkt på dygnet :)

Just nu hopptränar jag inte, har tränat dressyr varje vecka i några månader och som jag sagt tidigare behöver Saga verkligen det här och det har gett oss så himla mycket ny kunskap som vi kan använda oss av i både hoppningen och på tävling. Nu ska jag ju tävla snart, får se om vi åker på någon hoppträning efter det!
Tack för berömmet! :)


Svar: 1. Jag anser mig vara bra på vissa sätt, men aldrig tillräckligt erfaren. Man kan alltid lära sig något nytt. Svår fråga egentligen, jag tycker inte att jag kan bedömma om jag är bra eller inte.
2. Min bästa vän.. jag har många bra vänner men dem jag tycker känner mig bäst heter Kristin och Sharmin. Kristin vet kanske många av er att hon bor i Uppsala, och vi brukar vara ihopklistrade när jag är där på sommaren. Oj vad många galna minnen vi har tillsammans haha.. Förhoppningsvis åker hon och jag till Falsterbo i sommar igen!
3. Ja jag litar fullt på Saga, nu.
4. Det är inte viktigt för mig att varje pryl jag äger har en viss logga på sig, därimot är det vitkigt för mig att det är bra kvalité och är snyggt och det hittar jag för det mesta hos kanske lite större märken, men jag har som sagt inga problem att köpa något "märkeslöst". Sålänge jag tycker om saken! Förut var jag nog mer beroende av märkesutrustning, men man kommer till en viss punkt när sånt inte spelar så stor roll..
5. Jag läser väldigt många bloggar, den bästa tycker jag är Warnmark! Sen finns det även en hel del andra hästbloggar; Eleonor, Catago, Tävlingsryttaren, Caroline, Freja, Showjumper mf. Dem flesta från den "gamla" tiden, när jag började blogga och när hästbloggar var väldigt sällsynt. Jag läser även några andra, vanliga, bloggar.
6. Hm.. Mycket haha. Jag vet inte något speciellt, men orättvisa gör mig arg. Och folk som inte har respekt för andra personers val i livet, det kan göra mig otroligt arg.


Svar: Ja, eller jag försöker göra det så ofta som möjligt. Men minst varannan dag! Det behöver inte vara efter ett jobbigt pass, det kan likagärna vara efter ett skrittpass.


Svar: Jag har aldrig skrivit ut hur mycket vi köpte Saga för, och kommer nog inte göra det heller. Som jag nämnt tidigare hade hon gått Breeders som 5-åring och gick finalen, utöver det har hon gått debutant fälttävlan och L:B dressyr. Men när jag fick henne hade hon stått i flera månader och inte gjort något, så det var bara att börja om från början.

Vad som är värt att ge varierar ju från häst till häst, beroende på vad man är ute efter. Ibland tycker jag att priserna på hästarna sätts för högt, men det är väl en bedömningsfråga antar jag. Vad är du ute efter? Något jag brukar kolla extra på är vad den har gjort för sin ålder och på vilken nivå den ligger på. Kollar på man t.ex. på en 9årig häst som ej tävlat men "har kapacitet" kan ju inte priset vara hur högt som helst- bara för att den har bra stam eller "kapacitet".

Något som är värt att komma ihåg är också att i ägarens ögon är hästen den bästa som finns, därför sätts ibland priset lite därefter. Jag talar av egen erfarenhet, när vi sålde Ronda satte vi ett alldeles för högt pris men enligt oss så var hon ju en fantastisk häst med alla möjligheter som helst.

Ta hjälp av en tränare eller någon du känner som är duktig när du ska köpa häst, det underlättar väldigt mycket!


Kommentarer
Postat av: elin andersson

har en frågestund på bloggen, ställ gärna frågor :)



http://eelinaandersson.webblogg.se/2011/march/fragestund.html#comment

2011-03-23 @ 17:12:25
URL: http://eelinaandersson.webblogg.se/
Postat av: Anna

Hej! Undrar om du kan ta lite fler bilder på CO Hampton, gärna på huvudet :D

Funderar på att köpa en nämligen :)

MVH

2011-03-23 @ 20:01:33
Postat av: Johanna

Har du kvar fårskinnspadden? i så fall superintresserad =)

2011-04-26 @ 22:38:31
URL: http://lavenza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0