Framtiden

Får rätt så ofta frågor om vad jag vill göra nu efter skolan och senare i framtiden. Först och främst ska jag ta studenten nästa vecka, sen börjar jag jobba direkt veckan efter. Min plan skiljer sig rätt så mycket från andra som tar studenten nu. De flesta ska ta det lugnt i sommar och verkligen njuta över att skolan äntligen är över. Jag tänker nog snarare tvärt om. Även fast jag jobbat de senaste fyra somrarna tänker jag jobba mer än någonsin nu i sommar. Som det ser ut nu så jobbar jag nästan varje dag, med några få undantag.


Anledningen till detta är väldigt simpel: pengar. Jag kommer alltid vara i behov av pengar, men nu när jag har slutat skolan är det även för mig dags att börja jobba mot de mål som jag satt upp. Ett av dessa mål är en egen lägenhet och det får man inte bara sådär (speciellt inte i Stockholm). Sen måste jag börja fundera på om jag ska utomlands och plugga för då måste jag spara pengar till det också. Utöver detta har jag även flera mål som jag värnar väldigt mycket om, och som kräver en massa arbete och vilja för att nå.


Så jag ser nog ingen mening med att ta det lugnt eller ha lov bara för att jag har slutat skolan. För mig är det viktigare att jag kommer igång och jobbar mot mina stora drömmar som jag så gärna vill nå, och jag vet att det kommer kräva en hel del av mig. Men sålänge jag tycker det är kul finns det ingen anledning för mig att dra ner på tempot.


Som jag nämnt tidigare så lever jag för litteratur. Från den passionen föddes även idén om att skriva en egen bok, tillsammans med all den fantastiska kunskapen jag fick under mina två år på IB-Swedish A1 HL. Jag vill skriva sånt som berör, som betyder något. Jag är inte intresserad av att skriva deckare, påhittade historier eller liknande utan jag vill plocka ut det jag har inom mig, det som kan få folk att börja känna, relatera och fundera. Jag vill inte bli som en i mängden när det kommer till litteratur, och jag vill att allt jag skriver ska komma direkt från hjärtat. Inget annat. Inget påhittat. 


Utöver litteraturen är även historia en viktig del i mitt liv. Min dröm inom historia är att få chansen att jobba med arkeologi och historia i Grekland, deras mytologi och historia. Det är vad jag vill göra, mer än något annat. Jag tycker om i sort sett all sorts historia, men just den grekiska mytologin och deras fantastiska historia har jag varit besatt av de senaste 6 åren, och det är något jag aldrig kommer kunna släppa. Aldrig. Jag känner så starkt för det och just därför vet jag att jag aldrig kommer ge upp på den fronten, för att det är något som verkligen betyder för mig. 

Sen vill jag ju självklart plugga vidare, eftersom jag upptäckt efter IB att studera är min grej. Jag älskar det! Drömmen där är fortfarande att kunna söka till ett universitet i England, men det återstår att se eftersom det handlar om väldigt mycket pengar och en rejäl omställning av hela mitt liv. Sen måste jag även se vad mina betyg blir, för att kunna söka utifrån dom. Men oavsett om det blir England eller Sverige så kommer jag läsa vidare inom antingen litteratur vetenskap eller historia. Vi får se vad det blir.

Sen finns det flera andra områden jag har mål inom. Ett exmpel är mina skisser på kläder som jag mer än gärna vill utveckla ännu mer. Det tillsammans med boken är väl vad jag tänker jobba på det här kommande året vid sidan av jobbet, för att se om det kan leda någonstans. Just kläddesign är en fruktansvärt tuff branch så jag får helt enkelt se hur långt jag klarar av att ta mina planer, men självklart tänker jag jobba lika hårt som vanligt. Jag tror inte att det är omöjligt, jag tror bara att kommer kräva otroligt mycket av mig och jag vet inte ännu om jag kommer ha all den tid och kapital som behövs. 

Oavsett vad som händer är jag väldigt noga med att se till att viljan finns. Jag kan klara av allt det jag skrivit om här över, även fast det idag känns som någonting väldigt långt härifrån. Det kommer kräva otroligt mycket av mig, men som jag sagt tidigare så går ALLT om man har viljan. För vissa låter dom här målen som skämt, just för att det är väldigt höga drömmål, men jag vet att det går. Jag är säker på att om några år kommer jag ha klarat av en del av det jag skrivit om, för att jag vet hur man jobbar mot något man verkligen vill!

Kommentarer
Postat av: Anneli Johansson

Härligt när man har såna mål, Kämpa på :)

2012-05-24 @ 13:20:48
URL: http://stallekekullen.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jaklar vad imponerande och vilka mal du har! Med den installningen kan du gora exakt vad du vill! :)

2012-05-25 @ 08:16:19
URL: http://lifeofshowjumping.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0