Eggersmann

När jag var förbi foderboden idag så fastnade jag vid kraften. Pratade med en vän förra veckan och hon tyckte att jag skulle byta till Eggersmann för att det var tydligen ett superfoder. Har även två personer till som verkligen hyllat det fodret. Då jag själv inte har några kunskaper om märket kände jag att jag behöver läsa på mig lite innan jag besultar mig för att prova, antar också att det är lite dyrare (var dum nog och glömde kolla det när jag var i butiken ;). Hur som helst, jag hittade en katalog med deras produkter som jag tagit med mig hem nu och börjat bländra i, so far so good. Deras produkt och upplägg tycker jag låter bra och vettigt, och deras foder verkar även bra.

Några av deras produkter beskrivs såhär;
"Vår klassiska havrefria Müsliblandning är berikad med Eggersmann MikroHerbs. EMH är växtextrakt från högeffektiva örter som har germenterats av mikroorganismer och som redan visat effektiva resultat i hästutfodring. EHM Classic Müsli är lämligt och mångsidigt för hästar i normalt arbete. Genom tillsats av EMH understöds matsmältningssystemet så att mängden kraftfoder kan reduceras. Med en positiv påverkan på organismen, ökar EMH hästens vitalitet men håller temperamentet i balans. Det kan användas som ett fullfoder eller tillsammans med havre eller andra sädesslag. EMH Classic Müsli bidrar långsiktigt till er hästs välbefinnande."



"Speciellt utvalda expanderade kompinenter ger god matsmältning. Den tillsatta marietisteloljan med fleromättade fettsyror har en positiv effekt på muskler, hud och hårrem. Pelletsen är extra goda då de innehåller torkad frukt. Speciellt anpassat för intensiva träningsfaser, där proteiner och mineraler behövs för att understödja uppbyggandet av muskulatur."



"EMH F-Müsli har endast en liten tillsats av melass och är därför en idealisk müsli för bulk lagring såsom i silor. EMH F-Müsli är havrefri, välsmakande müsli baserad på värmebehandlade expanderade majs och korn, och i låg protein. Genmo tillägg av EMH understöds matsmältningssystemet och ger en högre utnyttjandegrad av fodret. Tack vare den optimala sammansättningen av vitaminer, mineraler och spårämnen är den också idealisk för användning i situationer där större mängder foder fodras varje dag. EMH F-Müsli har visat sig vara lämplig för hästar av alla raser och i alla typer av arbete."



Känner dock att jag behöver ännu mer info så nästa gång jag besöker foderboden tänkte jag be om en grundlig introduktion bland deras produkter, alltid bättre att höra någon prata om det än att bara läsa själv.
Tänkte även höra med er om ni har några erfarenheter av Eggersmann?

Kommentarer
Postat av: Paulina

Aldrig ens hört talas om det ;)

2012-03-17 @ 08:58:30
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: Maja

Hade eggersmann förut, men bytte till Havens då de är ännu bättre.

2012-03-17 @ 12:10:48
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Katta

Ska som vanligt vara negativ och gnällig. Ur veterinärmedicinsk vinkel har jag aldrig hört talas om att hästens fodersmältning skulle påverkas av örttillsatser. Mikrober i hästens grovtarm fermenterar (vet inte varför de kallar det för germenterar?) dvs bryter ner fodret och omvandlar det till mikrobprotein som hästen kan ta upp. Jag har svårt att tro att man skulle kunna göra ngt med fodret i förväg som skulle spela någon roll för dem.



Jag tror att det bara är en massa påhittade saker för att de ska kuna sälja mer foder. I princip alla hästar klarar sig ju på sitt grovfoder bara, om man vill lägga till ngt tycker jag man ska välja utifrån vad man vill betala och vad som är praktiskt. I det stora hela gör det sällan någon skillnad.

p.s. Hittade den här sidan häromdagen och tänkte att den kanske skulle vara intressant: www.hastsverige.se.

2012-03-17 @ 13:08:12
URL: http://www.savaridcenter.se
Postat av: Bella

Jag testade eggersmann när jag skulle hitta ett stärkelsefattigt foder till min häst. Tyskarna och engelsmännen har kommit så mycket längre på den fronten och insett att hästarnas magar inte klarar av att bryta ner så mycket stärkelse! Min häst gillade dock inte alls fodret. Hon är normalt sett matglad och äter det mesta + lite till. Men detta ville hon inte äta. Dessutom ligger de ganska dyrt i pris jämfört med många andra (dock mer koncentrerat innehåll så krävs sällan större mängder) Jag bytte till hippo pro action som har låg stärkelsehalt och ganska hög energihalt av "bra" energi. Finns även som müsli och min häst gillar det skarpt:)

2012-03-19 @ 11:26:39
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0