Övning

I onsdags gjorde jag en övning som jag glömde lägga upp. Den ser ut såhär:

Det är alltså två markbommar och sedan ett enkelt kryss. Avståndet mellan markbommarna kan variera, men mellan bommen och hindret hade jag cirka tre meter. Syftet emd övningen är att träna på tempoväxlingar, den röda linjen. Jag varierade alltså mellan att försöka få in så många galoppsprång mellan bommarna för att sedan rida på färre. Jag använde övningen för att träna på att kunna reglera hennes galopp vid anridning mot ett hinder.

Övningen går att göras åt båda hållen och är bra om hästen antingen rusar mot eller efter hindrena. Jag tycker att övningen fungerade bra. jag ville få tillbaka henne ordentligt några gånger och känna att kontrollen fanns samt att några gånger låta henne ta längre steg och "fixa saken själv". Hon var riktigt duktig och forstog snabbt vad det handlade om!


Bilden är tagen efter att jag börjat plocka bort, kom på i sista sekund att fota så därför är bommarna som dem är.

Kommentarer
Postat av: linda

Vilken bra övning!

2011-04-16 @ 23:14:21
URL: http://lindalidstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0