Rörelser- Skänkelvikning

Den sidförande rörelsen skänkelvikning kan användas flitigt för att få en mjuk, lösgjord och avslappnad häst- om den rids på rätt sätt.


Jag använder mig dagligen av skänkelvikning för att mjuka upp Saga, nästan ovasett vad det är för typ av ridning. Rider det lika seriöst ute som jag gör det på träningar, för att en skäneklvikning som är riden på rätt sätt stärker häste på många sätt
- En typ av Stretching
- Väldigt Stärkande
- Träna upp Fokus hos både häst och ryttare
- Koordinationsträning för hästen (många olika rörelser med kroppsdelarna samtidigt) och ryttare (flera hjälper används samtidigt)

Det som är viktigt när man rider skänkelvikning är att tänka på att det inte får gå för fort. Då blir det lätt fel. Kom ihåg att det är tekniskt och fysiskt (även psykiskt) svårt för hästen så det krävs att man håller sig på den nivån som hästen ligger på. Det jag tycker är viktigast, men det här gäller på Saga, är att kräva att jag får igenom skänkelvikningen ordentligt; att jag får igenom ställningen, att hon jobbar bakifrån ordentligt, att det finns takt och tempo i rörelsen etc. En viktig regel i skänkelvikning är att framdelen ska vara först, inte bakdelen. Yttre tygel bromsar upp, inre ställer hästen. Hästen ska för övrigt vara rak, böjningen är i nacken. Du flyttar hästen för skänkeln i den riktningen nu är påväg mot.

Alltså;
ska du göra en skänkelvikning åt höger, flyttar du för vänster skänkel, som är något tillbaka dragen <-- inte överdrivet.

Här är en kort snutt från när vi rider skänkelvikning snett igenom:


Det är på den här nivån jag och Saga ligger på just nu och det som jag måste tänka på är att inte tappa ställningen, att bakdelen inte går före, att min blick är framåt, att jag inte lutar mig innåt, att takten finns från början osv.



En sida där du kan läsa mer om skänkelvikning

Kommentarer
Postat av: Ronja

Hej! jag har precis börjat lära min unghäst skänkelvikning har du något tips på "övning" man kan göra för att hon ska fatta vad man ska göra. för just nu blir det att hon böjer halsen och bara går fortare och vill inte alls! :)



Grymt bra blogg! :)

2010-09-17 @ 09:36:03
URL: http://miittochditt.blogg.se/
Postat av: Lina

tror många lätt tvärar för mycket. saga är sååå fin! :) kul att se

2010-09-17 @ 16:00:28
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: warnmark -hästblogg

Sv; <3

2010-09-17 @ 21:47:12
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Ska man flytta åt höger så är det vänster skänkel som åker bakåt ;)

2010-09-18 @ 08:50:33
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: kåem

gud va fint saga går nu!! jo alltså den har tyvärr inte kommit än, det har blivit lite transport problem( inte mellan min och förra ägaren) utan transportmänniskorna haha. alltså lastbilsgrabbarna. men den skall åka på onsdag morgon så den kommer fram nån gång på eftermiddagen :) skall bli så himla kul :) haha <3 vi får ses snart igen, eller jag kanske kommer till säva med choice senare på typ pay and jump(vill inte tävla hemma där man alltid skämmer ut sej :P ) hahaha

2010-09-18 @ 11:45:12
URL: http://kaems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0