International Baccalaureate- världens utbildning

Jag har senaste två månaderna fått massor med mail och kommentarer från läsare som ska välja gymnasium nästa år och som vill ha tips och undrar massor om den skolan och linjen jag går. Jag har svarat och ibland länkat till gamla inlägg jag skrivit om min skola men jag tänkte att jag kan förnya faktan nu när jag har gått här i ett och ett halvt år. Jag har även inlett ett samarbete mellan min skola och min blogg så då passar det bra att publicera det här.


Jag går som några av er vet en linje som heter IB- International Baccalaureate och på Wikipedia står det såhär: International Baccalaureate Diploma Programme är ett tvåårigt gymnasieprogram med internationell standard som erbjuds i ett flertal länder och ger tillgång till universitet över hela världen. All undervisning sker på engelska. IBO, International Baccalaureate Organisation, har sitt säte i Cardiff och Genéve.

I svenska gymnasieskolor som erbjuder International Baccalaureate måste eleverna först gå ett förberedande år, dels för att förbereda eleverna på språket och undervisningen, dels för att gymnasieutbildningen enligt svensk skollagstiftning måste vara tre år.

Programmet är uppbyggt av sex ämnen som eleven själv väljer efter vissa regler. Vidare finns de flesta ämnen på två olika nivåer, "Standard level" eller "Higher level". Minst tre och max fyra ämnen måste väljas på "Higher Level". Därutöver läser alla de tre ämnena i IB:s kärna: Theory of knowledge (ToK), Creativity, Action, Service (CAS) samt specialerbetet "Extended Essay"; IB:s motsvarighet till svenska gymnasieprograms projektarbete.

International Baccalaureate Diploma Programme sägs vara det mest krävande studieprogrammet på gymnasienivå i Sverige. Däremot är IB inte en svensk gymnasielinje utan en internationell och styrs från Cardiff och Genéve. De omfattande studierna på engelska som programmet kräver av eleverna ger mycket god möjlighet till fortsatt akademisk utbildning utomlands. Om eleven lyckas ta "Bilingual Diploma" klassas han/hon som modersmålstalande i engelska i Storbritannien när man söker till universitet.

Källa

På min skolas hemsida, YBC, beskrivs programmet såhär: International Baccalaureate Diploma Programme är bokstavligen världens gymnasieutbildning. Ingen annan gymnasie-utbildning kan mäta sig med IB när det gäller att förbereda dig för universitetsstudier. Och eftersom IB finns i över 100 länder över hela världen, så känner de flesta av världens universitet till IB-programmet, och de välkomnar mer än gärna elever från IB. Det speciella med IB är att kurserna är lika över hela världen. Planerna för de olika ämnena är lika i t ex Nacka, New Dehli och New York.

IB-programmet är en skräddarsydd gymnasieutbildning för dig som vill läsa vidare – även utanför Sverige! Bättre förberedd för detta är svårt att bli, utanför IB.

Vill du bo, plugga eller jobba utomlands? Då är IB det givna valet för dig! Givetvis är undervisningsspråket engelska, något som alla elever mycket snabbt kommer in i. Stämningen är en skön blandning av tydligt studiefokus och kreativa, spännande möten. Rejäla studier går hand i hand med varm kamratskap. IB-elever brukar berätta att de känner sig bekväma och trygga – och nyfikna! I IB-klasserna brukar det alltid finnas elever från olika delar av världen.

Det är också vanligt att klasserna har elever från olika delar av Sverige, eftersom IB har riksintag. Vi har sett att elever som har gått IB ofta söker vidare till Handelshögskolan, juristutbildningar, läkarlinjen och KTH.

Källa

 

Som ni kanske har förstått är en IB en engelsk linje så har jag alla mina ämnen på engelska, förutom svenska såklart. Det finns olika nivåer i varje ämne; Standard Level (SL) or Higher Level (HL). Du måste ha tre HL ämnen av dem sex ämnena du läser. Det går att läsa sju ämnen också, men det är verkligen inget som rekommenderas. HL motsvarar Universitetsnivå vilket betyder att dem tre kurserna jag läser på HL är på samma nivå som om jag skulle läsa på Universitetet- med andra ord är det alltså väldigt tufft. Därför bör man, och ska, verkligen tänka igenom innan man söker till IB för att det är en av världens tuffaste utbildningar.

Dem ämnena jag läser är:

* Svenska HL

* English A2 HL (A2 betyder att det inte är mitt modersmål, men jag har det fortfarande som ett HL ämne)

* History HL

* Environmental Systems and Society SL

* Business and Mangament SL

* Math Studies ( I matte kan man välja tre olika nivåer-studies är det lägsta och motsvarar matte C i svenska gymnasieskolor, alltså helt normalt. SL är upp till matte D och lite E också tror jag, HL är utöver alla bokstäver som finns och du bör se matte som en hobby om du väljer HL).

 

Dessa är alltså mina val som jag är väldigt nöjd och bekväm med. Som ni ser så läser jag svenska, engelska och historia på HL och jag valde att ha HL i dessa ämnen för att jag tycker dem är väldigt roliga, något som krävs om man ska orka prestera sitt yttersta. Jag har väldigt lätt för språk och historia har jag varit intresserad av sedan jag var 4 år, typ. Business tycker jag också är väldigt kul; det är relativit lätt och logiskt. Vi pratar mycket om vad business är, om företag, pengar i världen och hur synen på pengar ser ut samt hur allt binds ihop. Environmental är som en blandning av samhälle, religion, biologi, geografi, naturkunskap och kemi och väldigt intressant. Vi får lära oss mycket om naturen, hur det fungerar samtidigt som det inte är helt fokuserat på kemiska formler eller hur saker är uppbyggda som i biologi eller kemi, utan det är bredare upplagt. Matten passar mig bra då det inte är mitt starkaste ämne men vi tar allt i en bra takt samtidigt som vi får tillräcklig med lärdom i ämnet.

 

Man har inte betyg på IB som i svenska skolor; IG, G, VG och MVG utan på IB går man som sagt efter den engelska läroplanen som är siffror. 7 är högst och 1 är lägst. För att bli godkänd måste man ha 24 poäng, men helst högre. Man satsar på ungefär 35-40. Max är 45 poäng.

 

Utöver dessa ämnen finns det även; Economics, Chemistry, Physics, Psychology, Biology and Arts. Jag vet inte så mycket om dessa ämnen mer än det allmäna man vet om dem. Man har även något som heter TOK= Theory of Knowledge vilket man skulle kunna jämföra med Filosfi ungefär. Sist finns det något som kallas för CAS= Creativity, Action, Service. Där har man 150 timmar som man under två år ska utföra 50 i varje kategori. T.ex för Action kan jag träna med Saga eller dansa, för Creativity kan jag anordna en bal i skolan och för Service kan jag hålla i en ridlektion gratis åt någon. CAS är till för att man ska ha "ett liv utanför" skolan och inte bara snöa in sig i sina studier.

Bildkälla

När jag började IB var det svårt att komma in i först och främst engelskan, jag har bara gått i svensk skola tidigare med dessutom väldigt dåliga lärare, men det är något jag måste säga man kommer in i. Idag har jag inga problem alls. Självklart kan jag inte vartenda ord och måste kolla upp ibland i böckerna och texter men det blir bättre och bättre varje dag eftersom att jag pratar engelska mellan 20-30 timmar i veckan. Du kommer in i språket naturligt vare sig du var duktig på det tidigare eller inte, det viktigaste är att man vågar prata, vågar fråga om man inte förstår och vågar träna mycket själv. Jag står ofta hemma och övar framför spegeln, läser högt ur t.ex. historiaboken för att jag ska träna upp mitt uttal och som alla ryttare vet: träning ger resultat. Jag trodde aldrig för att år sen att jag skulle bli så bra som jag har blivit på engelska.

 

Eftersom att det är en internationell linje har vi många elever från andra länder som helt enkelt inte kan svenska och då är man tvungen att prata engelska, vi har flera i min klass så då blir det naturligt att kliva bort från svenskan och bara kommunicera på engelska. Jag är väldigt bra kompis med en tjej i min klass och hon kommer från Tyskland och kan inte svenska, så med henne pratar jag bara engelska men det är inget man tänker på längre. Det som är så skönt på YBC är också att det är ingen som bryr sig om man inte har perfekt uttal eller har problem med att uttrycka sig. Alla hjälps åt och stöttar, om man har problem med något får man alltid hjälp av dem i sin klass (och självklart lärare), man känner sig aldrig sämre utan det kan tvärtom bra när man frågor resten av klassen vad ett ord betyder eller hur jag ska uttala något. Gemenskapen är otroligt viktig och framförallt väldigt stark på IB, jag kommer tillbaka till det här senare.

 

Det man ska tänka på är, som jag nämde tidigare, en tuff linje som kräver mycket av dig hela tiden. Det är beräknat att man ska lägga cirka 20 timmar plugg i veckan, det är lite beroende på hur mycket man har men mellan 10-20 timmar minst.

 

Allt plugg och slit under två år är endast till för ett syfte: Examenproven i maj sista året. Det är det vi tränas till. Examenproven har man varje dag under två veckor, två prov per dag på cirka 4 timmar och på dem proven kan det komma vad som helst av det man har lärt sig under sina två IB-år. Det är därför man pluggar så himla mycket, varför trycket är så starkt och tempot så snabbt. För att om man inte klarar sig i något ämne måste man vänta ett år innan man kan göra om det. Innan man har den riktiga examen har man först en Practise Exam i tvåan (jag har nu i vår) och en Mock Exam som man har i februari sista året, alltså några månader innan riktiga Exam. Detta är verkligen jättebra för oss eftersom att vi får träna på gamla prov, känna hur det kommer vara och lära oss att hantera stressen lite bättre.

Bildkälla

Det är inte heller lärarna som sätter betygen utan det är examinatorer någonstanns ute i världen som sätter alla våra betyg. Det är ett nytt land varje år som är "värdland", så ett år kan alla prov skickas till Indien och nästa år till Kina, Australien, Spanien etc. Det här tycker jag är väldigt skönt dels för att då spelar det egentligen ingen roll vilken relation man har till en viss lärare (man kan t.ex. inte alls komma överns med en lärare och pga detta sjunker ens betyg) men relationen mellan lärare och elev blir mycket bättre för att dem är mer till för att hjälpa, lära upp, stötta, tipsa, förbereda och ge oss så bra förutsättningar som möjligt inför slut Examen. Jag tycker att det ger mycket bättre stämning och det passar mig bättre.

 

Så, det var lite grunder om vad IB är, det kommer två separata inlägg om själva skolan, YBC och alla mina tankar om linjen, skolan, miljon etc. Det finns ju så mycket att skriva! Förlåt att det blev så långt, säg till om det är något specefikt ni vill läsa mer om :)

 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Låter väldigt intressant! Kul läsning :)

2010-11-12 @ 00:52:49
Postat av: Pernilla

Det är verkligen bra att det finns IB-program i Svergie, det är ju verkligen en helt annan nivå än de andra gymnasieprogrammen! Min syrra har gått IB och går nu handels. Som du säger - grymt mycket plugg men alla dörrar står öppna till de bästa högskolorna i Sverige!

2010-11-12 @ 20:00:35
URL: http://www.maler.se/pernilla
Postat av: Matilda

Matte higher är A-E + universitetsnivå och så glömde du skriva att ifall man inte får tillstånd av sina lärare i sina ämnen till exams så måste man betala 2000 kr/prov de ej rekomenderar att man gör :)



Dock är det en jävligt underbar linje, gemenskapen blir sjukt bra!

2010-11-13 @ 00:02:56
URL: http://Swarsis.wordpress.com
Postat av: vickan

intressant :) förstår om du inte vill svara på det men vad hade du för betyg när du gick ut 9an? vad hade du tänkt göra efter gymnasiet, vad ska du plugga/jobba med? för olika utbildningar på universitet i sverige kräver man ju att man har läst vissa kurser på gymnasiet, hur funkar det för er? hur omvandlar man betygen, alltså hur räknar man ut era slutbetyg? vart ligger skolan och hur fick du upp ögonen för den? jag har aldrig hört talas om den. kul att du hittat en skola som du trivs så bra på? :)

2010-11-14 @ 19:56:59
Postat av: nunni

hej sabina... är dt mkt svårt att klara de antagningsproven(engelsk+matte)får man veta resultat efter man har gjort klart de?

och hur många poäng krävs dt ? jag har bara 240p :(

hut e dt med intervjuen? har man intervjuen samma dag med antagningsproven?

tack ska du ha :D

2011-01-11 @ 23:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0