Bananer

Jag kan tycka att det är svårt att hinna äta i det stressiga vardagslivet när man kommer hem från stallet och ska kasta sig iväg till stallet direkt. Eller när man har träning som det är bråttom till. Något jag brukar försöka ha med mig är en eller två bananer att äta. Det jag tycker om så mycket med bananen är att den är mer "matigare" än andra frukter. Jag blir mycket mer mätt på en banan än till exempel ett äpple. Bananer kan du även ha i stallet då de inte behöver förvaras på något speciellt sätt som vissa andra frukter behöver.

Det är mycket bättre att du tar en banan istället för en kexcoklad t.ex, vilket det annars är lätt att det blir när det är akut. Jag försöker själv hela tiden tänka på att ta något nyttigare och då tycker jag att bananen är det bästa. Visst innehåller den socker också men inte lika mycket och inte heller på samma sätt som choklad, godis och liknande dylikt gör.

Bananer är gott, smart och bättre än sötsaker!

Även hästar gillar bananer. Alla de hästarna som jag gett har tyckt om banan och blivit så förtjusta att de gärna tar några tuggor till.

Så ett tips; Ta en banan för att stilla den akuta hungern, sen ersätter den ju såklart inte mat men är effektiv när du har bråttom och behöver något på direkten!

Detta visste du kanske inte om bananen:
* Bananen är ett bär, en frukt och en ört
* Det finns cirka 300 sorters bananer
* I vissa banansorter finns det svarta stora frön inbäddade i fruktköttet



Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

SV: ja gör det ;)

2009-11-26 @ 22:31:02
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Maja

Hahaha!

Man skulle kunna tro att du jobbar ihop med min mamma! Alltid när jag var yngre (och bodde hemma) och var lite sådär småsugen på något som man blir då och då. När jag då sa till mamma att "jag är hungrig/sugen på något", så svarade hon JÄMT "Ta en banan".

Under heeeela min uppväxt: "Ta en banan".

Haha, jag blev helt nostalgisk när jag läste ditt inlägg ;)



//Maja

2009-11-26 @ 23:31:53
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

synd att jag inte gillar bananer :P

2009-11-27 @ 14:35:23
Postat av: Sandra

Svar; Aa vad synd. Jovisst kan jag lägga in bilder på dom, hoppsadel ligger ute på annons på hastnet.

2009-11-27 @ 20:05:52
URL: http://sandraramtzen.blogg.se/
Postat av: Frida

SV: Ja den är verkligen jätteskön och jag sitter som en smäck i den ;D Haha!

2009-11-27 @ 21:30:13
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Bra inlägg om mat till ryttare, det är så otroligt viktigt!:)



Dock är det doping för hästar - så ge dom inte under tävlingssäsongen. :)

2009-12-04 @ 19:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0